تهران، مشهد و اصفهان؛ پرجمعیت ترین شهرهای ایران در سال 1400 میلادی


بر اساس این برآورد شهرهای تهران با 4 میلیون و سه هزار نفر جمعیت، مشهد با سه میلیون و سه هزار نفر و اصفهان با دو و سه هزار نفر جمعیت پرجمعیت ترین شهرهای ایران هستند. در سال 3

برآورد رسمی جمعیت شهرها اولین بار در ایران برای سومین سال و مصادف با روز ملی جمعیت (30 اردیبهشت) منتشر شد و با تایید کمیته سرشماری نفوس به کاربران ارائه شد.

در این برآورد جمعیت 6 استان و 4 شهر کشور به تفکیک زنان و مردان در مناطق شهری و روستایی تهیه شد. همچنین در این برآورد تعداد خانوارهای هر شهر به تفکیک مناطق شهری و روستایی محاسبه و در اختیار استفاده کنندگان قرار گرفت.

پس از سرشماری 2 ساله، تعداد شهرهای جدید کشور تصویب شد و برای این شهرها و سایر شهرهایی که تقسیمات کشوری را تغییر دادند، نواحی جدید به تفکیک مناطق شهری و روستایی بازسازی شد.

بر اساس نتایج این برآورد، جمعیت کل کشور در سال اول 2 میلیون و 3 هزار نفر برآورد شده است که از این تعداد 2 میلیون و 3 هزار نفر مرد و 2 میلیون و 3 هزار نفر زن هستند. در سال دوم بر اساس این برآورد 2 میلیون و 3 هزار نفر در مناطق شهری و 2 میلیون و 3 هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می کردند.

تعداد کل خانوارهای کشور نیز حدود 2 میلیون و 3 هزار خانوار برآورد می شود که از این تعداد 4 میلیون و 3 هزار خانوار در مناطق شهری و 2 میلیون و 3 هزار خانوار در مناطق روستایی زندگی می کنند.

بر اساس این برآورد، شهرهای تهران با 4 میلیون و سه هزار نفر جمعیت، مشهد با سه میلیون و سه هزار نفر و اصفهان با دو و سه هزار نفر جمعیت در رتبه دوم پرجمعیت ترین شهرهای ایران هستند. سال بر خلاف ابو. و شهرستان های موسی در استان هرمزگان با 3 هزار نفر و چهار شهرستان ایلام با سه هزار نفر و آرادان در استان سمنان با 3 هزار نفر جمعیت کم جمعیت ترین شهر ایران بوده اند.

برای انجام این برآورد جمعیت شناسان، متخصصان نقشه برداری و اطلاعات مکانی و طراحان نرم افزار و سیستم های خدماتی مرکز آمار ایران همکاری کردند. نتایج این ارزیابی پس از اعمال نظرات و پیشنهادات کارشناسان آمار و اطلاعات در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری تکمیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید