رشد مثبت شاخص بهره وری طی دو سال گذشته



رئیس سازمان بهره وری ملی گفت: طی دو سال گذشته رشد شاخص بهره وری مثبت بوده است و بر اساس محاسبات انجام شده برای رشد اقتصادی 4 درصدی کشور در سال 1400، 3 درصد سهم است. بهره وری.”

به گزارش ایسنا، منصور انبیا – رئیس دانشگاه علم و صنعت – امروز در همایش ملی بهره وری که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، همزمان با روز ملی ارتقای بهره وری و مصرف، مفهوم بهره وری را به عنوان یک مفهوم گسترده دانست. حوزه ای که یکی از آن ها مربوط به تولید است و می توان گفت: تولید بدون مشارکت دانشگاه ها محقق نمی شود، حوزه تولید در کشور ما کار زیادی دارد اما اراده و امید وجود دارد که مشکلات موجود برطرف شود. به زودی.

شاخص رشد مثبت بهره وری

میرسامان بیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به موضوع بهره‌وری در ایران 60 ساله گفت: بهره‌وری در ایران سابقه طولانی دارد و فراز و نشیب‌های آن را تاکنون دیده‌ایم. فرهنگ بهره وری در ایران بسیار قدیمی است و ما به دینی افتخار می کنیم که پیامبر باوفایش را فردی کم هزینه، کم تلاش، اما سودآور و مولد معرفی می کند.

بیشوای با اشاره به منفی یک درصد گفت: این نه تنها عملکرد خوبی بود، بلکه یک پسرفت نیز داشتیم، بلکه خبرهای خوبی هم داریم مبنی بر مثبت بودن شاخص رشد بهره وری در دو سال گذشته. رشد شاخص بهره وری طی ده سال گذشته، اما نباید این را در نظر گرفت که اگر دو سال متوالی رشد بیش از 3 درصدی داشته باشیم، عملاً به شاخصی می رسیم که در سال 1390 داشتیم.

وی افزود: سازمان ملی بهره‌وری در دوره جدید سه رویکرد تکمیل چرخه نظارتی دولت، ساده‌سازی نوآوری و هوشمندسازی و عمومی‌سازی اکوسیستم و بهره‌وری را در دستور کار خود قرار داده است.

ما باید بهره وری را افزایش دهیم

همانطور که میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و عملیات در ادامه این همایش اظهار داشت: نظام حکومتی ایران اسلامی دارای سه بعد عدالت و عدالت محوری (عدالت در توزیع، تسهیل، استخدام و تملک و …) است. بهره وری، رشد و رضایت. اگر عدالت باشد اما رشد و بهره وری نباشد، انگار این ساختار دچار مشکل است پس باید بهره وری را افزایش دهیم.

لطیفی معتقد است: اگر عدالت و بهره وری داشته باشیم معمولاً راضی هستیم که رضایت پست مدرن باشد به همین دلیل در اداره کشور به این سه بعد نیاز داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بیماری کرونا در دو سال گذشته شرایط اقتصادی و اجتماعی را مختل کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این، فاجعه ای که در شرق اروپا رخ داد باعث افزایش و تغییر قیمت نهاده های غذایی شد. تغییرات اقلیمی و به طور کلی این سه جریان منجر به تصمیم گیری های مهمی شده است.

وی ادامه داد: اولین مصوبه دولت در سال 1400 تضمین خرید گندم بالاتر از قیمت پیش بینی شده بود. در جلساتی که با کشاورزان داشتیم، موضوع کمبود کود را مطرح کردند، بنابراین اگر دولت کود مورد نیاز ما را تامین می کرد، ما محصولات خود را به دولت می فروختیم و این اتفاق افتاد. در بخش انرژی نیز شرایطی وجود دارد، مانند گاز، بنزین و سایر زمینه ها، الگوی حاکمیت شرکتی شرکت های دولتی باید تغییر کند و بنگاه ها باید بر اساس بهره وری سود ببرند.

وی گفت: فرهنگ بهره وری بیش از هر چیز مورد نیاز است که بدون آن نوآوری محقق نمی شود، در واقع نوآوری بدون پذیرش ریسک امکان پذیر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سخت کوشی شرط لازم برای بهره وری است که بدون آن نمی توانیم به آنچه لازم است دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید