شرایط فرزندخواندگی برای زنان مجرد؛ همه ی چیزهایی که لازم است بدانی


در سراسر جهان، فرزندخواندگی برای زنان مجرد پذیرفته شده و انجام می شود. بسیاری از خانواده های دارای فرزندان تحت تکفل که توسط مردان یا زنان مجرد اداره می شوند، همسر مناسبی پیدا نکرده اند یا از مجرد بودن راضی هستند و به دنبال شریک زندگی نیستند. در کشور ما نیز در سال 1392 پس از تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، این امکان برای زنان مجرد فراهم شد. در این مقاله در مورد فرزندخواندگی، وضعیت قانونی آن و نکاتی که قبل از فرزندخواندگی باید رعایت شود صحبت می کنیم و سپس وضعیت و مراحل فرزندخواندگی برای زنان مجرد را توضیح می دهیم.

فرزندخواندگی یعنی چه؟

قبل از اینکه در مورد وضعیت فرزندخواندگی برای زنان مجرد صحبت کنیم، بهتر است با اثرات و شرایط کلی آن آشنا شوید. فرزندخواندگی به زبان ساده به معنای پذیرش حضانت کودک بی سرپرست است. والدین این کودکان یا پدربزرگ و مادربزرگ پدری آنها ناشناس هستند و تحت مراقبت سازمان بهزیستی هستند.

در واقع این کودکان از طریق مراجع قضایی تحویل سازمان بهزیستی می شوند. همچنین بنیاد بهزیستی با رعایت شرایط خاص حضانت، حق حضانت را به خانواده های تعیین شده در قانون اعطا می کند.

چه کسی می تواند از یتیمان مراقبت کند؟

در حال حاضر فرزندخواندگی در ایران بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب سال 1392 صورت می گیرد و در این قانون آمده است که امور حضانت این کودکان بر عهده بهزیستی کشور است.

بر اساس ماده 5 این قانون سه گروه از افراد می توانند از این گونه کودکان نگهداری کنند. این افراد به ترتیب اولویت مندرج در تبصره 3 این ماده عبارتند از:

  • یک زوج متاهل حداقل 5 سال است که ازدواج کرده اند و هنوز صاحب فرزند نشده اند. یکی یا هر دوی آنها باید بالای 30 سال سن داشته باشند.
  • دختران و زنان مجرد حداقل 30 سال سن؛
  • هر دو والدین دارای فرزندانی هستند که بیش از 30 سال سن ندارند.

بر این اساس تنها مردان ایرانی می توانند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرند که دارای همسر ایرانی یا شوهر خارجی باشند. به عبارت دیگر زن شوهردار خارجی نمی تواند درخواست حضانت کند.

شرایط فرزندخواندگی برای مردان مجرد که فقط می توانند از کودکان بی سرپرست حمایت کنند و در فواصل زمانی معین به مراکز مراجعه کنند، هنوز در دسترس نیست.

شرایط فرزندخواندگی در ایران

این شرایط در ماده 6 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مقرر شده است. شرایط اعتباربخشی در سال 1400 عبارتند از:

  • وجوب ادای فرایض دینی و ترک محرمات؛
  • عدم وجود محکومیت کیفری مؤثر طبق قانون مجازات اسلامی؛
  • دارای توانایی مالی، کار پایدار، بیمه پایه. یعنی با درآمد کافی می تواند خرج خود و فرزندخوانده اش را بپردازد.
  • بدون سنگ
  • داشتن سلامت جسمی و روانی و همچنین توانایی مراقبت از کودک یا نوجوان در حال مراقبت؛
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکل.
  • داشتن صلاحیت اخلاقی؛
  • بیماری های عفونی یا صعب العلاج؛
  • اعتقاد به یکی از ادیان رسمی کشور که در قانون اساسی تصریح شده است.

شرایط فرزندخواندگی برای مجردها چیست؟

مهد کودک یتیم

همانطور که گفتیم فقط زنان مجرد می توانند یتیم را به فرزندی قبول کنند. شرایط فرزندخواندگی برای زنان مجرد تقریباً مانند کسانی است که ازدواج کرده اند. در زیر شرایط مادران مجرد را ارائه می دهیم.

1. فقط مهد کودک دخترانه

طبق ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، زن مجرد تنها می تواند از دخترانی که تحت مراقبت اجتماعی هستند، نگهداری کند.

2. حمایت مالی از مادران مجرد

طبق مقررات ایالتی، زنان مجرد نیز مانند سایرین باید مدرکی مبنی بر توانایی مالی خود را به مرکز رفاه اجتماعی ارائه کنند. زنان خوداشتغال باید مجوز کار خود را به همراه سایر مدارک ارائه دهند.

علاوه بر این، زن مجرد باید خانه جداگانه داشته باشد، اما اگر چنین زنانی با اعضای خانواده خود در خانه زندگی می کنند، نکات زیر باید در نظر گرفته شود:

  • خانه باید دارای امکانات لازم برای زندگی کودک باشد.
  • صلاحیت اعضای خانواده را بررسی کنید.

بر اساس قوانین موجود برای حفظ منافع کودک باید یک سوم اموال والدین از طریق مراجع قضایی به فرزندخوانده منتقل شود.

3. بچه دار نشدن

یکی دیگر از الزامات فرزندخواندگی برای زنان مجرد، نداشتن فرزند است. این زنان اگر می خواهند از خواهر، برادر، برادرزاده، خواهرزاده یا برادرزاده خود مراقبت کنند، موضوع را با سازمان بهزیستی در میان بگذارند. این سازمان نیز موضوع را به دادگاه خانواده می برد. پذیرش این امر منوط به تایید دادگاه خانواده است.

شرایط زنی که بعد از فرزند خواندگی ازدواج می کند

زن مجرد می تواند پس از قبول حضانت فرزندش ازدواج کند. در این صورت سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره زیر نظر این سازمان صلاحیت شریک جدید وی را ارزیابی می کنند. پس از تایید این مراجع، مجددا به فرزندی قبول می شود.

مواردی که قبل از پذیرش باید در نظر بگیرید

برای پذیرش حضانت فرزند هم برای خانواده ها و هم برای افراد شرایط قانونی خاصی وجود دارد، اما بهتر است قبل از پذیرش حضانت فرزند به این پنج موضوع توجه شود.

1. اهداف شما در زندگی

اگر اهداف حرفه‌ای یا شخصی در زندگی دارید که هنوز به آنها نرسیده‌اید، به دقت فکر کنید که فرزندخواندگی چگونه بر زندگی و توانایی شما برای رسیدن به اهدافتان تأثیر می‌گذارد. آیا با احساس خود مشکلی دارید؟

2. کسانی که از شما حمایت می کنند

همه والدین نیاز به حمایت دارند. اگر مجرد هستید و می خواهید از یک فرزند مراقبت کنید، به حمایت دیگران نیاز دارید. بدون پشتیبان، کارهای روزمره می تواند دشوار باشد.

حمایت خانواده و دوستان از تصمیم شما برای تبدیل شدن به یک والد مجرد و تمایل به مراقبت از فرزندتان بسیار ارزشمند است.

3. بودجه و امور مالی

به عنوان یک مادر مجرد، مسئولیت مالی فرزندتان می تواند کمی دلهره آور باشد. برای فرزندخواندگی لازم نیست ثروتمند باشید، اما باید از نظر مالی ثبات داشته باشید و بتوانید زندگی خود و فرزندتان را تامین کنید. برای جلوگیری از استرس غیر ضروری، به دقت فکر کنید که چگونه در کوتاه مدت یا بلند مدت زندگی خود را نجات خواهید داد و آیا نیاز به پس انداز دارید یا خیر.

4. وضعیت عملکردی

والدین مجرد نیز مانند بقیه افراد به شغل نیاز دارند. بنابراین تناسب کارفرما با خانواده و سازگاری شغل فعلی شما با فرزندخواندگی را در نظر بگیرید. هنگامی که کودک برای اولین بار با شما زندگی می کند، باید مرخصی بگیرید و ممکن است به مرخصی والدین و مرخصی نیاز داشته باشید. پس اول از همه شرایط محل کار خود را بررسی کنید.

برخی از مراقبان مجرد تصمیم می گیرند که کودکان مدرسه ای را به فرزندخواندگی بپذیرند، زیرا کار را آسان تر می کند.

5. رابطه عاشقانه

مادر مجرد و فرزندش

شاید نخواهید برای همیشه مجرد باشید. در این صورت باید به دقت فکر کنید که بعد از ازدواج چه زمانی و چگونه ارتباط برقرار کنید. کودک شما برای چندین ماه به توجه شما نیاز دارد. ممکن است سالها طول بکشد تا کودک در کنار شما احساس امنیت کامل کند.

علاوه بر این، باید به دقت فکر کنید که چه زمانی و چگونه فرزند خود را با یک فرد جدید معرفی کنید و چگونه فرزندخواندگی را به شریک جدید خود آموزش دهید. همچنین باید به این فکر کنید که چگونه در چنین شرایطی نیازهای فرزندتان را برآورده کنید.

مراحل فرزندخواندگی برای زنان مجرد

1. ثبت نام در سامانه ملی فرزندخواندگی

هنگامی که از واجد شرایط بودن خود برای حضانت فرزند مطمئن شدید، باید در سیستم ملی فرزندخواندگی ثبت نام کنید. برای این کار باید به سایت ثبت فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net مراجعه کنید.

در این سایت مدارک لازم را برای تایید بارگذاری می کنید که مهمترین آنها عبارتند از:

  • فتوکپی صفحه اول و دوم شناسنامه؛
  • نظارت تحت نظارت مقامات قضایی؛
  • بدون سابقه کیفری
  • گواهی سلامت جسمی و روانی از پزشکی قانونی؛
  • مدارک مربوط به تمکن مالی مانند کپی فیش حقوقی، سند منزل مسکونی و خودرو.
  • گواهی سلامت از پزشک مبنی بر نداشتن بیماری مسری و صعب العلاج؛
  • گواهی عدم اعتیاد

2. ارزیابی شرایط فرزندخواندگی برای زنان مجرد

پس از ارائه مدارک به سازمان بهزیستی، زمان بررسی صلاحیت شما فرا می رسد. پرونده فرزندخواندگی به کمیته فرزندخواندگی ارجاع می شود. این کمیته وضعیت شما را به عنوان متقاضی فرزندخواندگی بررسی خواهد کرد.

3. گذراندن دوره آزمایشی

زمانی که کمیته پذیرش درخواست شما را بپذیرد، در فهرست نهایی متقاضیان واجد شرایط قرار خواهید گرفت. نوبت شما که می شود برای انتخاب کودک به یک سازمان بهزیستی زیر نظر سازمان بهزیستی معرفی می شوید.

پس از انتخاب فرزند، شما را به دادگاه خانواده معرفی می کنند و حکم حضانت موقت صادر می شود. سپس فرزندی که انتخاب کرده اید با امضای پرونده به شما تحویل داده می شود.

دوره آزمایشی برای اعتبار سنجی 6 ماه است. در این مدت مددکاران اجتماعی حداقل 3 بار به خانه شما سر می زنند و شرایط زندگی شما را بررسی می کنند تا مطمئن شوند همه چیز به خوبی پیش می رود.

4. صدور شناسنامه

پس از اتمام دوره آزمایشی و بررسی وضعیت فرزند شما و توانایی فرزندخواندگی، گزارش نهایی به دادگاه ارسال می شود. در این مرحله دادگاه حکم نهایی حضانت را صادر می کند و شما می توانید با اطلاعات خود یک شناسنامه جدید برای کودک دریافت کنید.

5. نظارت پس از فرزندخواندگی

صدور حکم قطعی حضانت به معنای قطع نظارت سازمان بهزیستی بر زندگی کودک نیست. زنان مجرد پس از دریافت حکم حضانت باید به یکی از درمانگاه های سازمان های بهزیستی مراجعه کنند.

پس از فرزندخواندگی و تا زمانی که کودک به سن 18 سالگی برسد، بازرسان و دستیاران اجتماعی حداقل سالی دو بار به خانه شما می آیند تا شرایط زندگی کودک را بررسی کنند تا در صورت بروز مشکل به شما کمک کنند.

نتایجی که اظهار شده

با توجه به آنچه گفتیم، اگر فکر می کنید می توانید فرزندخواندگی را تحمل کنید، اجازه ندهید مشکلات و مشکلات شما را از پذیرش حضانت کودک باز دارد. اگر مایل به انجام این کار هستید، در طی مراحل آماده سازی و ارزیابی، این فرصت را دارید که با کسانی که قبلاً این کار را انجام داده اند، در مورد وضعیت حضانت فرزند و وضعیت مادر مجرد صحبت کنید.

سایر منابع: قوانین و آیووا و خیانت


الفبای قراردادهای تجاری

به عنوان یک وکیل، متن قرارداد خود را سفارشی کنید

دیدگاهتان را بنویسید