زنان تنهاتر می شوند


سالمندی موضوعی است که بیش از هر زمان دیگری کشور را تهدید می کند. به حدی که بارها در بحث رشد جمعیت به آن اشاره و هشدار داده شده است. اکنون مرطاهر موسوی، استاد دانشگاه علوم توانبخشی با اشاره به اینکه در 30 سال آینده تعداد زنان سالمند به تنهایی سه برابر خواهد شد، می گوید: برای کاهش چالش های آینده در صورت تکیه بر نسخه های دیگر کشورها، آسیب پذیری زنان سالمند کاهش می یابد. زنان مسن فقط ممکن است افزایش یابد. اما چه برنامه هایی برای این روند وجود دارد؟

700 نفر تنها از هزاران زن مسن بازدید کردند

اما زنان سالمند چه ویژگی هایی دارند؟ این یک گروه از زنان بالای 60 سال است که تنها زندگی می کنند. تنها زیست شناسی زنان سالمند آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد و چالش های پیچیده ای را برای آنها ایجاد می کند. بر اساس آخرین سرشماری‌ها، تعداد زنان سالمند در ایران در حال افزایش است. آمارها نشان می دهد که پنج یا 20 درصد از زنان مسن، یا 700،000 زن مسن، اکنون تنها زندگی می کنند. این در حالی است که این رقم یک چهارم تعداد مردان و زنان است. اگرچه ازدواج مجدد در بین سالمندان بیشتر از گذشته دیده می شود، اما متاسفانه اکثر خانم های مسن به دلیل محدودیت های عرفی و سنتی از ازدواج مجدد استقبال نمی کنند و آن را تابو می دانند. بر این اساس، 2.4 درصد از آنها هرگز ازدواج نکرده اند و 4.4 درصد با وجود داشتن همسر، تنها زندگی می کنند. از سوی دیگر، بیماری های زنان و زایمان، نبود سیستم مراقبت و حمایت از سالمندان، نبود بیمه مراقبتی، مشکلات اقتصادی و معیشتی از دیگر مسائلی است که زنان سالمند را بیش از سایر اقشار جامعه تحت تاثیر قرار می دهد. مشکلات اقتصادی نگهداری از سالمندان در کنار خانواده، فضای محدود خانه های امروزی و هزینه های درمان سالمندان، گاه کودکان را وادار می کند تا عزیزان خود را به آسایشگاه بفرستند. خانه ای که هیچ کدام آن را خانه خود نمی دانند و بسیاری از آنها برای بازگشت به خانه منتظر آخرین روزهای زندگی خود هستند.

یک سوم خانواده ها مراقب سالمندان هستند

یک مطالعه علمی و تجربی اخیر در مورد «پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زندگی زنان مجرد مسن» نشان داد که با توجه به افزایش الگوی تنهایی در بین زنان به‌ویژه زنان سالمند، تعداد زنان سالمند شناسایی شده و مطلقه در سی سال آینده افزایش خواهد یافت. تغییر دادن. به این ترتیب تعداد این زنان در حال حاضر سه برابر شده است و باید با در نظر گرفتن ضمانت های قانونی و بودجه کافی برای اجرای سند ملی سالمندان در این زمینه اقداماتی انجام شود. بر اساس همین تحقیق، بیش از 90 درصد زنان مجرد ایرانی در 3 گروه کم درآمد قرار می گیرند و این یعنی مشکلات جدی معیشتی دارند و در پرداخت هزینه های درمان و توانبخشی با چالش مواجه هستند. 71 درصد زنان سالمند به تنهایی درآمدی ندارند و تنها 29 درصد درآمد خود را دارند که 3.5 درصد کمتر از یک میلیون تومان و 13.5 درصد بین یک تا سه میلیون تومان درآمد دارند. تقریباً 74 درصد از زنان مجرد ایرانی بی سواد هستند و در بین زنان سالمند تحصیل کرده (3/58 درصد) در مقطع ابتدایی تحصیل کرده یا دارای سواد و توانایی کمی در استفاده از اینترنت و فناوری هستند. پیش‌بینی می‌شود نسبت خانوارهای یک نفره بین سال‌های 1395 تا 1430 دو برابر شود و از 8.7 درصد در سال 1395 به 16.4 درصد در سال 1430 برسد. بیشتر این افزایش به دلیل روند رو به رشد رها کردن سالمندان به حال خود است. در سال 1395 تنها 10 درصد خانواده های کشور سالمند بودند، اما با توجه به روند افزایشی سالمندی جمعیت در کشور، در سال 1430 نسبت خانواده های سالمند به 32 درصد یعنی یک سوم کل کشور می رسد.

از امروز باید برای دوران سالمندی برنامه ریزی کرد

لازم به ذکر است که سالمندان پس از 30 سال سواد بیشتری نسبت به زنان سالمند تنها دارند و مهارت بیشتری در استفاده از فناوری دارند و تنها در آینده بخش مهمی از شبکه اجتماعی زنان سالمند در فضای مجازی شکل خواهد گرفت. سه دهه آنها از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردارند، احتمال درآمد و وضعیت اقتصادی بهتری دارند، اما حمایت غیررسمی آنها به دلیل تعداد فرزندان کم یا تعداد محدود خانواده بسیار کاهش می یابد. به همین دلیل برنامه ریزی برای آن روزها از هم اکنون ضروری است. احمد دلبری، رئیس انجمن طب سالمندان، معتقد است که با توجه به افزایش تعداد زنان سالمند در کشور، توجه به کیفیت زندگی آنها یکی از عوامل کلیدی در سلامت اجتماعی است. او می افزاید: «اگرچه امید به زندگی زنان بیشتر از مردان است، اما مشکلات جسمی و روحی بیشتری نسبت به مردان دارند». از سوی دیگر نسبت زنان شاغل به مردان کمتر است که از پیامدهای جدی کهولت سن است زیرا با تجرد قطعی این وضعیت تشدید خواهد شد.» وی با اشاره به سند ملی سالمندی گفت: با وجود اینکه 8 میلیون سالمند در کشور وجود دارد، تقسیم کار کشوری وجود ندارد. هر یک از اعضا به عنوان یک جزیره در حوزه بزرگان عمل می کنند و چرا بسیاری از ارگان ها به وظایف خود در قبال این گروه عمل نمی کنند. اما علیرغم اینکه این سند 18 سال پیگیری، تحقیق، نگارش و ابلاغ می شود، هنوز اجرایی نشده و متولی آن مشخص نشده است. قرار بود در این هجده سال 13 شورای حکیمان به ریاست رئیس جمهور یا معاون او تشکیل شود. این نشان می دهد که جمعیت سالمند هنوز به اولویت دولت تبدیل نشده است.» اما بزرگ‌ترین چالش خانواده‌ها، مراقبت، نگهداری و پرورش سالمندان است: «با کوچک‌تر شدن اندازه خانواده و تغییرات فرهنگی و اجتماعی، سالمندان فرزندی ندارند یا مجرد هستند. به همین دلیل، با نزدیک شدن به سن، نیاز به مراقبت دارند. از 60 سال یا بیشتر توصیه می شود که مردم به آن توجه کنند، از سوی دیگر، سالمندی سالم، فعال تر و پویاتر باید از جوانی و میانسالی شروع شود. “ما باید یاد بگیریم که از خود مراقبت کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید