بورابراهیمی: باید برای بخش خصوصی ظرفیت فراهم شود



رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منافع مردم با خصوصی سازی محقق می شود، گفت: یکی از محورهای اقتصاد ایران حضور واقعی بخش خصوصی در اقتصاد است و باید آن را تامین کنیم. با قابلیت های لازم برای بخش خصوصی.”

به گزارش ایسنا، محمدرضا بوابراهیمی در اولین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 و قانون مصوب مجلس نمایندگان در این خصوص، گفت: تحقق خصوصی سازی در کشور.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از ابتدای واگذاری تاکنون حدود 681 نهاد اقتصادی مشمول واگذاری شده اند و قیمت واگذاری به قیمت روز واگذاری به نزدیک به 340 هزار میلیارد تومان رسیده است، به عنوان مثال 26 تلاش مربوط به سهام عدالت وجود دارد. نسبت تسویه بدهی مؤسسات دولتی حدود 53 درصد و تبدیل رقابتی حدود 39 درصد است. ما تخمین زدیم که حدود 50 درصد از انحلال ها به بخش خصوصی واقعی نرسیده است، که راه پیش رو است و آنچه را که در پیش است روشن می کند.

پورابراهیمی ادامه داد: حدود 65 درصد از کل انحلال ها در ساختاری متفاوت از ساختار بخش خصوصی واقعی و حدود 65 درصد از انحلال ها در ساختاری نزدیک به دولت صورت گرفته است. یعنی در ساختار جدید بیشتر واگذاری ها انجام شده اما به یک NGO عمومی واگذار شده است. مثلا پتروشیمی ها واگذار شد اما سازمان مردم نهاد عمومی این کار را کرد و در صنعت خودرو هم همینطور است. نمونه قابل توجه دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه است که دارای چندین صندوق است و سازمان تامین اجتماعی یکی از آنهاست. به نظر می رسید که این انتقال مشکلی نداشته باشد، اما به یک سازمان غیردولتی عمومی واگذار شد. به عبارت دیگر بنگاه هایی با رویکرد تخصصی در مکانی قرار می گیرند که رویکرد تخصصی ندارند.

وی افزود: در چنین شرایطی کارایی و اثربخشی مبنای تصمیم گیری نیست و وضعیت بدتر شده است. یعنی اگر با ساختار تخصصی عمل می کند، الان وضعیت با ساختار غیرتخصصی در حال حرکت است و در این صورت پاسخ مطلوبی وجود ندارد. کما اینکه اگر جابجایی نبود و پاسخگویی بود وضع بهتر بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای واگذاری واقعی بخش بزرگی از اصلاحات برنامه هفتم توسعه طبق اصل 44 قانون اساسی تصمیم گیری می شود. گاهی اوقات واگذاری ها مبتنی بر محتوا نیست، بنابراین تنها 20 درصد از واگذاری ها فعال و سودآور هستند. اهداف ما در خصوصی سازی با رویکرد و خصوصی سازی در راستای اهداف نیست.

پورابراهیمی در خاتمه گفت: ما در کمیته اقتصادی آمادگی داریم مجموعه جمع بندی های علمی انجام شده را بررسی و در چارچوب اصلاحات برنامه هفتم توسعه قرار دهیم. این نکته بسیار مهمی است که باید با حضور بخش خصوصی منافع مردم محقق شود. یکی از ارکان اقتصاد ایران حضور واقعی بخش خصوصی است که باید از انرژی خود استفاده کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید