خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و روابط رسانه ای جشنواره ملی «سایه»، سیزدهمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» شامگاه چهارشنبه ۴ خردادماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد. در بخش رقابتی، در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران کار او را به پایان رساند.

در مهمانی که علی اجرا کرد گل من آزاده صمدی، بهروز شعیبی، میثم مولایی، علی رضا برازنده، سیمون سالور از اعضا هیئت مدیره داوری سیزدهمین دوره جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره کاظم نظری رئیس دانشکده هنر، دانشگاه سوره رامتین شهبازی. فرشاد الصغرا محمود مدیر گروه سینما دانشگاه السوره به چشم ها نگاه کندر این نشست مرتضی علی عباس میرزایی، یاسمن نصیری، سینماگران و هنرمندان حضور داشتند.

مجری برنامه در ابتدا یاد و خاطره جان باختگان حادثه آبادان را گرامی داشت و از حاضران درخواست شد یک دقیقه سکوت کنند.

کاظم نزاری رئیس دانشکده هنر دانشگاه تایر در سخنانی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: معایب در همین عیوب است که خلاقیت ایجاد می شود. این جشنواره با یک تلاش دانشجویان و مسئولان عزیز در شرایط سخت برپا شده اند. امیدوار سایه بیایید جشنواره را برای مدت طولانی رها کنیم و رونق بیشتری را در صحنه بین المللی ببینیم و بتوانیم چیزهای خوب را کشف کنیم. امیدواریم سال آینده در شرایط خوب و به دور از وضعیت کرونا و آب باشد هوا می توانیم چهاردهمین جشنواره را برگزار کنیم.

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه به پایان رسید

دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه تایر نیز به عنوان سخنران بعدی حضور خواهد داشت. عمومی ضمن تشکر از مسئولین، داوران، دانشجویان، تیم اجرایی و شرکت کنندگان در جشنواره سایه، نکاتی راهبردی را بیان می کنم. با وجود همه تلاش دوستان و آینده جشنواره، این تلاش ها البته به نظر من کافی نیست ما شما را می شناسیم از جانب باب شما سعی می کنید ورزش کنید. من برخی کارها را دیده‌ام و احساس می‌کنم دانش‌آموزان دارند آن را از طریق تعدادی از اساتید و عنصر خلاقانه‌ای که نباید در آثار می‌دیدیم، تمرین می‌کنند، بنابراین اینجاست. تحویل دادن ما با استفاده از راهنما طولانی و نظر همه، در نظر داریم کارگاه های آموزشی را بررسی کنیم تا فرم و بارگذاری مناظره فرم بیا فیلم بسازیم

وی افزود: برای این کار کارگاه های ایده پردازی نیز برگزار خواهیم کرد. ذره ذره از فضاهای تاریک فیلم دور برای رسیدن به فضاهای روشن جامعه. امیدواریم روزی به جشنواره سایه بیاییم که نسبت به جشنواره های دیگر چهره موشکافانه ای داشته باشد و فضایی شاد و شادتر داشته باشد.

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه به پایان رسید

معاون فرهنگی دانشگاه سورت گفت: السعدی، حافظ و ویکتور هوگو در صدر ادبیات جهان هستند، اما اینها در بدترین دوران اجتماعی بوده اند، بنابراین هنرمند باید به این سوال فلسفی پاسخ دهد که این عنصر خلاقیت آخر است. از درون یا بیرون هنرمند؟» پاسخ را به شما می سپارم، اما هنرمند کسی است که زشتی را می گیرد و مشکلی نیست با استفاده از ظاهر زیبایی شناسی او می تواند ایجاد کننده تحویل دادن زیبایی را بیافرینید و خلق کنید.

رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره با ابراز تاسف از درگذشت هموطنانمان در حادثه آبادان گفت: بسیار خوشحالم. خدمت من و شما مودبانه از دوستانم در هیئت برگزارکننده جشنواره و دانشجویانی که شبانه روز به جشنواره سایه خدمت کردند تشکر می کنیم. این دانشجویان قبلاً کارگردانی و فیلمساز آینده بودن را تمرین کرده اند. از سازمان سینمایی هم بابت صدور مجوز تشکر می کنم و امسال توانستیم جشنواره «سایه» را در تقویم رسمی جشنواره های کشوری ثبت کنیم.

وی گفت: اگر کاری در جشنواره سایه انجام شود، واقعاً یک هم افزایی است که اتفاق می افتد و رقابتی بین جشنواره ها وجود ندارد و امیدوارم این هم افزایی در حوزه تولید فیلم دانشجویی پیش برود.

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه به پایان رسید

گزارشی چند روزه از این جشنواره در سینما سپیده و موزه هنرهای معاصر تهران را در زیر مشاهده می کنید.

محمد حسین یفری دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» گزارشی از این جشنواره ارائه کرد و گفت: همه بچه های تیم اجرایی جشنواره، دبیر، منشی چون حضور داشتند توانستیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر نقصی در جشنواره باشد تقصیر من است و امیدوارم در آینده این نقص جبران شود. از تریبون سازمان سینمایی دانشگاه ویدئو با تشکر از مدیریت بویان صادقی و تمامی شرکت کنندگان.

او گفت: «داشتن پلتفرم هایی مانند «سایه» به ما دانش آموزان کمک می کند. روانشناسی در روح دانش آموزان ناراحت شوید و ما به این ستون ها نیاز داریم. امیدواریم کسانی که به جشنواره های دانش آموزی پایتخت اعتقاد دارند از دست دادن می دهند و نگران می شوند کم شده سرمایه دارند، بگذار برای دانشجویان سرمایه گذاری کنند از دست دادن حضور در این گونه مجالس و جشنواره های دانشجویی بازگشت خوب و مثبتی برای هنر خواهد بود. امیدوارم سال آینده به شما اعتماد کنم شاگردان و یک جشنواره بزرگتر

سامان سالور به نمایندگی اعضا هیئت مدیره داوران سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» نیز در پشت تریبون این مراسم حضور یافتند و گفتند: آنچه در فیلم ها به چشم می خورد و بحث برانگیز است، ضعف فیلمنامه است که در فیلم های بلند و خوشبختانه در بازیگران زن در یک راه عجیب خوب، نه آقایان، ما فیلمبرداری، تئاتر و غیره را تماشا کردیم، ما در هیئت داوران در جلسه اول به نتیجه نرسیدیم و واقعاً سعی کردیم درست عمل کنیم و بهرزو شعیب به شدت تاکید کرد که حقوق هیچ فردی پایمال نشود.

وی با اشاره به ضعف مستندسازی در «سایه» گفت: سینمای کوتاه جای جسارت است. اردن و این جسارت موضوع می تواند بسیار زیبا، روان و روان باشد. مایه تاسف است که به دلیل ضوابط نتوانستیم برای برخی از فیلم ها نامزد انتخاب کنیم، مثلاً نتوانستیم در بخش فارغ التحصیلان بازیگری را انتخاب کنیم. امیدوارم در آینده با حمایت دوستان اوضاع بهتر شود چرا که جشنواره سیزده فصلی به نظر من باید با برگزارکنندگانش دست بدهد.

پس از آن فیلمی برای تجلیل از بهرام دهقانی که در جشنواره «سایه» مورد تجلیل قرار گرفت به نمایش درآمد.

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه به پایان رسید

همانطور که محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره در سخنانی گفت: نسل های مختلف دانشگاه سوره را در سالن می بینم و به همه خوش آمد می گویم. من هرگز تلاشی را که در این بچه ها دیده ام ندیده ام و پول زیادی برای کمک به آنها نداشتیم، اما این بچه ها جشنواره های درجه یک داشتند و من قطعاً در آینده از آنها تشکر می کنم. بحران آنها را در سینمای ایران خواهیم شنید.

وي تاييد كرد: آنچه در جشنواره سايه ديده شد اين اميد بود كه پس از دو سال انتظار كرونا، در دانشگاه شکل گرفته و امیدواریم که استعداد در سوره همانطور که SU برند خوبی در سینماست، می توانیم راه را برای اتفاقات خوب برای آنها هموار کنیم.

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه به پایان رسید

بر این اساس و برای تکمیل مراسم اختتامیه، اسامی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره «سایه» برای فیلم کوتاه به شرح زیر اعلام و از آنان تجلیل شد:

جایزه دکتر فهیمی:

فیلم کوتاه «آرایش می کنم» ساخته جمال احمدی در این بخش جایزه گرفت.

بهترین فیلم از سوره:

جایزه این بخش برای فیلم کوتاه «رهن کامل» ساخته مهدی است دوای متعلق است.

جایزه (مدال) اصفهان:

امیرعلی علایی و مرتضی علی عباس میرزایی به نمایندگی از انجمن فیلم کوتاه ایراناصفهانبرای تقدیم این نشان روی صحنه رفتم.

مرتضی علی عباس میرزایی، کارگردان سینما، فارغ التحصیلان دانشگاه تصویر قدیمی، به نمایندگی از اعضای “اصفهاندانشگاه سورت گفت مایونز ما در بدنه سینما کار می کنیم، جایگاه ویژه ای دارد چون جنگیدن و موفقیت را از آنجا یاد گرفتیم. چون دانش آموز بودن سختی دارد و دانشجو بودن در دانشگاه سوره برای شما سخت است.

دیپلم افتخار اصفهان ایده های خلاقانه برای فیلم کوتاه قادر نبودنبه آریانه نوابی رسیدم.

مدال اصفهان نسرین محمدپور نیز جایزه فیلم کوتاه چپ دست را برای نشان دادن موضع دشوار جامعه و ظرافت خلاقانه در کارگردانی و ساختار دریافت کرد.

بهترین فیلم دانشجویی:

این بخش را به فیلم کوتاه اعطا کنید مشتعل شدن به کارگردانی کیوان ساروری.

بهترین طراحی صحنه:

رضا محمدپور برای فیلم کوتاه «چپ دست»

بهترین صدا:

حسین پورحیمیو امیرحسین و کلاته و ناصر قابل اعتماد از خواب بیدار شدن

بهترین مونتاژ:

دیپلم افتخار این بخش به شاهین جلالی برای فیلم مرد ابری اهدا شد.

جایزه اصلی این بخش برای عوارض جانبی نیز توسط محمد روحبخش تهیه شده است.

بهترین موسیقی:

سجاد بهادری برای فیلم کوتاه دریبل

بهترین فیلمبرداری:

دیپلم افتخار این بخش به نوید زارع برای فیلم کوتاه زایمان اهدا شد.

جایزه اصلی فیلمبرداری به امید مهدوی برای فیلم کوتاه «امواج» رسید.

بهترین سناریو:

عوارض جانبی لیلا

بهترین بازیگر مرد:

در این بخش از تلاش در بازیگری مادام العمر از محمود به چشم ها نگاه کن جشنی بود.

جایزه اصلی بهترین بازیگر مرد نیز به میثم دامن زه می رسد کاخکون و ماهکان وقف کن

بهترین بازیگر زن:

دیپلم افتخار این بخش به یاسمن نصیری برای بازی در فیلم کوتاه «چپ دست» اهدا شد.

جایزه بزرگ و تندیس جشنواره به زهرا استادی برای فیلم کوتاه «عوارض جانبی» رسید.

بهترین کارگردان:

جایزه جشنواره و تندیس برای حسام حسینی و عباس حسین زاده برای کارگردانی این فیلم ماهکان وقف کن

بهترین فیلم فارغ التحصیلی:

دیپلم افتخار این بخش به آقای کارمودی برای فیلم کوتاه همیشه، گاهی و همیشه تعلق گرفت.

سه هفته پیش جایزه اصلی و تندیس جشنواره به امیرحسین دیباج برای یک فیلم کوتاه اهدا شد.

بهترین فیلم سال اول:

پناهگاه به کارگردانی ابوالفضل حسینی بور

بهترین فیلم دمو:

برو به کارگردانی سعید درانی ببینید

بهترین فیلم مستند:

روزهای خاکستری به کارگردانی احسان نورتانگانی

بهترین فیلم بلند:

آثار جانبی به کارگردانی لیلا الاخباری

جایزه ویژه هیئت داوران:

نسرین محمدپور درباره فیلم کوتاه دست چپ

آزاده صمدی در خاتمه گفت: از تمامی بانوانی که در این فیلم ها ایفای نقش کردند تشکر می کنم و خواستار حضور شما برای قدردانی از بانوان به ویژه به عنوان سینماگر هستم. با حرصزیرا ما نیاز به خلاقیت و کارآفرینی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید