سوپر شارژر چگونه کار می کند؟



اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی; سه نوع متداول سوپرشارژرها عبارتند از روت (فرانسیس روتز مخترع)، پیچ دوقلو و گریز از مرکز که همگی توسط خود موتور هدایت می شوند، معمولاً از طریق تسمه میل لنگ. با یک شفت متصل می توان آن را از مرکز هل داد. موتور برق مجزا. با این حال، احتمالاً به موتور قدرتمندتری نیاز دارد، که به نوبه خود به باتری نسبتاً قدرتمندی برای کار کردن نیاز دارد، برای سازنده موتور گران‌تر است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در مقابل، توربوشارژر توسط گازهای خروجی موتور کار می کند، نه میل لنگ چرخان موتور، که باعث کاهش اتلاف قدرت در موتور می شود.

هر نوع سوپرشارژر تا حدودی متفاوت عمل می کند. هم ریشه ها و هم پیچ دوبل می توانند دو محور چرخان داخلی به موازات چرخ دنده های روی خود داشته باشند که به صورت شبکه ای برای انتقال هوا به موتور از طریق سوپرشارژر هستند. در مورد نوع ریشه، به سادگی هوای بیشتری را خارج می کند. با این حال، نوع پیچ دوقلو، هوای بین دو شفت را با جریان از یک سر به سر دیگر فشرده می کند و سپس هوا را به موتور تزریق می کند. به طور کلی تفاوت این دو نوع در نحوه ورود هوای اضافی به موتور است.

اما یک سوپرشارژر گریز از مرکز مانند یک توربوشارژر کار می کند، با این تفاوت که پروانه فن به اندازه کافی سریع می چرخد ​​تا هوا را به جای اگزوز موتور، به میل لنگ (یا موتور الکتریکی) موتور پمپ کند.

در موتورهای تزریق سوخت مدرن، تنها یک توربوشارژر عظیم هوا را پمپ می کند و پس از آن سوخت اضافه می شود. از آنجا که به نسبت سوخت بیشتری اضافه می شود، هوای بیشتر به این معنی است که می توان سوخت بیشتری اضافه کرد و مخلوط هوا و سوخت می تواند قدرت بیشتری تولید کند.

در همه موارد، یک سوپرشارژر با موتور برای چرخش به مقداری از انرژی موتور نیاز دارد، به این معنی که مقداری از نیروی تولید شده توسط موتور را می گیرد. به همین دلیل است که شارژر گریز از مرکز توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آید. با این حال، برای کارکردن یک باتری بزرگ (نه لزوما برای مدت طولانی) به یک موتور بزرگ و برای تغذیه دینام برای شارژ مجدد باتری نیاز به نیروی موتور دارد. مزیت این نوع این است که در عین حال که می خواهید شتاب بگیرید، لزوماً به قدرت موتور نیاز ندارید. می تواند صبر کند تا زمانی که بخواهید سرعت خود را کاهش دهید، در حالی که به هر حال به قدرت کامل نیاز ندارد. دینام وارد مدار شده و باتری را شارژ می کند.

دیدگاهتان را بنویسید