متکلم: صادرات واقع بینانه تر می شود



رئیس فدراسیون صادرات ایران می‌گوید: سال‌ها سیاستی وجود دارد که محصولاتی که ارز یارانه‌ای دریافت می‌کنند، صادر نشود. به این معنی که منطقی نبود که دولت قیمت تمام شده کالاها را کاهش دهد بلکه اجازه صادرات آنها را بدهد.

محمد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: خوشبختانه از ابتدای دولت سیزدهم اصلاحات در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات در دستور کار قرار گرفت و دولت توانست برخی محدودیت ها را رفع کند. که علیه صادرکنندگان ایرانی وجود داشت.»

به گفته وی، با اصلاحات انجام شده در سیاست های بازده ارزی، روند افزایش صادرات در نیمه دوم سال 1400 شتاب گرفت و این روند در سال جاری نیز ادامه یافت.

رئیس فدراسیون صادرات ایران با اشاره به برخی افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی گفت: بخشی از سبد صادراتی ما به فرآورده های نفتی و پتروشیمی اختصاص دارد. بنابراین با افزایش قیمت نفت این موضوع در افزایش صادرات کالاهای ایرانی نیز نقش داشت. علاوه بر این رشد قیمت محصولات کشاورزی نیز در این بخش از صادرات کشور موثر بوده است.

این عالم دینی فراهم آوردن مقدمات داخلی برای تداوم رشد صادرات ایران را ضروری دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل باید دید دولت تا چه اندازه می تواند از صادرکنندگانی که محصولاتشان ارزش افزوده بالایی دارد حمایت کند و ایجاد کند. فرصت های شغلی.» از سوی دیگر باید قوانین و بخشنامه های شبانه که بلای جان صادرات در سال های اخیر بوده را نیز متوقف کند. با اجرای این سیاست ها می توان انتظار تداوم روند مثبت صادرات ایران را داشت و مطابق با سیاست های موجود در حوزه واردات، ثبت تراز تجاری مثبت میسر شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای سیاست اصلاح ارزی دولت امکان کاهش صادرات وجود دارد؟ وی گفت: سال‌ها این سیاست وجود داشت که محصولات دریافت‌کننده ارز یارانه‌ای را نمی‌توان صادر کرد، این به این معنا بود که دولت کاهش قیمت تمام شده کالا را منطقی نمی‌داند، بلکه اجازه صادرات را می‌دهد.

رئیس فدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: البته در برخی آمارها ممکن است کالاهایی وجود داشته باشد که با استفاده از این فرصت صادر شده است. با اصلاحات ارزی دولتی، این روند متوقف می شود تا بتوانیم به سمت صادرات کالاهایی برویم که با قیمت واقعی و کیفیت بالا در بازارهای هدف صادراتی خود رقابت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید