گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین D است.


محققان دریافتند که می‌توان این میوه را طوری مهندسی کرد که پیش‌ساز ویتامین D3 بیشتری تولید کند، در حالی که مولکول خاصی را که معمولاً ویتامین را به کلسترول تبدیل می‌کند مسدود می‌کند.

هنگامی که این محصول به نام پروویتامین D3 در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد، می تواند به ویتامین D3 یا ویتامین آفتاب تبدیل شود که افراد زیادی در سراسر جهان از آن برخوردار نیستند.

دانشمندان می گویند این گوجه فرنگی ها که ظاهر و طعم آن شبیه گوجه فرنگی های معمولی است، می تواند منبع غذایی جدیدی از ویتامین D باشد.

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین D برای بزرگسالان 10 میکروگرم است.

محققان می گویند خوردن تنها دو عدد از این گوجه فرنگی جدید می تواند فاصله بین مصرف ویتامین D و جمعیت بریتانیا را پر کند.

آنها همچنین دریافتند که مقدار پروویتامین D3 در گوجه فرنگی، اگر به ویتامین D3 تبدیل شود، برابر با میانگین ویتامین D در دو تخم مرغ یا 28 گرم ماهی تن خواهد بود.

داده ها نشان می دهد که از هر پنج بزرگسال یک نفر و از هر شش کودک یک نفر ویتامین D کافی ندارد.

بدن ویتامین D را پس از قرار گرفتن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش تولید می کند، اما منبع اصلی آن غذا است.

کارشناسان می گویند محصول زیست تخریب پذیر جدید می تواند به میلیون ها نفری که از کمبود ویتامین D در سراسر جهان رنج می برند کمک کند. کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل و چندین علت اصلی مرگ مرتبط است.

پروفسور کتی مارتین، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “ما نشان داده ایم که از طریق اصلاح ژن، گوجه فرنگی را می توان با پروویتامین D3 غنی کرد، به این معنی که گوجه فرنگی می تواند منبع گیاهی و پایدار ویتامین D3 باشد.”

چهل درصد اروپایی ها و یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

گوجه فرنگی به طور طبیعی حاوی مقدار محدودی ویتامین D در برگ های خود است، اما این ماده معمولا در میوه های رسیده گوجه فرنگی تجمع نمی یابد.

محققان گروه پروفسور مارتین در مرکز جان اینس از اصلاح ژن CRISPR-Cas9 برای تغییر ژن پروتامین D3 که به طور معمول در گوجه فرنگی به کلسترول تبدیل می شود، استفاده کردند.

آنها با اصلاح این ژن توانستند این فرآیند را مسدود کنند و در نتیجه ویتامین D3 به میزان قابل توجهی در میوه ها و برگ های گوجه فرنگی تجمع پیدا کند، بدون اینکه روی رشد، نمو یا عملکرد گیاه تأثیر بگذارد.

به گفته محققان، برگ های گوجه فرنگی معمولاً افزودنی هستند، اما از برگ های این گیاهان اصلاح شده می توان برای تهیه مکمل های ویتامین D برای گیاهخواران استفاده کرد.

دکتر جی لی، سرپرست این مطالعه، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «همه‌گیری COVID-19 اهمیت کمبود ویتامین D و تأثیر آن بر عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی را نشان داده است.

گوجه فرنگی های غنی شده با ویتامین D ما منبع گیاهی ویتامین D هستند.

این خبر خوبی برای افرادی است که از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنند و همچنین تعداد فزاینده ای از افرادی که در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

پروفسور مارتین در توضیح اینکه چرا گوجه فرنگی جایگزین بهتری برای مکمل های ویتامین D است، گفت که مردم از سایر مواد مغذی میوه از جمله فیبر نیز بهره مند می شوند.

این مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین D موجود در میوه‌های رسیده را می‌توان با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش، به عنوان مثال هنگام خشک شدن در آفتاب، افزایش داد.

به گفته محققان، قرار دادن گیاهان در معرض پرتوهای فرابنفش طبیعی خورشید ممکن است راه پایدارتر و موثرتری برای رشد آنها باشد.

این محصول اصلاح شده ممکن است مدتی طول بکشد تا آماده انتشار شود.

محققان می گویند این تغییر را می توان روی هر گوجه فرنگی اعمال کرد و می توان از آن در غذاهای دیگر مانند فلفل، سیب زمینی و بادمجان استفاده کرد.

این مطالعه در مجله Nature Plants منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید