آنکارا: گسترش ناتو بدون رسیدگی به نگرانی های ترکیه غیرممکن است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پس از اعتراض مکرر مقامات ترکیه به عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، یک مقام ارشد در آنکارا این بار شرط رضایت ترکیه را اعلام کرد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار مقامات ترکیه با نمایندگان سوئد و فنلاند در شامگاه چهارشنبه در آنکارا گفت که گسترش ناتو بدون رسیدگی به نگرانی های ترکیه غیرممکن است.

به گزارش وب سایت ریانووستی، کالین توضیح داد: آنها (سوئد و فنلاند) اعلام کرده اند که نگرانی های امنیتی ما را درک می کنند و ما تمام اسناد را به آنها ارائه کرده ایم.

وی با تاکید بر مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در شرایط کنونی، گفت: ما موضع روشنی اتخاذ کرده‌ایم که بدون توجه به نگرانی‌های خود نمی‌توانیم درباره هیچ فرآیندی صحبت کنیم.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس، حمایت فنلاند و سوئد از گروه تروریستی پ.ک.ک را دلیل اصلی مخالفت آنکارا با عضویت آنها در ناتو دانسته بود. (جزئیات بیشتر)

هفته گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که فنلاند و سوئد به طور رسمی برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده اند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت تغییر کرده است. فنلاند و سوئد نزدیکترین شرکای ناتو هستند و دارای نیروهای مسلح با بودجه خوبی هستند که به عملیات نظامی و هوایی ناتو کمک می کنند.

دولت های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در تقابل روسیه و غرب باز کرد. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای اسکاندیناوی، هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشوری است که برای پیوستن به ناتو با روسیه مرز مشترک دارد.

آخر حرف / خ




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید