دیدار و گفتگو با اسماعیل میرفخرایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



بر اساس گزارش ها خبرگزاری مهر نشست با اسماعیل میرفخرایی و سخنرانی با موضوع «فرهنگ رسانه ای» امروز چهارشنبه 4 خرداد در فرشتا فرهنجان برگزار می شود. اسماعیل میرفخرایی، تهیه کننده نویسنده، بنیانگذار برنامه های علمی در صدا و سیما و از پیشگامان این رسانه در ایران است.

میرفخرایی در سال 1325 در تهران، بازار شیخ هادی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان رشدیه به پایان رساند. میزبانی دبیرستان رهنما میرفخرایی در رشته علوم طبیعی. سال 1343 زمان ورود ایشان به دانشکده علوم و زیست شناسی دانشگاه تهران است. شايد پايه ها و اولين انديشه هاي علاقه مرفخرايي به علم و حدود دانش در اين سال ها تقويت و شكل گرفته باشد.

از این رو، رمان از نوزده سالگی او در این منطقه آغاز شد. پس از فارغ التحصیلی در رشته زیست شناسی در سال 1345 به عنوان اولین مجری در تلویزیون حضور یافت و پس از مدت کوتاهی به دلیل توانایی های فردی خود در ارائه مناسب برنامه به مردم، برنامه های علمی را در تلویزیون ملی راه اندازی کرد.

در همان سال ها برای اخذ لیسانس برنامه نویسی رادیو و تلویزیون به آمریکا رفت و در رشته ارتباطات و آموزش فوق لیسانس گرفت. پس از بازگشت به ایران و متحول شدن در چارچوب و ساختارهای رسانه ای، مدیر برنامه های علمی و فرهنگی شبکه تلویزیونی شد. در سال 1357 بازنشسته شد. پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود به استرالیا رفت، اما در طول پایان نامه دکترا پیشنهاد وی را رد کرد و به ایران بازگشت. در نتیجه اخراج دیگری از فعالیت های رسانه ای او در حال انجام است. برنامه های معماری ایرانی، جمعیت – حال – آینده، طبیعت، نور، پیوند ایرانی، گنج عصر، گفتگو و ده ها برنامه دیگر حاصل تلاش و توجه رسانه ای او در این دوره است.

نقش اسماعیل مرفخرای در طول سال‌های فعالیتش در رسانه‌های ایران تنها به نمایش‌های تلویزیونی یا رادیویی محدود نشد. تهیه کننده برنامه های مختلفی در این زمینه است که به هویت هنری و محتوایی رسانه بستگی دارد. از این رو بر اساس خدمات دیروز و امروز وی به اصحاب رسانه، باید او را یک برنامه نویس تمام عیار در تمام دوران کاری خود دانست که حاصل آن تولید بیش از 500 برنامه در صدا و سیما است.

این نشست در چارچوب نوزدهمین سلسله نشست های بخارا عصر چهارشنبه ساعت 17 امروز چهارشنبه 4 خردادماه در مجتمع فراشته فرهنجان برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید