پارادوکس رابرت مالی حداکثر فشار شکست می خورد، اما ما به راه خود ادامه می دهیم!


رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران، در نشست کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات وین شرکت کرد و با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری که از زمان ترامپ بر ایران تحمیل شده بود، گفت. تنها راه حل واقعی ما در اینجا دیپلماسی است و بهترین راه بازگشت به برگام است.

رابرت مالی می‌گوید: «فشار حداکثری از سوی دولت قبلی، به جای متقاعد کردن ایرانی‌ها به دادن امتیاز، منجر به حداکثر تحریک‌ها شد». ایران و گروه های مسلحی که از آن حمایت می کند به شرکای ما در خلیج فارس حمله می کنند [فارس] و نیروهای ما را افزایش دادند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که دولت کنونی آمریکا، دولت جو بایدن، حتی یکی از تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو نکرده است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات گفت: «ما گزینه اعمال و تشدید فشار اقتصادی بر ایران را امتحان کردیم و دیدیم که رفتار ایران بدتر شده است». رند پل، سناتور جمهوری خواه نیز گفت تحریم ها ایران را به پای میز مذاکره نمی کشاند.

* ما پیام هایی از رابرت مالی و مقامات آمریکایی به بالاترین سطوح آقای بایدن دریافت می کنیم که تا حدودی با مواضع رسانه ای آنها متفاوت است.

حسین امیر عبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست داووس و در گفت و گو با فرید زکریا درباره اظهارات امروز (پنجشنبه) رابرت مالی گفت: آنها طیفی قوی در داخل دو کشور هستند که به دلیل آن دلایل خود، که مخالف بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل هستند. البته ما پیام هایی از رابرت مالی و مقامات آمریکایی به بالاترین سطوح آقای بایدن دریافت می کنیم که تا حدودی با مواضع رسانه ای آنها متفاوت است. ما این را درک می کنیم. برای من قابل درک است که رابرت مالی با توجه به مسائل داخلی کشورش چگونه باید در سنا و کنگره صحبت کند. اما باید بگویم که در رفت و آمدمان، نامه های بدون کاغذ بین ما و آمریکا از طریق انریکه مورا یا بورل و گاهی از طریق برخی وزیران خارجه در اروپا و در سطح منطقه رد و بدل می شود.

امیرعبداللهیان گفت: از زمان آغاز دور جدید مذاکرات طرفین برای بازگشت به برجام و تعهداتشان، ایران ابتکارات متعددی را روی میز گذاشته است و اخیرا ابتکار جدیدی را روی میز گذاشتیم اما احساس کنید که آقای بایدن تصمیمی گرفته است.» امیدوارم طرف آمریکایی واقع بین باشد. مهم ترین چیز برای ما بهره مندی از منافع اقتصادی همه طرف ها در بازگشت برجام است. عوامل فشار شدید ترامپ باید از بین برود. این چیزی است که آقای بایدن از ابتدای کارزار انتخاباتی اش گفته است. بازگشت به برگام غیرممکن است اما ایران از منافع اقتصادی محروم خواهد شد و فشار حداکثری ترامپ باقی خواهد ماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آقای بایدن باید یکی را انتخاب کند و باید تصمیم بگیرد. ما متعهد به یک توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است. این طرف آمریکایی است که باید تصمیم بگیرد، ما پنجره دیپلماسی را باز نگه داشته ایم و امیدواریم که اگر ایالات متحده واقع بینانه به نظر برسد، می توانیم به توافق برسیم. متاسفانه منافع ملی آمریکا در گروگان صهیونیست هاست و شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد. (جزئیات بیشتر)

به گزارش خبرگزاری فارس: سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در 26 اردیبهشت گفت: آنچه ایران گفته روشن است: تمام اجزا و مولفه‌های فشار حداکثری و هر آنچه که دولت قبلی آمریکا، ترامپ، اعمال کرده است. خراب می شود.» دولت بایدن باید یک بار دیگر تصمیم بگیرد که آیا می خواهد میراث ترامپ باقی بماند یا به تعهداتش بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کند و میراث جدیدی در حقوق بین الملل برای ایالات متحده به جا بگذارد.

وی افزود: اکنون در مرحله ای هستیم که آمریکا باید امکان بهره مندی کامل اقتصادی ایران و عادی سازی تجارت خارجی و سایر تعهدات ایران را بر اساس برگام و قطعنامه 2231 بپذیرد. نمی تواند فشار حداکثری را حفظ کند و مهره هایی را برای خدشه دار کردن وجهه ایران و زمینه سازی برای مبادلات اقتصادی حفظ کند و در عین حال معتقد است که می تواند با ایران و گروه 1+5 برای بازگشت به برجام به توافق برسد، اینها موانع هستند. به مونتاژ و نمی تواند با هم اتفاق بیفتد. (اینجا بخوانید)

اظهارات رابرت مالی در حالی مطرح می شود که وی از عدم اعمال فشار حداکثری بر ایران صحبت می کند و از سوی دیگر دولت نه تنها تحریم های جدیدی را اعمال کرده، بلکه در صورت عدم توافق، واشنگتن به این کار ادامه خواهد داد. مسیر ادامه دارد. آخرین نمونه تحریم ها علیه ایران روز چهارشنبه 25 ژوئن اعمال شد و خزانه داری آمریکا چندین فرد و شرکت را فهرست کرده است که ادعا می کند بخشی از شبکه بین المللی درآمدزایی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله هستند. . در این فهرست که در وب سایت وزارت خزانه داری ایالات متحده منتشر شده است، 10 شخص و 9 شرکت فهرست شده اند. شهروندان تحریم شده شهروندان ترکیه، ایران، افغانستان و روسیه هستند و شرکت های تحریم شده در هنگ کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات متحده عربی هستند.

شایان ذکر است که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در 17 اردیبهشت 1395، دولت قبلی آمریکا علیرغم اعلام جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا، سیاست فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرد. انتخابات شرات می خواهد برگردد، این به برگام بستگی دارد و سیاستی متفاوت از دولت قبل خواهد داشت، اما این سیاست همچنان در قبال ایران اعمال می شود که شاهد آن تحریم هایی است که در این مدت علیه ایران اعمال یا تمدید شد.

پس از تغییر دولت در آمریکا، در نهایت تصمیم بر این شد که مذاکراتی برای احیای برجام انجام شود، البته مذاکرات مستقیم ایران و گروه 1+5 از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد و مذاکرات غیرمستقیم از طریق این نماینده انجام شد. اتحادیه اروپا بین ایران و آمریکا پیام هایی از طریق مورا رد و بدل می شد. شش دور از این مذاکرات تا 30 خرداد 1400 در دولت دوازدهم انجام شد، اما علیرغم پیشرفت های صورت گرفته به هیچ خرابکاری آمریکایی منجر نشد. در همان روز پس از جلسه کمیته مشترک، آقای عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد و معاون سابق وزیر امور خارجه در بیانیه ای با بیان اینکه ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب در روند مذاکرات است، گفت: به پایان نزدیک شده ایم. اما راهی که باقی می ماند آسان نخواهد بود با روی کار آمدن دولت سوم در این خصوص تصمیم گیری شد و در نهایت با رایزنی های انجام شده در 8 آذر سال گذشته این مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا انجام شد. در وین کلید خورد. دور هفتم مذاکرات از 7 آذرماه در وین آغاز شد، هیئت ایرانی با ترکیب حقوقی و اقتصادی در این نشست با هدف تمرکز جدی بر موضوع لغو تحریم ها علیه ملت ایران شرکت کرد.

هشتمین دور مذاکرات در روز دوشنبه 26 ژانویه در وین آغاز شد و در 11 مارس برای رایزنی های نهایی در پایتخت ها پایان یافت. و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همان روز توییت کرد: «مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی باید به حالت تعلیق درآید. متن تمام شده اساسا آماده و روی میز است. من به عنوان هماهنگ کننده به همکاری با تیمم ادامه خواهم داد تا با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر شرایط فعلی و نهایی کردن توافق ارتباط برقرار کنم. سعيد خطيب زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در توييتر خود نوشت: وقفه اعلام شده از مذاكرات وين مي تواند راه را براي حل و فصل مسائل باقيمانده و بازگشت نهايي هموار كند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت توافق جمعی تأثیر نمی گذارد.

در عین حال خبرنگار خبرگزاری فارس متوجه شد که این وقفه به معنای توقف مذاکرات نیست و رایزنی ها از پایتخت ها ادامه خواهد داشت. در این راستا پیام‌هایی از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات، و همانطور که امیر عبداللهیان امروز اعلام کرد، از طریق جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از وزرای اروپایی و منطقه‌ای، بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. آنها از عدم توافق بین ایران و ایالات متحده خودداری کردند و معلوم شد که امیر عبدالله در داووس اعلام کرد که ایران در سفر اخیر انریکه مورا به تهران ابتکار جدیدی را ارائه کرده است. ابتکاری است که سعید خطیب زاده پیش از این در نشست هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرده بود و گفته بود: راهکارهایی پیشنهاد شده است و اگر آمریکا پاسخ دهد می توانیم به وین برگردیم. (ادامه مطلب)

پایان نامه / ص




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید