نگاهی اجمالی به بازار مسکن در ایران



آمارها حاکی از آن است که بازار مسکن در کل کشور در اردیبهشت ماه کمی تغییر کرد و با وجود اینکه معاملات خوب نبود، قیمت های اسمی اندکی تغییر کرد. این در حالی است که تورم مسکن 11.5 درصد کمتر از تورم عمومی است.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به فصل گذار و نوسانات اقتصادی، بازار مسکن با برخی انتظارات تورمی مواجه شد و قیمت ها نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد افزایش یافت. طی سه سال گذشته، یعنی در سال‌های اردیبهشت 1399 تا 1401، تورم سالانه مسکن در سراسر کشور به ترتیب 22.7، 28.5 و 27.2 درصد گزارش شده است. در بازار اجاره نیز نرخ ها به ترتیب 22.6 درصد، 28.3 درصد و 26.9 درصد افزایش داشته است.

قیمت مسکن در 12 ماه منتهی به می امسال 27.2 درصد افزایش یافت، زمانی که تورم کلی 38.7 درصد اعلام شد. بنابراین افزایش سالانه قیمت مسکن 11.5 درصد کمتر از شاخص کل بوده است.

از سوی دیگر، بررسی تورم ماهانه مسکن در دومین ماه سه سال گذشته نشان داد که در اردیبهشت ماه 1399 نرخ رشد ماهانه مسکن 2.5 درصد، در اردیبهشت 1400 این رقم 0.9 درصد و در سال 1401 2.5 درصد بوده است. . او هست. این آمار بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی ارائه شده توسط مرکز آمار نشان می دهد که پس از یک دوره کاهش نرخ رشد اجاره بها در سال گذشته، قیمت ها در سال جاری افزایش یافت.

در یک ماه گذشته بازار مسکن در سراسر کشور بر اساس آمارهای رسمی تغییرات قیمتی را تجربه کرده است. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم مسکن خانوارها در کشور نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل و دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه امسال به ترتیب 2.5، 30.5 و 27.2 درصد افزایش داشته است.

افزایش 2.5 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت ماه در شرایطی رخ داد که بر اساس بررسی های میدانی، معاملات در رکود بوده است. بنابراین، رشد قیمت اسمی را می توان با انتظارات تورمی، نوسانات اقتصادی اخیر و رویکردهای کاهش تورم هدایت کرد. بازار مسکن در اردیبهشت ماه به طور سنتی حرکت می کند، اتفاقی که امسال در بخش اجاره و فروش رخ داد. این در حالی است که در تهران نرخ رشد قیمت مسکن کاهش چشمگیری داشت و از حدود 100 درصد در سال 1399 به حدود 17 درصد رسید.

اگرچه هنوز آمار رسمی بانک مرکزی تهران از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت ماه ارائه نشده است، اما مطالعات غیررسمی حاکی از آن است. افزایش 5 درصدی نرخ های پیشنهادی از آوریل می گوید. البته افزایش قیمت پیشنهادی لزوماً به معنای افزایش قیمت ثابت نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید