میانجیگری منطقه ای روند مذاکرات وین را امیدوارکننده کرد



یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به توقف مذاکرات وین گفت: فکر می‌کنم میانجی‌ها به جای گفتگو در هتل کوبورگ و طرف‌ها از جمله کشورهای اروپایی، چین و آمریکا، به مذاکرات و رایزنی‌های ایران و آمریکا ادامه دهند. روسیه.” ما به مناطق نیاز داریم.

حشمت الله فلاحت بیشا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به میانجی گری قطر و عمان در سطح سران این کشورها در بحث برجام و تاثیر آن در خروج از بن بست در وین گفت: مذاکرات: پرونده هسته ای و شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک سطح کلی رسیده و نیازمند تصمیم گیری در این سطح است.

وی ادامه داد: قطر و عمان به طور سنتی میانجی گری مسائل و مشکلاتی بوده اند که در دوره های مختلف بین ایران و آمریکا به وجود آمده است و این اقدامات بی سابقه بوده و در این زمینه شاید عمان بیشتر از قطر فعال بوده است. در برخی موارد، قطر و عمان تلاش کرده اند از تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا جلوگیری کنند که در برخی موارد موفقیت آمیز بوده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ایران و آمریکا در گذشته شانس توافق را از بین برده اند و دو طرف دیگر در خارج از برگام میانجیگری می کنند نشان دهنده گستردگی مذاکرات وین است. ” ادامه بحث ها مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه ورود واسطه ها از ابتدا چند عامل داشت، گفت: اول اینکه سایر بازیگران به جای میانجی گری ایران و آمریکا و حل اختلافات، منافع خود را شناسایی کردند و اروپایی ها به سمت تشدید اختلافات رفتند. روسیه نیز کشوری بود که پرگام را به عنوان یک پل می دید و با شروع بحران اوکراین، آن را تحت الشعاع قرار داد. دو طرف اصلی توافق، ایران و ایالات متحده، بهای آن را می پردازند. ایران تاوان تحریم ها را می پردازد و آمریکا تاوان بی کفایتی دیپلماسی خود در بحث هسته ای را می پردازد.

فلاحت بیشا افزود: موضوع دیگر این است که برگام دو طرف دارد و اکنون مشخص می شود که اختلاف اصلی بین ایران و آمریکاست و مذاکرات وین در خلا مذاکرات مستقیم ایرانی و آمریکایی است، همانطور که در برجام اتفاق افتاد. ” مذاکرات در وین در هتل کوبورگ. به اراده هایی با قدرت بیشتر نیاز دارد. به عبارت دیگر، معتقدم وزن و قدرت میانجی‌های منطقه‌ای در حال حاضر از طرف‌های مذاکره‌کننده و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل بیشتر است و بنابراین امیدوارم و این روند را مثبت و آینده می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: سایر طرف‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از آنکه به توافق هسته‌ای باشند به آژانس علاقه دارند و این رویکرد اساساً ایران و آمریکا را روز به روز به سمت دور شدن از توافق سوق داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران نگران کاهش تحریم ها از سوی آمریکا است و اکنون در روند میانجیگری در بحث شورای امنیت سازمان ملل، همین موضوع در سطح وسیع توسط آمریکا تضمین شده است. منطقه ایران است و اینکه قطر و عمان در این زمینه میانجی هستند که برای ایران بسیار مثبت است چرا که این دو کشور انصافاً نقش ایران را در منطقه بیان می کنند، برخلاف اسرائیل و عربستان که تلاش می کنند نقش ایران را مخدوش کنند. البته باید گفت که بار تضمینی که دو طرف در حال بحث هستند، البته سیاسی است، زیرا این موارد را نمی توان قانونا و حاکمیتی تعیین کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید