ترس از سوزن یکی از دلایلی است که باعث می شود زنان کمتر خون اهدا کنند



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، از سازمان انتقال خون ایران. بوشرا نخلیتانی وی به ترس ها و باورهای نادرست رایج در بین زنان که آنها را از اهدای خون پرهیز می کند، اشاره کرد و افزود: خون گرانبها، گرانبها و بی بدیل است و با وجود پیشرفت های فراوان در دانش پزشکی، جایگزین مصنوعی برای آن پیدا نشده است و تنها منبع آن است. برای اهدای خون عرضه، اهدای خون است و توسط افراد نوع دوستی انجام می شود که بدون هیچ چشمداشت مادی و تنها برای کمک به همنوعان خود، خون خود را اهدا می کنند.

وی ادامه داد: خون یکی از داروهایی است که بسیاری از فراورده های سلولی و پلاسما از آن تهیه می شود و در خونریزی ها، جراحی ها و بیماری های مختلف استفاده می شود.

نخستانی با ابراز تاسف از مشارکت کم زنان در تامین این ماده حیاتی گفت: زنان با وجود اینکه نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و به دلیل خونریزی هنگام زایمان و سایر درمان ها بخش مهمی از خون اهدایی را مصرف می کنند، اما به دلایلی مانند ترس از مشارکت کم در اهدای خون سوزنی.

بسیاری از زنان جوان بدن خود را شجاعانه در معرض خالکوبی، سوراخ کردن، ابروها و حتی جراحی های پلاستیکی قرار می دهند، اما ترس از سوزن یکی از دلایل اصلی کناره گیری زنان از عرصه اهدای خون است و این اعمال زیبایی همچنین منجر به ممنوعیت یک ساله آن می شود. در مورد اهدای خون
وی افزود: بسیاری از زنان جوان با شجاعت بدن خود را به خالکوبی، پیرسینگ، ابرو و حتی جراحی پلاستیک می سپارند، اما ترس از سوزن یکی از مهم ترین دلایل کناره گیری زنان از صحنه اهدای خون است و این اعمال زیبایی نیز هست. یک سال ممنوع است و شامل اهدای خون می شود.

نخستانی تاکید کرد: هر اهداکننده ممکن است برای اولین بار احساس ترس و اضطراب کند، اما اگر شرایط اهدای خون به درستی رعایت شود، کار بسیار ساده ای است و تنها چند دقیقه از وقت اهداکننده را می گیرد.

وی تاکید کرد: بدون شک با تجربه یک بار اهدای خون بسیاری از این باورهای منفی جای خود را به باورهای مثبت خواهد داد و از این رو برای دستیابی به اهداف ذکر شده ارتباط موثر بانوان با مراکز انتقال خون یک ضرورت انکار ناپذیر است. با آزمایش اهدای خون یکباره، زن می تواند باورهای نادرست در این مورد را حداقل در محیط خانواده کاهش دهد و نقش خود را در تامین خون سالم به بیماران نیازمند ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، اهدای خون در ایران کاملاً داوطلبانه است و سالانه بیش از دو میلیون نفر خون اهدا می کنند، این در حالی است که سهم زنان اهداکننده خون در ایران نزدیک به پنج درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید