طرز تهیه ترشی فوری


ترشی از مخلفات خوشمزه ای است که همراه با غذا سرو می شود و تنوع زیادی دارد و فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است. اما برخی ترشی ها هستند که مواد آن را می توان در تمام فصول سال تهیه کرد. ترشی لیت یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین ترشی های ایرانی است که معمولا با غذاهایی مانند آبگشت سرو می شود و بسیار خوشمزه و اشتها آور است. به راحتی می توانید یک شیشه ترشی سبک خوشمزه و سالم را در منزل تهیه کنید و با انواع غذاها میل کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ترشی لایت به همراه نکات و تکنیک های مهم مربوط به تهیه آن و همچنین آموزش ادویه مخصوص ترشی به شما کاربران عزیز ارائه می شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی

بادمجان: 2 کیلوگرم
هویج: 1 کیلو
سیر: 3 بوته
ترکیب گیاهان معطر تازه (ترخون، مرزه، نعنا، جعفری): 150 گرم
نمک: به میزان لازم
فلفل دلمه ای: 1 عدد
ترشی فلفل سبز: 5 عدد
سرکه: 6 فنجان
آب جوش: دو فنجان
ادویه ترشیجات: 1 قاشق غذاخوری
سیاهدانه: 1 قاشق غذاخوری

نکاتی در مورد مواد خام

ادویه ترشی

طرز تهیه ادویه ترشی

چاشنی ترشی مخلوطی از چند ادویه است که طعم بی نظیری به ترشی می دهد. ادویه های ترشی را می توانید از داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی معتبر تهیه کنید. ترشی ادویه را می توانید در منزل هم تهیه کنید. برای تهیه چاشنی مخصوص ترشی، تمام ادویه های زیر را با هم مخلوط کنید:
پودر تخم گشنیز: 5 قاشق چایخوری
پودر گلپر: 1 قاشق چایخوری
پودر دارچین: 1 قاشق چایخوری
پودر زیره: 2 قاشق چایخوری
پودر جوز هندی: نصف قاشق چایخوری
فلفل سیاه: 1 قاشق چایخوری
فلفل قرمز: 1 قاشق چایخوری
پودر رازیانه: 1 قاشق چایخوری
مخلوط پودر خوشمزه، ترخون، گشنیز و نعنا خشک: 2 قاشق چایخوری

نکاتی در مورد فلفل دلمه ای

ترشی فلفل

فلفل سبز سرشار از مواد مغذی و ویتامین C است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از انسداد عروق قلب، کنترل دیابت، پاکسازی ریه ها و افزایش اشتها دارد. فلفل جالاپینو یکی از خوشمزه ترین فلفل های سبز است که طعمی تند و تند دارد و برای تهیه ترشی انتخاب بسیار مناسبی است. برای تهیه ترشی لیت می توانید از هر نوع فلفل تند یا شیرین بنا به ذائقه خود استفاده کنید.

نکاتی در مورد سرکه

سرکه

سرکه انواع مختلفی دارد و بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. سرکه انگور قرمز رنگ است و طعم روشن تری نسبت به سرکه سفید دارد.

نکات بادمجان

بادمجان

هنگام خرید بادمجان سعی کنید از اولین بادمجان چینی استفاده کنید. چون لایه دوم و سوم بادمجان معمولا پر از تخم مرغ و تلخ است. همچنین در هنگام خرید بادمجان، حتما از انواع براق، کشیده و سنگین استفاده کنید. مراقب باشید بادمجان را آلوده نکنید. هنگام خرید بادمجان توجه داشته باشید که هرچه پوشش بادمجان طولانی تر باشد شیرین تر می شود. برای تهیه ترشی لیت بهتر است از بادمجان های کوتاه و گوشتی استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی لایت

ترشی لیتری

1- برای شروع بادمجان را خوب بشویید. سپس پوست بگیرید. بادمجان ها را خیلی ریز خرد کنید یا در مخلوط کن بریزید و چند دقیقه هم بزنید تا بادمجان ها کاملا بپزند.

2- هویج و سیر را با پاپریکا، فلفل دلمه ای و سبزی های معطر جداگانه خرد یا له کنید.

3- مخلوط بادمجان و هویج له شده را در قابلمه بریزید، 5 پیمانه سرکه و 1 پیمانه آب جوش اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق بگذارید و حرارت را کم کنید. بگذارید مواد به آرامی بجوشد. حدود 30 دقیقه بگذارید تا بادمجان و هویج بجوشد و با سرکه بپزد.

4- در مرحله آخر پوره سیر، فلفل دلمه ای، فلفل دلمه ای، سبزی معطر با نمک، ترشی ادویه و سیاه دانه را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله، ترشی احتمالاً سفت شده است. بنابراین ۱ پیمانه سرکه را به همراه ۱ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و بعد از ۵ دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید. بگذارید ترشی شما کاملا خنک شود. سپس در شیشه های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید. نوش جان

نکاتی که در تهیه ترشی باید رعایت شود

1- ترشی را در ظرف شیشه ای بریزید. ظرفی که قصد ترشی آن را دارید باید کاملا تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی تشکیل می شود. در ظرف را محکم ببندید تا هوا از آن خارج نشود. اگر هوا باشد ترشی خراب می شود.
2- ترشی ها را حتما در جای خنک و دور از نور خورشید ترجیحا در یخچال نگهداری کنید.
3- در افزودن ادویه ترشی و نمک زیاده روی نکنید. برخی افراد آنقدر ادویه در تهیه ترشی می گذارند که تمام مواد ترشی طعم اولیه خود را از دست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید