زندگی شیرین یا واقعیت تلخ؟ چرا خودمان را گول می زنیم؟


همه ما خودمان را گول می زنیم. برخی از ما زمانی خود را فریب می دهیم که در مشکلات غرق می شویم و نمی خواهیم از خراب شدن زندگی خود بترسیم و برخی از ما زمانی که عاشق می شویم و دوست نداریم عیب های معشوق خود را ببینیم این کار را می کنیم. چرا خودت را گول بزنی؟ با ما همراه باشید تا در مورد رایج ترین مکانیسم های خودفریبی و دلیل استفاده از آنها بیشتر بدانید.


نقش خودفریبی در زندگی

خودفریبی یک تکنیک روانشناختی رایج است که آنقدر رایج است که بسیاری از ما ناخودآگاه آن را انجام می دهیم. خودفریبی ممکن است مفید باشد یا نباشد. نمونه ای از خودفریبی غیر مفید، داشتن افکار منفی در مورد خیانت همسر یا شریک زندگی بدون هیچ دلیل یا مدرکی است. خودفریبی مفید همچنین برای تقویت اعتماد به نفس یا خنثی کردن تأثیر منفی اخبار بد استفاده می شود.

در هر دو نوع خودفریبی، ما برای ارضای نیازهای روانی خود به خود دروغ می گوییم. اخیراً تحقیقاتی در مورد نقش خودفریبی در زندگی و راهکارهای افراد برای فریب دادن خود انجام شده است. بر اساس این تحقیق، خودفریبی باعث افزایش انگیزه در شرایط سخت می شود. محققان خاطرنشان کردند که شرکت کنندگان در این آزمایش فقط به دنبال شواهد امیدوارکننده ای بودند که نظر آنها را تأیید کند و شواهدی را که شک و تردید ایجاد می کرد نادیده گرفتند.

تری کول، روانشناس بالینی می گوید: “بعضی از مردم تمام زندگی خود را در خودفریبی و انکار می گذرانند. با بدتر شدن زمان، آنها باید انرژی بیشتری را صرف نادیده گرفتن مشکلات کنند.”

کول معتقد است که خودفریبی فراتر از یافتن شواهدی است که می خواهید و شواهدی را که با نظر فرد در تضاد است نادیده می گیرد. خودفریبی یک مکانیسم دفاعی ناخودآگاه است که ما را از درد و احساسات ناخوشایند محافظت می کند.

مکانیسم دفاع شخصی

در نظریه روانکاوی، مکانیسم دفاع از خود به فرآیندهای ناخودآگاهی اشاره دارد که ما برای خلاص شدن از شر ترس و اضطراب ناشی از تضاد بین کسی که فکر می کنیم هستیم (یا باید باشیم) و واقعاً هستیم، استفاده می کنیم.

مثلا ممکن است فردی ناخودآگاه نسبت به شخص دیگری حسادت کند اما در واقع این احساس را اشتباه و ناخوشایند می داند. این فرد ممکن است از یک یا چند مکانیسم دفاعی برای غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از این درگیری استفاده کند، به عنوان مثال:

  1. انکار احساساتی که نسبت به این شخص دارد.
  2. اعمال و رفتارهایی را انجام دهید که کاملاً مخالف ایده حسادت است. مثلاً در جمع از این فرد تعریف کنید.
  3. توجه خود را به دیگری معطوف کنید و او را به خاطر حسادت سرزنش کنید تا خود را تبرئه کنید.

هر یک از این سه مثال یکی از مکانیسم های رایج دفاعی ایگو هستند که به ترتیب سرکوب، تشکیل واکنش و فرافکنی نامیده می شوند. با ما همراه باشید تا رایج ترین مکانیسم های دفاع شخصی را با هم بررسی کنیم.

1. بازگشت

پسرفت را می توان خودفراموشی در نظر گرفت. در مکانیسم دفاعی کناره گیری، ضمیر ناخودآگاه ما احساسات، افکار و خاطرات ناخوشایند را فراموش می کند. کناره گیری اغلب با انکار اشتباه گرفته می شود. انکار به معنای پذیرش جنبه های ناگوار واقعیت نیست. در حالی که عقب نشینی مربوط به ذهن و محرک های درونی است. البته از آنجایی که کناره گیری و طرد با هم کار می کنند، گاهی اوقات تشخیص آنها دشوار است.

پس زدن گاهی با اعوجاج اشتباه گرفته می شود. تحریف در واقع تغییر واقعیت است تا مطابق با نیازهای درونی ما باشد. به عنوان مثال فردی که توسط پدرش به شدت تنبیه شده است آن اتفاقات ناگوار را به خاطر نمی آورد و در عوض از پدرش به عنوان فردی آرام و مهربان یاد می کند.

2. عکس العمل

واکنش متقابل فرآیندی از انطباق سطحی و اغلب اغراق آمیز با احساسات و تکانه های ناگهانی است که فرد علیه خود استفاده می کند. یکی از معروف ترین نمونه های این سازوکار، رفتار نماینده کنگره آمریکا است که قانون حمایت از کودکان در برابر سوء استفاده بزرگسالان از اینترنت را معرفی کرد. البته پس از افشای پیام های جنسی که با پسری در اینترنت رد و بدل کرده بود، او مجبور به ترک کار شد.

3. پیش بینی

فرافکنی یعنی نسبت دادن افکار و احساسات غیرقابل قبول به دیگران. احساسات و افکار کاملاً غیرقابل قبول باید قبل از نسبت دادن به شخص دیگری محکوم شوند، بنابراین فرافکنی، مانند تحریف، با خنثی کردن مرحله اول همراه است. ابتدا به افکار و احساسات خود باز می گردیم، سپس آنها را محکوم می کنیم و سپس به دیگران نسبت می دهیم. مثال معروف این مکانیسم، فرد حسودی است که فکر می‌کند همه به او حسادت می‌کنند یا کسی که فکر خیانت دارد و معتقد است همسرش به او خیانت می‌کند.

4. انشعاب

مکانیسم تقسیم بندی

یکی از رایج‌ترین روش‌های خودفریبی، تقسیم باورها، اعمال، چیزها و افراد به دو دسته خوب و بد است. این مکانیسم اغلب در سیاست به خوبی خود را نشان می دهد. به عنوان مثال، چپ رقبای سیاسی محافظه کار خود را خودخواه و کوته فکر می داند و از سوی دیگر، راست (محافظه کاران) رقبای چپ خود را سیاستمدارانی غیرمسئول می دانند که فقط به خودشان خدمت می کنند. نمونه دیگر متعصبان مذهبی هستند که مردم را به دو دسته بخشیده و ملعون تقسیم می کنند. انشعاب، اضطراب را از ناتوانی در درک موقعیت های پیچیده با ساده کردن آنها رها می کند. در این مکانیسم مسائل پیچیده را به مسائل ساده تبدیل می کنیم تا به جای بررسی انبوه داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات، با انتخاب آسان بین خوب و بد مواجه شویم.

5. ایده آل

آرمان گرایی یک مکانیسم دفاعی شبیه به شکاف است. در این صورت، مزایا و ویژگی‌های مثبت یک ایده، شخص یا شی اغراق‌آمیز شده و معایب آن تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. آرمان گرایی دیدن نیازها و خواسته های ما در شخص، ایده یا چیز دیگری است.

سبک ایده آلیستی مبتنی بر جادو است. عشق نمونه خوبی از این مکانیسم است. یک فرد عاشق ممکن است عیب ها و ویژگی های بد معشوق خود را نادیده بگیرد یا حتی آنها را به عنوان ویژگی های مثبت جلوه دهد. این مکانیسم دفاعی به ما کمک می کند تا با ساختن چیزی کامل و ایده آل، مانند یک کشور ایده آل، یک مکان رویایی یا یک فرد ایده آل، از اضطراب وجودی خلاص شویم.

علاوه بر مواردی که تاکنون به آن اشاره کردیم، مکانیسم های بالغ تری نیز وجود دارد که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

مکانیسم های بالغ مکانیسم های دفاعی مفیدی هستند که حاوی بینش بیشتری هستند و در طول زندگی به ما کمک می کنند. نوع دوستی یکی از این مکانیسم هاست. مردم در کمک به دیگران برای رهایی از تنش و اضطراب درونی ناشی از مشکلات نقش دارند. به عنوان مثال، با کمک به معلولان احساس راحتی می کنند یا با مراقبت از سالمندان، اضطراب خود را فراموش می کنند.

شوخ طبعی یکی دیگر از این مکانیسم هاست. افراد بامزه از جنبه های خنده دار حوادث یا افراد سوء استفاده می کنند و با شوخی از ترس و اضطراب ناشی از آن اتفاقات می کاهند.

زهد یکی از پیشرفته ترین مکانیسم های بالغ است. این مکانیسم به معنای اهمیت ندادن به چیزهایی است که برای دیگران بسیار مهم است. مشکلاتی که افراد به آنها اهمیت می دهند و برای آنها تلاش می کنند، منبع اصلی استرس، اضطراب و ترس هستند. در مقایسه با جوامع سنتی، افراد در جوامع مدرن بیشتر با مشکلاتی مانند اضطراب و ترس مواجه می شوند که ناشی از تمرکز بیش از حد جوامع مدرن بر خود به عنوان یک واحد مستقل و مستقل است. با عدم مراقبت از خود، زمینه بروز ترس و اضطراب نیز از بین می رود.

خودت را بشناس

مکانیسم های دفاعی ایگو بسیار زیاد است و ما داوطلبانه یا ناخواسته از بسیاری از آنها در زندگی استفاده می کنیم. برخی از این مکانیسم ها کاملا مضر هستند و باید آنها را بدانیم و تا حد امکان از آنها دوری کنیم. دیگران نیز به ما کمک می کنند تا دردها و اضطراب های زندگی را تحمل کنیم. هیچ کس نمی تواند به طور کامل از این مکانیسم ها اجتناب کند، اما ما می توانیم با دانستن این مکانیسم ها و کنترل زندگی و رفتار خود و اجازه ندهیم این مکانیسم ها ما را از واقعیت دور کنند، رفتار خود را بهبود ببخشیم.

چه مکانیسم هایی را در زندگی خود شناسایی کرده اید؟ چه راه حلی برای مقابله با آنها دارید؟ نظرات خوب خود را در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - کیت صدای زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




دیدگاهتان را بنویسید