لغو قیمت گذاری اجباری خودرو تا پایان سال / واگذاری سهام دولتی به مراکشی ها در آذرماه



رئیس سازمان خصوصی سازی از لغو قیمت گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال و کاهش سهام دولت در باشگاه های استقلال و پرسپولیس در دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، حسین قربان زاده در نشست خبری که به مناسبت واگذاری 12 درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مبادله رسمی این قرارداد برگزار شد، با بیان اینکه قیمت پایه بلوک 1397 تومان بود. که معادل ارزش روز سهام و 90 درصد ارزش افزایشی بلوک است و نسبت به سال قبل سه برابر افزایش داشته است. قیمت هر سهم در آخرین روز قبل از تحویل 605 تومان و قیمت سهم فروخته شده پس از حراج 1851 تومان بود.

وی ادامه داد: ارزش کل توده به قیمت 605 تومان 35 هزار میلیارد تومان و قیمت 1851 تومان 108 هزار میلیارد تومان است. قیمت پیشنهادی 270 بار تغییر کرد و قیمت با 32 درصد افزایش از 1397 تومان به 1851 تومان رسید. این مزایده دو شرکت کننده شامل شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه گذاری اهداف داشت که در نهایت برنده تارگس شد. بر این اساس، امسال 32.6 هزار میلیارد تومان و ظرف چهار سال سالانه 27.5 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز می شود. این تحویل در سراسر سال 2019 بودجه ای را در اختیار دولت قرار داد.

رئیس کمیسیون خصوصی سازی با بیان اینکه از سوم مهر 1400 تاکنون بیش از 60 شرکتی که اوراق آنها آماده آزادسازی بود، آزاد شده است، گفت: بر اساس بند 9 تبصره 2 قانون بودجه بیش از 300 شرکت دارای اوراق مشارکت هستند. حذف شده است. از لیست انتقال به لیست گروه اول و دوم اضافه شد و در ماه های آینده شاهد حراج های بیشتری خواهیم بود.

مزایده بلوک اداری سرخابی ها در دی ماه برگزار شد

قربان زاده از مزایده بلوک استقلال و پرسپولیس خبر داد و افزود: مزایده واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه در دی ماه برگزار می شود تا سهام دولت در اقلیت باشد زیرا پنجره بارگذاری اسناد باز می شود. دو باشگاه در کنفدراسیون فوتبال آسیا از 15 دسامبر شروع می شود و این دو باشگاه تا پایان سال افتتاح می شوند و زمان بارگذاری مدارک آنهاست. بنابراین باید سهام دولت کاهش یابد و مالکیت مشترک آنها از بین برود. بین 17 تا 51 درصد از سهام دو باشگاه واگذار خواهد شد.

حذف قیمت گذاری اجباری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات مستمر در خصوص واگذاری سهام خودروسازان با حضور وزیر اقتصاد، نماینده وزارت حراست و کارشناسان، گفت: اجماع بر لزوم تعریف رگولاتوری است. سند چشم انداز برای خریداران، بر این اساس که منافع بخش خصوصی حداقل پنج سال بوده است که در سال آینده مشخص می شود.

و رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: همچنین قرار شد قیمت گذاری دستوری از سوی همه حذف شود و تا پایان سال قیمت گذاری اجباری محصولات سایپا و ایران خودرو حذف شود. سپس باید سهام خصوصی شرکت ها تبدیل شود تا سهام دولتی تبدیل شود.

قربان زاده با اشاره به شرایط شرکت های مس و فولاد گفت: شرایط شرکت های مس و فولاد همانند شرایط دولت در سایپا و ایران خودرو است بر این اساس و با تصویب ماده شورای عالی سیاست گذاری. در سال 44 به وزارتخانه‌های ذیربط و شرکت‌های مادر تخصصی مهلت یک ماهه برای تعویض ضمانت‌نامه‌ها داده شد و تا الان این اتفاق نیفتاد. پس از گذشت یک ماه، وزارت اقتصاد این اختیار را دارد که سایر سهام دولت را در لیست واگذاری قرار دهد.

واریز سود سهام در دو مرحله

وی بر افزایش دو برابری توزیع سرمایه نسبت به سال گذشته تاکید کرد و گفت: این سود در دو مرحله به حساب مشمولان واریز می شود. مرحله اول تا پایان آذرماه و مرحله دوم تا پایان سال می باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره برگزاری جلسات شرکت های سرمایه گذاری در استانداری ها نیز گفت: مدل جدید ماه آینده در شورای عالی بورس تصویب می شود و به زودی جلسات برگزار می شود.

به گفته قربانزاده، تلاش برای پذیرش 13 شرکت سهامی غیر بورسی در حال انجام است اما همه شرکت ها شرایطی برای پذیرش در بورس ندارند.

وی درباره سهام بازماندگان دادگستری نیز تصریح کرد: 3.5 میلیون نفر بازماندگان شناسایی و به ازای هر نفر 10 میلیون تومان سهام در نظر گرفته شده اما هنوز پرتفوی نهایی نشده است.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید