تعویض لوله و اتصالات ایرانی با نمونه خارجی در صنایع با خوردگی بالا



محققان یک شرکت دانش بنیان با استفاده از کامپوزیت و مواد نانو لوله و اتصالات صنایع بسیار خورنده مانند نفت، گاز و فاضلاب را تولید کرده اند و این محصول جایگزین نمونه خارجی شده است.

به گزارش ایسنا، خوردگی یکی از مهم ترین عوامل خرابی قطعات و یکی از مشکلات اساسی برای صنایع است که به معنای تغییر خواص و خصوصیات مصالح، کاهش مقاومت مکانیکی و در نهایت تخریب آنها است که در اثر عوامل محیطی رخ می دهد. یا مواد شیمیایی که در نزدیکی آنها قرار می گیرند.

از این رو هر ساله هزینه های سنگینی بر صنایع تحمیل می کند و صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، کارخانه های شیمیایی، داروسازی و صنایع تولیدی سنگین مانند فولاد، آب و فاضلاب از جمله صنایعی هستند که بیشتر با پدیده خوردگی مواجه هستند.

استفاده از لوله ها و اتصالات کامپوزیت به جای نوع فلزی یکی از راه های مقابله با مشکل خوردگی است. از آنجایی که پلیمرها به طور کلی نسبت به فلزات در برابر بیشتر عوامل خورنده مقاوم‌تر هستند، به دلیل وزن سبک‌تر، استحکام بالاتر و هزینه‌های نگهداری کمتر، نسبت به همتایان فلزی ترجیح داده می‌شوند.

لوله ها، اتصالات، مخازن و تجهیزات کامپوزیتی برای انتقال مایعات و گازهای خورنده در 60 سال گذشته کاربردهای فزاینده ای در صنایع پیدا کرده اند.

در این راستا یک شرکت دانش بنیان اقدام به تولید لوله، اتصالات، مخازن و سایر سازه های کامپوزیتی و چسب های اپوکسی در ایران کرده است. این شرکت طیف گسترده ای از محصولات مقاوم در برابر خوردگی را تولید می کند که در صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات اصلی این شرکت شامل لوله و اتصالات از زمینه پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه می باشد که از پلی استر ترموپلاستیک، وینیل استر و رزین اپوکسی ساخته شده است.

این محصول دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر خوردگی بالا، خواص مکانیکی، مقاومت حرارتی و الکتریکی و مقاومت در برابر خوردگی بالا می باشد. از این رو این نوع لوله ها به بهترین انتخاب برای حمل فرآورده های نفت و گاز پرفشار تبدیل شده اند.

عطیه اندخشیدا، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با ایسناوی در این خصوص گفت: محصولات ما لوله های کامپوزیتی متشکل از الیاف شیشه و انواع رزین است که بسته به شرایط مایع عبوری از انواع رزین ها استفاده می شود.

وی بیان کرد: مزیت ویژه محصولات کامپوزیت نسبت به لوله های فلزی این است که لوله های کامپوزیت دارای استحکام مکانیکی مشابه محصولات فلزی هستند اما مقاومت شیمیایی آنها بسیار بالاست.

اندخشیدا با تاکید بر اینکه مقاومت شیمیایی این لوله ها با توجه به محیط های خورنده طراحی شده است، تصریح کرد: بر این اساس می توان از این لوله ها در حوزه هایی مانند پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و همچنین آب و فاضلاب استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تاکنون از نمونه های خارجی این محصول استفاده شده است، خاطرنشان کرد: محصول تولیدی ما جایگزین نمونه آلمانی شده است.

به گفته وی، تولیدکنندگان این محصول از کشورهایی مانند آمریکا، هلند و آلمان هستند و با تولید این محصول کشور به خودکفایی رسیده است.

اندخیدا افزود: قراردادهای بازاریابی این محصول با بسیاری از شرکت های پتروشیمی منعقد شد و نمونه های خارجی جایگزین شد.

این فناور عمر اسمی این محصول را 50 سال عنوان کرد و گفت: این میزان عمر مفید بسته به خوردگی محیطی کاهش می یابد اما این محصول در فرآیندهای صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است.

وی با اشاره به بخش تحقیق و توسعه این شرکت گفت: برای تولید محصولات دانش بنیان ابتدا مرحله تحقیقات انجام می شود و پس از ساخت نمونه اولیه خط تولید با توجه به محصول طراحی می شود. خط تولید ما نیز در کارخانه ما ساخته شده است.

اندخشیدا با اشاره به مواد اولیه به کار رفته در این محصول تاکید کرد: در تولید این لوله های کامپوزیتی علاوه بر استفاده از مواد موجود، از ترکیب و سنتز نانومواد نیز استفاده شده است به طوری که خواص ویژه و مورد نیاز این سازه نیز می باشد. استفاده شده. پروژه

مجری طرح، مقاومت به خوردگی و خواص الکتریکی را از جمله ویژگی های این نوع لوله ها عنوان کرد که با استفاده از مقیاس نانو در اختیار آنها قرار می گیرد و افزود: توانسته ایم تائیدیه نانومقیاس این محصول را از ستاد نانومقیاس بگیریم.

به گزارش ایسنا، این محصول دانش بنیان به کشور عراق ارسال شده و هم اکنون در یکی از پروژه های نفتی کشور توسط شرکت خدمات نفتی Sert Company LTD در حال نصب است.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید