بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی درباره فعالیت های هسته ای ایران – خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه در بیانیه ای مشترک مدعی شدند که مطابق با گزارش بین سازمانی بین المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات هسته ای خود عمل نکرده است.

قبلا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ایران را به ایجاد تغییر نامعلومی در رابطه بین دو مجموعه ماشین‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم با خلوص تا 60 درصد در این نیروگاه متهم کرد. فردو او مورد انتقاد قرار گرفت، اما ایران پاسخ داد که موضع آژانس در مورد فعالیت هسته ای تهران نادرست است.

این چهار کشور در بیانیه خود با اشاره به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای اعلام کردند: همانطور که آژانس اعلام کرده است، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران در چارچوب توافق جامع پادمان های مورد نیاز در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای مغایر است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه گفت: «تفسیر بازرسان آژانس نادرست بود، زیرا ما بلافاصله در همان روز توضیحات را به آژانس دادیم».

در بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی آمده است که تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در فردو این خطر گسترش تسلیحات هسته ای را به همراه دارد و هیچ توجیه مدنی ندارد و ایران همچنان باید به عنوان بخشی از تحقیقات پادمان خود به سوالات باقی مانده آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ های معتبری ارائه دهد.

قبلا نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی آژانس از کاهش دامنه دید و نظارت این آژانس بر ایران، دلیل این امر را سیاست ایالات متحده مایکل اولیانوفنماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در واکنش به اظهارات گروسی در توئیتر نوشت: در واقع دلیل کاهش دامنه دید و نظارت آژانس در ایران، سیاست آمریکاست و این موضوع با حقایق غیر قابل انکار قابل اثبات است.

آمریکا که در ماه می 2017 به طور یکجانبه از برجام خارج شد، همواره مدعی حمایت از ورود مجدد به توافق هسته ای با ایران بوده است. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را با تهران در وین آغاز کرده اند که بر احیای برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم ها متمرکز است. ولی، ترویکا در نوامبر سال جاری، اتحادیه اروپا متشکل از انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی را بدون اشاره به عدم اجرای تعهدات خود در چارچوب توافقنامه سال 2015 با تهران و مدعی نگرانی آنها از همکاری ناکافی ایران با انرژی اتمی بین المللی صادر کردند. یک آژانس!

دیدگاهتان را بنویسید