چه عواملی باعث خشکی پوست می شود؟


با اشاره به اینکه سد دفاعی ایجاد شده توسط پوست از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که نشان می‌دهد اولین لایه محافظ لایه شاخی سطح پوست است، سپس لایه‌های پایینی وجود دارند که اجازه ورود مواد مختلف را نمی‌دهند. وارد پوست می شود.

و ادامه داد: لایه های دیگر پوست از تبخیر آب زیر پوست و یا ضخامت پوست جلوگیری می کند و همچنین به هر دلیلی که بیشتر ارثی باشد در صورت عدم تعادل مواد خارجی می توانند به آن نفوذ کنند و آب بیرونی. تبخیر می شود و باعث خشکی پوست می شود.

با اشاره به اینکه سد دفاعی پوست در کودکان به خوبی شکل نگرفته است که نشان می دهد برخی از مواد مرطوب کننده در سطح پوست ترشح نمی شود، بنابراین؛ نوزادان بیشتر مستعد خشکی پوست هستند.

عوامل محیطی موثر بر خشکی پوست موضوع دیگری بود که دکتر کیساری به آن پرداخت و افزود: نور خورشید می تواند باعث خشکی پوست شود اما این در حالی است که بسیاری از افراد در فصول سرد سال دچار خشکی پوست می شوند.

وی تصریح کرد: در فصل پاییز و زمستان اگرچه باران می بارد اما به دلیل اینکه در سرما رطوبت هوا کم است باز هم شاهد خشکی پوست بسیاری از افراد هستیم.

یک متخصص پوست و مو به افرادی که مستعد خشکی پوست هستند توصیه می کند: برای جبران خشکی پوست از مرطوب کننده ها و نرم کننده ها استفاده کنید چرا که انواع مرطوب کننده ها می توانند تاثیر خوبی در این زمینه داشته باشند.

قیصری افزود: علاوه بر استفاده مکرر از مرطوب کننده ها به ویژه در فصول سرد سال باید از مرطوب کننده هایی که حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند نیز استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده ها زمانی است که پوست مرطوب است، گفت: زمانی که دوش می گیرید یا پوست خود را می شویید، یک بار که پوست خود را با حوله خشک می کنید، زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است، از مرطوب کننده استفاده کنید. .

وی با بیان اینکه اسکراب بیش از حد و استفاده از آب خیلی گرم یا خیلی سرد می تواند خشکی پوست را تشدید کند، ادامه داد: حتی استفاده مکرر از پاک کننده ها باعث خشکی پوست و کاهش اثر مرطوب کننده ها می شود.

این متخصص پوست و مو توصیه کرد: کسانی که پوست خشک دارند، مرطوب کننده ها و شوینده هایی که استفاده می کنند باید به مواد یا محصولاتی محدود شوند که به خودی خود باعث خشکی پوست نمی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شوینده های غیر صابونی هستند که PH قلیایی ندارند، بنابراین باید از شوینده هایی که PH آنها به پوست نزدیکتر است استفاده کرد و این مواد به مواد شوینده غیر صابونی معروف هستند.

و تایید کرد: اگر خشکی پوست به دلیل آسیب به سد دفاعی ادامه پیدا کند، مواد حساسیت زا خارجی وارد پوست شده و خشکی پوست به التهاب یا اگزما تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه اگزما معمولا در پوست های خشک ظاهر می شود، گفت: مواردی وجود دارد که اگزما ناشی از عوامل حساسیت زا شدید است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، قیصری با تاکید بر اینکه تاثیر غذا بر خشکی پوست ثابت نشده است، تصریح کرد: نمی توان ادعا کرد که غذا یا ماده غذایی خاصی می تواند باعث تشدید خشکی پوست یا جلوگیری از خشکی پوست شود. .

دیدگاهتان را بنویسید