معمار پیشنهاد لغو قانون تغییر ساعت استاندارد کشور کیست؟


در سال های گذشته در چنین روزهایی علاوه بر تغییر فصل و عدد سال شمسی، مردم ایران در کنار هم تحول دیگری را در زندگی خود تجربه کردند و آن تغییر ساعت رسمی کشور بود؛ در حالی که در سال های گذشته، مردم ایران در کنار هم تغییری دیگر در زندگی خود داشتند و آن تغییر ساعت رسمی کشور بود. به این ترتیب، در غروب روز اول فروردین و زمانی که عقربه‌های ساعت 12 شب را نشان می‌داد، آزمودنی‌ها باید ساعت‌های خود را یک ساعت جلو می‌بردند، نه هرگز یک ساعت بین ساعت 12 ظهر اول فروردین. و 1:00 بامداد دوم فروردین جایی در خاطرات. آنها آنها را نداشتند.

این تغییر زمان آنقدر در بین مردم پذیرفته شد که در شوخی های روزمره و جوک های نوروزی آنها جایی برای خود باز کرد; یکی از کم ارزش ترین این جوک ها پاسخی است که برخی افراد به این سوال داده اند که “ساعت چند است؟” دادند «قدیمی یا جدید!؟

ایسنا پلاس: در اسفند ماه 1400، نمایندگان شورای اسلامی ایران طرحی با عنوان «لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور» را در دستور کار جلسات شورای اسلامی ایران بررسی کردند. قانون شد و برای اجرا به قوه مجریه رسید. به موجب این قانون که از تاریخ 1/1/1402 لازم الاجرا شد، قانون تغییر ساعت رسمی کار کشور مصوب 31/5/1386 لغو و اجازه تغییر ساعت رسمی کار کشور کشور از دولت لغو شد. همچنین به هیات وزیران اجازه داده شد ساعت کار ادارات، سازمان ها و مراکز تابعه را مطابق ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1395/07/08 با اصلاحات و الحاقات بعدی تنظیم کند. ترجمه روان تر این قانون این است که از سال 1402 تا اطلاع ثانوی، ساعت رسمی کشور در طول سال تغییر نکرده است و دیگر دلیلی برای شوخی با «زمان قدیم یا جدید» وجود ندارد.

چه کشورهایی ساعت رسمی خود را تغییر می دهند؟

در حال حاضر، 70 کشور در طول سال تغییراتی را در زمان‌های رسمی خود ایجاد می‌کنند تا بیشتر از نور خورشید استفاده کنند و از ساعتی که به آن زمان تابستانی می‌گویند، استفاده کنند. ساعت تابستانی حالتی است که در آن ساعت در شش ماه اول سال به جلو – معمولاً یک ساعت – و در شش ماه دوم سال به حالت اولیه خود برمی‌گردد. تغییرات ساعت در مناطق زمانی منجر به افزایش روز در عصر و روزهای کوتاهتر در صبح می شود.

افغانستان، جزایر آلند، آلبانی، آندورا، قطب جنوب (قطب جنوب)، استرالیا، اتریش، بلژیک، برمودا، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، مصر، استونی، جزایر فارو، فیجی، فنلاند، فرانسه، آلمان، جبل الطارق، یونان، گرینلند، گرنزی، هائیتی، مجارستان، ایرلند، جزیره من، اسرائیل، ایتالیا، جرسی، کوزوو، لیتوانی، لبنان، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مکزیک، مولداوی، موناکو، شیرهای کوهستانی، مراکش، هلند، نیوزیلند، جزیره نورفولک، مقدونیه شمالی، نروژ، فلسطین، پاراگوئه، لهستان، پرتغال، رومانی، سنت پیر و میکلون، سن مارینو، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سودان، سوئیس، باهاما، اوکراین، انگلیس، آمریکا، واتیکان و صحرای غربی کشورهایی هستند که طبق اعلام مقامات رسمی آنها، در سال 2023 همه کشورها یا مناطق آنها از زمان بندی تابستانی استفاده خواهند کرد.

اجرای ساعت تابستانی در ایران

اعمال ساعت تابستانی در ایران از سال 1356 آغاز شد و تا سال 60 ادامه داشت، اما از آن سال به مدت 10 سال به دلایلی از جمله اختلاف نظر، ساعت رسمی تا سال 70 تغییری نکرد و توجیه آن با تغییر ساعت بود. می توان روزانه تا 100 مگاوات ساعت در مصرف برق در ساعات پیک صرفه جویی کرد، شورای دولت وقت به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی در تصمیمی اعلام کرد که تغییر ساعت تابستانی و زمستانی مجددا در دستور کار قرار گرفته است. این روند تا سال 84 ادامه داشت و هر سال در ابتدای بهار و پایان تابستان تغییراتی در ساعت رسمی ایجاد می شد، اما پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال جاری به عنوان رئیس جمهور، هیئت دولت وی در اسفند 84 استدلال می کرد که «این امر به کاهش بار ترافیک کمک کنید.” نزدیک کردن ناهار و نماز از اتلاف وقت در وسط روز جلوگیری می کند.

این مصوبه دولت دو سال اجرا شد اما در نهایت نمایندگان مجلس هفتم دولت را مکلف به اجرای ساعت تابستانی کردند. بر اساس قانون «تغییر ساعت رسمی کشور» مصوب 10 اردیبهشت 1395، ساعت رسمی کشور هر سال در بیست و چهارمین روز از اول فروردین ماه یک ساعت یک ساعت جابجا شده و به زمان قبلی باز می گردد. در بیست و چهارمین روز از 30 شهریور ماه اعلام شود.

آیا تابستان به صرفه جویی در مصرف برق کمک می کند؟

با یک ساعت جابجایی ساعت رسمی کشور، خورشید حدود ساعت 6 صبح طلوع می کند و از طرفی غروب خورشید به حدود ساعت 20 منتقل می شود که به معنای استفاده بیشتر از نور خورشید است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، در سال های گذشته تغییر ساعت باعث کاهش پیک مصرف برق و صرفه جویی در مصرف برق و در نهایت کاهش هزینه های جاری و سرمایه ای شده است. بر اساس این گزارش، تغییر ساعت رسمی کشور بین 1 تا 3 درصد در صرفه جویی در مصرف برق در کشور و بین 1 تا 1.5 درصد در کاهش پیک مصرف برق کشور تأثیر دارد.

لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور، کلید شما چطور است؟

در شهریور، دو سال پیش، ابوالفضل ابوتربی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر با ارائه طرحی خواستار لغو قانون «تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۹۵/۵/۳۱» شد. قانونی که به موجب آن ساعت رسمی کشور هر سال در بیست و چهارمین روز اول فروردین یک ساعت یک ساعت جابجا می شد و در بیست و چهارم شهریورماه به حالت قبل باز می گشت. این نماینده مجلس، قانون رسمی تغییر ساعت را قانونی وارداتی از فرانسه دانست و به «کارایی کم تغییر ساعت در مصرف انرژی» و عدم ارتباط این قانون با «صرفه جویی اقتصادی» و «ظهور» اشاره کرد. اختلالات رفتاری». در روزهای اول با توجه به دلایل لغو آن. متن قانون تغییر ساعت رسمی کشور. طرح پیشنهادی این نماینده نهایی و پس از اجرای اصلاحات مورد نیاز شورای نگهبان در جلسه 20 اردیبهشت ماه سال گذشته با 151 رأی موافق، مخالف 48 رأی و 6 رأی ممتنع از مجموع 225 رأی ممتنع است. معاونان حضور در جلسه و تایید اعضای مجلس نمایندگان.

حامیان این طرح در جریان بررسی طرح لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور، قانون تغییر ساعت رسمی را قانونی وارداتی خواندند و تاکید کردند که اجرای این قانون نه تنها به نفع دولت نیست بلکه به نفع دولت نیز هست. باعث آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری شدن در بیمارستان و حوادث می شود. و منجر به ناآرامی اجتماعی شود. آنها «افزایش تنش و سردرگمی»، «برهم زدن نظم خانواده» و «ساختارشکنی» را از جمله دلایل لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور عنوان کردند. از سوی دیگر مخالفان این طرح دلیل خود را «استفاده بیشتر از نور و روز» و «آرامش روانی مردم» عنوان کردند و تاکید کردند که اعمال این قانون تقلید کورکورانه از دیگران نیست، بلکه یک موضوع جغرافیایی و محلی است.

معمار پیشنهاد لغو قانون تغییر ساعت استاندارد کشور کیست؟

ابوالفضل ابوترابی

ابوالفضل ابوترابی کیست؟

ابوالفضل ابوترابی 47 ساله نماینده مردم نجف آباد استان اصفهان در شورای اسلامی ایران است که با 57700 رای به عنوان نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در سال 1397 به مجلس یازدهم راه یافت. انتخابات شورای اسلامی. وی پیش از این در سال 94 با 64 هزار و 527 رأی و در سال 90 با 66 هزار و 75 رأی به عنوان نماینده مجلس دهم و نهم انتخاب شده بود. وی دارای مدرک لیسانس راه و ساختمان و فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی است.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید