راهنمای انتخاب و خرید چوب خرد کن یا چیپس کن چوب باغی

فهرست محتویات

اصول خرد نمودن (shredding) و چیپس نمودن (chipping)

دستگاه چوب خرد کن چیست؟

مزایای خرید کردن دستگاه چوب خرد کن

انواع دستگاه چوب خرد کن

انتخاب دستگاه چوب خرد کن

مشخصات دستگاه چوب خرد کن

اجزای دستگاه چوب خرد کن

از خرده چوب یا این که چیپس چوب تنظیم شده به وسیله دستگاه چوب خرد کن SKN چه استفاده‌هایی کنیم؟

 

 

اصول خرد نمودن (shredding) و چیپس نمودن (chipping)

بعد از جمع‌آوری برگ ها و هرس شاخه ی فضای سبز چگونه می بایست همین سرمایه را به شکلی بهینه مراقبت و مجددا در ادامه چرخه رجوع و برگشت به فضای سبز به کارگیری کرد. قرار دادن حجم متعددی از برگ و شاخه های هرس شده در ادامه فضای سبز باعث به تخریب نمای ظاهری و سالم آن می‌شود. همینطور در ادامه باغ ها نیز می‌تواند محل تجمع آفات، بیماری ها یا این که آشیانه نمودن حیواناتی زیرا موش شود که به جهت باغ و باغدار خطر آفرین است. از طرفی ریختن همین مواد آلی گرابنها در ادامه آشغال هم عموما ممنوع است. خرد نمودن و چیپسی نمودن همین بقایای گیاهی در ادامه تبدیل آن ها به مالچ و کمپوست و تولید فرم قابل به کارگیری از همین بقایا امداد به سزایی می کند. همین مبادرت حجم بقایا را تا 75 درصد کمتر می‌دهد و آن ها را به فرمی قابل به کارگیری دوباره تبدیل می‌نماید.

 

wood chips and shred+ چیپس چوب و بقایا 

 

تصویر 1: چیپس چوب و بقایای گیاهی خرد شده

 

دستگاه چوب خرد کن چیست؟

دستگاه چوب خرد کن دستگاهی به جهت خرد نمودن شاخه و سروصدا شاخه های هرس شده درختان، برگ‌ها و بقیه بقایای گیاهی هست که به جهت تبدیل نمودن آن ها به خرده چوب یا این که به عبارتی چیپس چوب، خاک اره، پوشال و غیره  به کارگیری می شود. نوع ها و اشکال متفاوتی از دستگاه چوب خرد کن عرضه می شود که متناسب با هدف ها متفاوت، شرایط، الزامات کاربردی و انحصار ها طراحی شده اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مصرف کننده باشند. در ادامه ادامه معرفی و مقایسه اشکال دستگاه های چوب خرد کن ارائه می شود.

 

مزایای خرید کردن دستگاه چوب خرد کن

دستگاه چوب خرد کن همین قابلیت را آماده می‌کند تا حجم بقایای گیاهی جمع‌آوری شده از مرحله باغ و فضای سبز را تا دستکم 75 درصد کمتر دهیم و در ادامه موقعیت بهتری به جهت بازیافت ضایعات باغی و گیاهی مبادرت کنیم. همین مبادرت با هدف رجوع و برگشت و جداسازی سریعتر بقایای گیاهی به چرخه طبیعت، کمتر هزینه‌ها و نگهداری و ارتقاء سالم باغ ها و فضای سبز دارای به سزایی دارد. به علاوه، چنانچه مسائل حمل و نقل همین بقایا و تحویل به کارخانجات فرآوری کننده مطرح باشد، کمتر قابل اعتنا حجم مواد به طور چشمگیری سبب ساز کمتر هزینه و ارتقاء بهره وری خواهد شد. تغییر و تحول فرم ضایعات به وضعیت چیپس تا خاک اره چوب با به کارگیری از دستگاه چوب خرد کن می‌تواند به جهت باغدار تولید قیمت افزوده و درآمدزایی نماید.

 

مواد خرد شده به وسیله دستگاه چوب خرد کن را می‌توان در ادامه مرغداری ها به جهت جذب رطوبت فضولات و خشک نگهداشتن بستر طیور، تنظیم کودهای گیاهی و کمپوست، تنظیم بستر مطلوب کشت قارچ، مالچ چوبی و گیاهی به جهت تولید مانع از تبخیر سطحی در ادامه فصول گرم سال در ادامه فضای سبز و …. به کارگیری نمود.

 

wood chipper and shredder+  دستگاه چوب خرد کن باغی 

 

تصویر 2: یک مثال دستگاه چوب خرد کن باغی

 

انواع دستگاه چوب خرد کن

دستگاه چیپس کن چوب یا این که چیپر چوب (wood chipper) یک دستگاه سنگین هست که به جهت خرد نمودن یا این که چیپسی نمودن قطعات وسیع چوب یا این که شاخه ها به کارگیری می شود.

دستگاه مالچر که شردر (shredder) نیز نامیده می شود در ادامه مقایسه با چیپس کن چوب کوچکتر هست و اقتدار کمتری به جهت خرد نمودن بقایای گیاهی مصرف می نماید تا آن ها را به فرم مالچ به جهت پوشش دهی مرحله خاک و مخلوط با خاک به جهت بهبود ساختار خاک تبدیل نماید.

در جور بندی دیگری بر شالوده مبداء اقتدار دستگاه های چوب خرد کن مجهز به اشکال موتورهای بنزینی، دیزلی و الکتروموتور هستند. بعضا هم خودگردان نبوده و با اتصال به تراکتور اقتدار گزینه نیاز به جهت خرد نمودن بقایای گیاهی یا این که چیپسی نمودن چوب شاخه های فضای سبز را اخذ می‌کنند. براین اساس در ادامه گروه‌های ذیل قابل جور بندی هستند:

دستگاه چوب خرد کن برقی: کارگزاشتن الکتروموتور به تیتر مبداء تامین اقتدار سبب ساز وابستگی شما به الکتریسیته شهری خواهد شد. چنانچه همین دسترسی به جهت شما وجود دارااست چوب خرد کن مجهز به الکتروموتور تعیین قابل قبولی به جهت شما خواهد بود. اعتنا داشته باشید به طور معمول چوب خرد کن برقی اکثر اوقات فاقد اقتدار و گنجایش اضطراری به جهت خرد نمودن شاخه و سرشاخه های با قطر بیش از 5 سانتی متر هستند. چنانچه در ادامه برنامه تلویزیونی کاری خویش با شاخه های ریز و قطر اندک و بقایای گیاهی قابل انعطاف خیس سرو فعالیت دارید دستگاه چوب خرد کن برقی به جهت شما تعیین صحیح  می تواند باشد. اعتنا نمایید همین دستگاه ها اکثر اوقات ارزش قابل قبولی دارند، سبک  میباشند و به کارگیری از آن ها آسان هست البته مدام به کابل و پریز الکتریسیته به جهت اتصال نیاز دارید.

دستگاه چوب خرد کن بنزینی: موتورهای بنزینی در ادامه توان‌های متفاوتی قابل تعیین و کارگزاشتن بر روی دستگاه چوب خرد کن هستند. اعتنا نمایید هر چه قطر سرشاخه هایی که می بایست خرد شوند عمده باشد به اقتدار فراتر موتور نیاز دارید.

دستگاه چوب خرد کن دیزل: به جهت ساعت ها طولانی فعالیت با دستگاه چوب خرد کن خوبتر هست موتور دیزلی را تعیین کنید. همین موتورها اقتدار بالایی را در ادامه مدت دوران فعالیت طولانی به جهت خرد نمودن چوب آماده می‌کنند. چنانچه فعالیت فن ای شما خرد نمودن چوب هست یا این که با حجم سرشاخه ها و بقایای گیاهی متعددی مواجه میباشید دستگاه چوب خرد کن با موتور دیزل تعیین صحیح است.

دستگاه چوب خرد کن تراکتوری: همین گونه دستگاه چوب خرد کن در ادامه دو وضعیت کششی و سوار عرضه می‌شود. گونه کششی خویش گردان هست و می‌تواند مجهز به الکتروموتور، موتور دیزل یا این که بنزینی باشد. البته در ادامه گونه چوب خرد کن سوار بر تراکتور اقتدار گزینه نیاز خویش را به جهت حرکت دادن تیغه های برش چوب از شیوه محور PTO تراکتور اخذ می‌کند.

 

انتخاب دستگاه چوب خرد کن

دستگاه‌های باغی و کشاورزی ابزار فعالیت باغبان و کشاورز هستند. در ادامه تعیین دستگاه مطلوب پیش از هر چیز می بایست موقعیت کاری خودتان را انتخاب کنید. پس از تعین انحصار ها، حق تقدم ها و امکاناتی که در ادامه موقعیت کاری خویش دارید با دیدی گشوده می‌توانید مطلوب ترین دستگاه را به جهت خویش تعیین کنید.

وسعت و میزان باغ یا این که فضای سبزی که دارید و گونه بقایای گیاهی که با آن مواجه میباشید گونه دستگاه چوب خرد کن شما را تعین می کند. هرچه حجم بقایایی که می بایست خرد شود عمده باشد به دستگاهی قوی‌تر و با استمرار خیس نیاز دارید. گونه بقایا هم در ادامه تعیین شما به طور مستقیم اثر گذار است. به جهت قطر معمول شاخه ها و سرشاخه هایی که می بایست خرد نمایید اضطراری هست دستگاه متناسب را تعیین نمایید. چنانچه به طور اکثر عملیات خرد نمودن بقایای گیاهی را می بایست انجام بدهید و حجم چوب های کلفت در ادامه کارتان ناچیز هست خوبتر هست دستگاهی سبک و مناسب خیس تنظیم کنید. موتورهای الکتریکی در ادامه همین گونه آسیاب‌ها یا این که خرد کن ها کارگزاشتن می‌شوند که به راحتی آغاز می‌خورند و فعالیت با آن ها آسان است. مزیت دیگر دستگاه های مجهز به الکتروموتور بی صدایی آن ها در ادامه دوران اجرای عملیات های در ادامه در مقابل موتورهای درونسوز است. در ادامه در مقابل چنانچه حجم کاری بالایی دارید ناچار به خرید کردن دستگاه های فن ای خیس میباشید و در ادامه عاقبت می بایست به جهت خرید کردن دستگاه چوب خرد کن فن ای باغی هزینه‌های بیشتری متحمل شوید.

این مسئله را از جنبه دیگر هم می اقتدار آنالیز نمود. آیا کار خرد نمودن بقایای گیاهی و خرد نمودن شاخه های فضای سبز به جهت شما یک کار فن ای هست یا این که فقط قصد دارید به جهت باغ خودتان یک دستگاه چوب خرد کن خرید کردن کنید. چنانچه به شکل فن ای می بایست کار خرد نمودن چوب را انجام بدهید می بایست معیارهای تعیین خویش را بر روی اقتدار بالای موتور و کارکرد طولانی مدت دستگاه متمرکز کنید. همینطور تخصص شما و هزینه های دارای ارتباط با احیا مراقبت دستگاه و تامین قطعات یدکی هم زیاد اثر گذار است.

موتورهای الکتریکی نیاز به انجام کار های تعمیرنگهداری ناچیزی دارند، وزن دستگاه به طور کلی سبک خیس خواهد بود در ادامه عاقبت به جهت اعضا غیر فن ای مطلوب هستند. دسترسی به مبداء الکتریسیته به جهت به کارگیری از همین دستگاه ها اضطراری است. در ادامه در مقابل به جهت خرد نمودن چوب در ادامه باغ ها و فضای سبز به شکل فن ای به فعالیت گرفتن دستگاه چوب خرد بنزینی و دیزل یا این که در ادامه مرحله کشت و صنعت ها پشت تراکتوری تعیین درست خواهد بود.

چوب خرد کن های بنزینی اقتدار بالاتری در ادامه خرد نمودن چوب در ادامه اختیار عضو قرار می‌دهند البته به جهت خرد نمودن چوب با قطر بیش از 10 سانتی متر پیشنهاد نمی‌شوند. همین دستگاه خودگردان را در ادامه هر حوزه‌ به دور افتاده ای در ادامه باغ خودتان می‌توانید به کارگیری نمایید چرا که با انحصار دسترسی به مبداء الکتریسیته شهری مواجه نیست.

 

مشخصات دستگاه چوب خرد کن

 

عملکرد دستگاه های چوب خرد کن را می‌توانید با اصطلاحات خاصی مقایسه کنید. دور اندیشی از معنای ظریف و معنی کاربردی همین اصطلاحات به شما در ادامه تعیین صحیح دستگاه چوب خرد کن امداد متعددی می‌کند.

اسب بخار، اقتدار موتور یا این که گنجایش موتور: تمامی همین اصطلاحات نشان دهنده اقتدار دستگاه است. هر چه عدد ها مساوی همین اصطلاحات عمده می بایست به معنای اقتدار فراتر دستگاه چوب خرد کن است.

ظرفیت خرد نمودن (Chipper Capacity): همین اصطلاح به عبارتی حداکثر قطر شاخه یا این که سرشاخه ای هست که عضو مجاز هست به جهت خرد نمودن آن از دستگاه به کارگیری نماید.

نسبت کمتر (Reduction Ratio): همین اصطلاح در ادامه ارتباط را تلاش دستگاه چوب خرد کن نشان می‌دهد تا چه مقدار حجم بقایای گیاهی پس از خرد شدن به وسیله دستگاه چوب خرد کن کمتر می‌یابد. به جهت نمونه نسبت 1 به 10 به معنای اندک شدن حجم 10 کیسه بقایای گیاهی به میزان 1 کیسه پس از خرد شدن به وسیله دستگاه است.

به تصویر نگاه کنید، بقایای گیاهی باغی پس از خرد شدن داخل کیسه متصل به دستگاه ریخته شده و فعالیت حمل و جابجایی ‌آنها زیاد آسان خواهد شد. خرد شدن بقایا به تسریع تجزیه، فرآوری و رجوع و برگشت به چرخه فضای سبز همین مواد امداد می‌کند. به جهت به دست آوردن داده ها عمده در ادامه حوزه کاربردهای بقایای گیاهی نوشته ” با زائدات باغی چه کنیم؟ ” را در ادامه بخش مقالات فنی و کشاورزی مطالعه کنید. 

 

wood chipper bag+کیسه چوب خرد کن  

 

تصویر 3: جمع‌آوری بقایای باغی در ادامه کیسه چوب خرد کن به جهت راحتی حمل و نقل

 

اجزای دستگاه چوب خرد کن

به طور کلی اجزای کلیدی دستگاه‌های چوب خرد کن شبیه هستند. در ادامه تصویر چهار نوع متداول دستگاه چوب خرد کن باغی نشان دیتا شده هست که شامل چوب خرد کن برقی، چوب خرد کن موتوری با موتوری بنزینی، چوب خرد کن  قابل اتصال به تراکتور دو چرخ BCS ایتالیا و چوب خرد کن قابل اتصال به محور تواندهی PTO تراکتور هستند.

1) شبکه محل ورود با محافظ

2) روزنه خروجی

3) موتور بنزینی

4) چرخ‌ها

5) شاسی

6) روزنه تمیز کننده

7) سیستم تواندهی به جهت تراکتور دو چرخ

8) شالوده حامی

9) سیستم اتصال سه نقطه

10) محور تواندهی تراکتور

 

 main parts of wood chipper+اجزای چوب خرد کن باغی

 

تصویر 4: اجزای کلیدی اشکال دستگاه های چوب خرد کن

 

می‌توانید معیارهایی که در ادامه ادامه توضیح دیتا شده هست به جهت آسان خیس شدن اجرای عملیات خرد نمودن چوب آنالیز کنید.

 

تجهیزات حمل و نقل دستگاه چوب خرد کن یا این که مالبند: به جهت حمل دستگاه چوب خرد کن به خصوص چنانچه دستگاه سنگین باشد تجهیزات حمل و نقل کارگزاشتن شده بر روی دستگاه قابلیت جابجایی و حمل و نقل دستگاه را با اتصال به تراکتور، تراکتور دو چرخ، چمن زن تراکتوری یا این که اتومبیل های شبیه دیگر آماده می‌آورد.

 

استارت برقی: شفاف نمودن موتور با آغاز برقی آسایش و سادگی بیشتری را به جهت شما آماده می‌آورد.

 

زاویه شیب شبکه تغذیه: شیب مطلوب شبکه تغذیه بقایای گیاهی و چوب راحتی بیشتری در ادامه حین فعالیت با ستگاه چوب خرد کن به جهت شما آماده می‌آورد.

 

 wood chipper hopper tilt+ زاویه کاننال تغذیه چوب خرد کن

 

تصویر 5: زاویه مطلوب به جهت امداد به ورود مواد

 

تیغه های خویش تیز شونده (self-sharpening blades): تیغه های خویش تیزشونده مشکلات تیز نمودن تیغه های عادی و اخلال در ادامه اجرای عملیات و توقف فعالیت به برهان نماید شدن تیغه را ندارند.

از خرده چوب یا این که چیپس چوب تنظیم شده به وسیله دستگاه چوب خرد  SKN چه استفاده‌هایی کنیم؟

دستگاه چوب خرد کن همین کمپانی ، باغ شما را تمیز خواهد کرد و زباله‌های سبز شما را به طلای فضای سبز تبدیل می‌کند. دستگاهی با تکنولوژی بالا، که قابل اطمینان بوده و به کارگیری از آن ریلکس است. سیستم برش با میزان مرغوب بودن بالا، که تام پسماند­های باغی را خرد می­کند. به جهت به کارگیری مجدد از پسماندهای گیاهی به شکل کمپوست، شاخه­های وسیع هرس شده و تنه‌های نخ نما درخت، به راحتی داخل دستگاه خرد می­شوند. بقایای گیاهی ریخته شده در ادامه باغتان را توده نمایید و از ایده‌های خلاقانه ارائه شده حداکثر به کارگیری را ببرید. در ادامه ادامه با 7 گزینه از مصارف خرده چوب یا این که چیس چوب آشنا شویم.

 

wood chips application+کاربرد چیپس چوب 

 

تصویر6: کابرد چیپس چوب در ادامه فضای سبز

 

خرده ‌های چوب با تام کاربردهای شگفت‌انگیزشان، نمادی از طلای ارگانیک در ادامه فضای سبز هستند. قرار گرفتن آ‌ها در ادامه مرحله باغ در ادامه فصل زمستان سبب ساز رخنه و جذب عمده بارش‌ها و در ادامه عاقبت بالا وارد شدن مرحله آب ذیل زمینی خواهد شد و به مرور که خرده‌های چوب جداسازی می‌شوند به بافت خاک بیشتر شده و در ادامه عاقبت با ارتقاء محتوای مواد آلی خاک خواص اسفنجی و هوموسی خاک را فراتر می‌برند.

 

1- مالچ سلولوزی یا این که چوبی

 

کاربرد خرده‌های چوب یا این که چیس چوب به تیتر مالچ از روش‌های سنتی و دیرینه به جهت نگهداری رطوبت سطحی خاک است. از سوی دیگر با خنک‌تر نگه داشتن خاک و نرسیدن نور خورشید بذرهای علف هرز نمی‌توانند جوانه بزنند و رویش علف هرز باغچه در دست گرفتن خواهد شد. در ادامه فصل پاییز نیز می‌توان از چیپس چوب به جهت حفاظت از گیاه در ادامه برابر یخ‌زدگی و برف به صوت یک لایه عایق به کارگیری کرد. به یاد داشته باشید که قبل از ریختن خرده چوب، کود نیتروژنه به اندازه به جهت گیاه آماده کرده باشید. مدام قبل از ریختن مالچ سلولوزی جدید، خرده‌های چوب پیشین را جمع‌آوری نمایید و آنگاه لایه مالچ تازه را بریزد.

 

2- کود کمپوست

 

خرده‌‎های چوب غنی از کربن میباشند و به جهت بهبود ساختار خاک پتانسیل زیاد بالایی دارند. هنگامی از خرده چوب به شکل مالچ به کارگیری می‌کنید صرفا موقعیت محیطی خاک را به جهت رویش گیاه خوبتر می‌کنید البته با به کارگیری از خرده‌های چوب در ادامه ایجاد کود کمپوست و افزودن همین کود طبیعی به خاک، ساختار خاک را تقویت خواهید کرد و چرخه رجوع و برگشت مواد آلی به خاک را تسریع می‌بخشید.

 

3- سوخت

 

مانند تمامی فرآورده‌های چوبی دیگر، چیس چوب هم به جهت آتش زدن و مصارف سوختی در ادامه مقیاس ریز مطلوب است. همینطور به تیتر سوخت در ادامه راکتورهای بیومس ایده‌آل هستند.

 

4- پیاده‌رو ها و طراحی فضای سبز

 

یکی دیگر از مصارف رایج خرده چوب، به کارگیری از آن‌‎ها در ادامه مسیرهای عبوری و پیاده‌رو هاست. در ادامه طراحی فضای سبز به شکل پوششی قشنگ مانع از رویش علف‌های هرز می‌شود و به زیبایی باغچه‌های طراحی شده می‌افزاید.

 

کاربرد چیپس چوب در ادامه معابر 

 

تصویر 7: کاربرد خرده چوب و چیپس چوب در ادامه معابر

 

5- به کارگیری در ادامه گلدان‌های دکوری و تزئینی

 

اگر به ایجاد یا این که به کارگیری از تزئینات گل خشک یا این که گل تصنعی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از چیپس چوب به جهت اشکال تزئینات به سلیقه خودتان بهره ببرید چون چوب‌های تنوع صورت و رنگ اکثری دارند.

 

6- کفپوش یا این که بستر به جهت حیوانات

 

در مکان‌هایی که خطرات زخم دیدگی پوستی وجود نداشته باشد، قابلیت به کارگیری از خرده‌های چوب به تیتر کفپوش یا این که بستر وجود دارد. 

 

بستر سازی به جهت حیوانات با خرده چوب 

 

تصویر 8: بستر سازی به جهت حیوانات

 

7- در دست گرفتن فرسایش

 

ایجاد یک بستر پوششی بر روی مرحله خاک سست می‌تواند خاک را در ادامه در مقابل فرسایش آبی ناشی از بارش شدید باران نگهداری نماید. خرده‌های چوب به رخنه آب در ادامه خاک سست امداد می‌کنند.

 

منابع :

 

1. Chipper Shredder Buying Guide

2. The best wood chippers tested in 2023

دیدگاهتان را بنویسید