نگاهی به کتابی که وزیر ارشاد به رییس جمهور هدیه داد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با هفته کتاب با انتشار پیامی در فضای مجازی خود، کتاب «تا فراموش نکنیم» (کَی‌لانَنسی) اثر ولیدالخالدی برای مطالعه پیشنهاد کرد.

‌ پیش از این نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این کتاب را در جلسه هیأت دولت با صدور پیامی به ریاست جمهوری هدیه داد.

مشروح متن پیام اسماعیلی را در ادامه می‌خوانید:

«قصد داشتم به مناسب آغاز هفته کتاب، کتابی ارزشمند و ممتاز به آیت‌الله رئیسی هدیه کنم؛ امروز در جلسه دولت، کتاب اثرگذار و مهم «تا فراموش نکنیم» (کَی‌لانَنسی) اثر ولیدالخالدی را به ایشان هدیه کردم؛ این اثر ماجرای غم‌انگیز ویرانی و اشغال صدها روستای فلسطین عزیز و کشتار، اخراج و آوارگی مردمان شریفش به دست وحوش رژیم جعلی اسرائیل است.»

کتاب «تا فراموش نکنیم»، با ترجمه امیرحسین بابالار از کارشناسان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، توسط انتشارات جمعیت حامیان آزادی قدس شریف منتشر شده است. این کتاب با همکاری ولید الخالدی و گروهی از پژوهشگران مرکز مطالعات فلسطین واشینگتن دی. سی، دانشگاه برگزیت در کرانه باختری رود اردن و مرکز پژوهش‌های اجتماعی الجلیل تهیه و به چاپ رسیده است.

«تا فراموش نکنیم» به شرح ماجراهای غم‌انگیزی می‌پردازد که در تهاجم سال ۱۹۴۸ نیروهای صهیونیستی که از پشتیبانی کامل ارتش بریتانیا نیز برخوردار بودند، برای ۴۱۸ روستای فلسطینی و ساکنین آن رقم زده‌اند. روستاهایی که بعد از تسخیر و یا ویرانی کلی، به شهرک‌های یهودی نشین تبدیل شده است.

این کتاب که در ۷۶۴ صفحه و در قطع دایره المعارفی چاپ شده از معدود تحقیقات جامعی است که در ایران درباره فلسطین منتشر شده و دارای اطلاعات تاریخی، جغرافیایی، مردم‌شناسانه مهمی درباره فلسطین است و پژوهشگران حوزه مطالعات تاریخی جهان اسلام می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

از مترجم این اثر پیش‌تر برگردان کتاب «روپرت مورداک، امپراتور رسانه» اثر ویلیام شاوکراس توسط نشر ساقی روانه بازار نشر شده و ترجمه مقالاتی نیز با عنوان «شرق‌شناسی یهود»، اثر شموئل موره، فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخ‌پژوهی ایران معاصر، ترجمه مقاله «ایران در جودائیکا»، اثر آمنون نتصر، منون شیلوا، فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخ‌پژوهی ایران معاصر، منتشر شده است.

کتاب «تا فراموش نکنیم» روایتی از ماجرای ویرانی و اشغال ۴۱۸ روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی ساکنان آن است که دارای سابقه تمدنی عظیم و بزرگی بوده و بسیاری از این روستاها از مدارس و سیستم آموزشی بهره‌مند بودند که در کمتر کشوری در آن زمان چنین امکانی فراهم بوده است. تولیدات و محصولات روستایی و بافت معماری که هر کدام از این روستاها داشتند، مقیاس کوچکی از شهرهای امروزی در آن روستاها بود.

با مطالعه این کتاب بسیاری از شبهاتی که در خصوص فلسطین مطرح شده، پاسخ داده می‌شود؛ از جمله آنکه فلسطین در آن موقع بخاطر شرایط ساختاری نیاز به قیم داشته است؛ چرا که این کشور سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار غنی‌ای داشته است و در بسیاری از جنبه‌ها، مردم فلسطین امکانات زیستی بهتری نسبت به مردم سایر کشورها در آن زمان برخوردار بودند.

تأسیس رژیم صهیونیستی و موجودیت آن همواره با حمله، کشتار، اخراج، و تخریب همراه بوده است و این کتاب به خوبی چنین جریانی را روایت می‌کند؛ و یکی از علت‌هایی که اسرائیلی‌ها بعد از اخراج فلسطینیان خانه‌های آنان را تخریب می‌کردند، این بود که امید بازگشت از آنان سلب شود و با تخریب روستاهای فلسطینی، آبادی‌های خودشان را در آنجا تأسیس می‌کردند تا فضای روستاهای فلسطینی کاملاً یهودی شود. در واقع این کتاب ویترین انواع جنایات رژیم صهیونیستی است.

از این کتاب که ترجمه، بازبینی، غلط گیری و مستندسازی آن در بازه زمانی ده ساله انجام شده است، بی‌شک می‌توان به عنوان یکی از معتبرترین کتاب‌های مرجع در زمینه اشغال فلسطین و حوادث رخ داده در سال ۱۹۴۸ نام برد.

کتاب «تا فراموش نکنیم» به دور از شعار زدگی است

در تولید و تدوین این کتاب یک تیم محقق ۶۰ نفره پژوهشی به گردآوری اطلاعات و پژوهش‌های میدانی پرداختند و علی رغم تمام محدودیت‌ها و مانع‌تراشی‌های صهیونیست‌ها، این کتاب توانسته شناسنامه‌ای از ۴۱۸ روستا تهیه کند و رسالت این کتاب جلوگیری از فراموش شدن جنایات و تاریخچه آن دوران فلسطینی‌هاست. این کتاب جغرافیا و مباحث توپوگرافی و باستان‌شناسی فلسطینیان را از قبل از اخراج و بعد آن را به دور از شعار زدگی روایت می‌کند.

این کتاب به خوبی بیان می‌کند که فلسطینیان نقشی منفعلانه در برابر تخریب و اخراج از سرزمین‌هایشان را نداشته‌اند. حتی شبهه فروش سرزمین‌های فلسطینی به یهودیان نیز به خوبی تبیین می‌شود که کل زمین‌های فروخته شده به یهودیان تنها چیزی حدود ۵ درصد از کل سرزمین فلسطین بوده و فروش این زمین‌ها هم به واسطه روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام می‌شده است. اگر امت‌های اسلامی آگاهی تاریخی نسبت به مسئله فلسطین پیدا کنند، بی شک تعداد زیادی از این جوامع برای کمک به فلسطینیان و حل مسئله بازگشتشان همکاری می‌کردند و امید است که در آینده شاهد بازپس‌گیری سرزمین‌های فلسطینی باشیم.

قدرت و سیطره صهیونیست‌ها و یهودی‌ها در دنیای امروز با مرکزیت فلسطین است و یکی از ارکان این قدرت جهانی و تداوم موجودیت رژیم طی ۷۱ سال، دروغ، تحریف، فریب و حقه‌بازی است. این کتاب، در واقع یک سند محکم برای بخش قابل توجهی از تحریفات بوده و گام کوچکی برای افشای این دروغ تاریخی بزرگ است. سوالات و ابهاماتی که برای نه تنها جوانان، بلکه اساتید ما وجود دارد، ناشی از دروغ و تزویر یهودی است و آن‌ها از طریق فیلم، نمایشنامه، سریال، کتاب و … این دروغ‌ها را منتشر کرده‌اند.

بهره‌گیری از منابع عربی و غیرعربی

این کتاب از منابع عربی و غیرعربی مربوط به فلسطین و یهود بهره گرفته است. یکی از این منابع کتاب‌های «سبک‌های تاریخ هاگانا» و «تاریخ جنگ استقلال» است که اندکی قبل و تا بعد از تأسیس اسرائیل به زبان عربی منتشر شده است.

کتاب «تا فراموش نکنیم» برای جامعه نخبگی کشور و علاقمندان عرصه پژوهش مرجع بسیار خوبی است و این کتاب پاسخی جامع به شبهه فروش زمین در فلسطین است. البته اشاره‌ای به نقش انگلیس و خیانت برخی اعراب در زمینه‌سازی برای اشغال سرزمین فلسطین نکرده است.

خبرگزاری مهر نیز در یک پرونده سه قسمتی با حضور محمدتقی تقی پور دبیر کل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف به عنوان ناشر کتاب و کوروش علیانی به عنوان منتقد به نقد و بررسی این کتاب پرداخته است. این پرونده از طریق پیوندهای زیر قابل دسترسی است.

هزینه و سختی کار فرهنگی علیه اسرائیل از اروپا تا ایران

یهودستیزی واژه‌ای جعلی است / هیتلر جنگ جهانی دوم را شروع نکرد

تجهیز حزب نازی با صهیونیست‌ها بود / ردپای اسرائیل درقتل های زنجیره‌ای

در قسمت اول این گفتگو و میزگرد، به سختی کار فرهنگی علیه اسرائیل در ایران و جهان پرداخته شده است و بایکوت مرموز و نادیده‌گرفتن عجیبی را که این کتاب مانند دیگر آثار ضداسرائیلیِ داخل و خارج کشور به آن مبتلا شده، در کلام تقی‌پور و علیانی بررسی کردیم. دومین‌بخش این میزگرد درباره چگونگی وارونه‌جلوه‌دادن تاریخ و ساخت گذشته‌ای جعلی برای اسرائیل و قوم یهود است. اما نکته جالب در این میان، تفاوت نظر دو چهره حاضر در میزگرد است. تقی‌پور معتقد به عدم تفکیک یهودیت و صهیونیسم است اما علیانی این دو را جدا از هم می‌داند. همچنین معتقد است باید چرخه و مصلحت اقتصادی بزرگی پشت رفتارهای صهیونیسم و ایده حکومت جهانی یهود وجود داشته باشد.

دو چهره حاضر در این میزگرد اسناد و حقایق عجیب و تکان‌دهنده‌ای را افشا کردند؛ ازجمله این‌که شروع‌کننده جنگ جهانی دوم نه آدولف هیتلر بلکه کانون‌های یهودی بودند. البته این نظریه، را نویسندگانی چون لوئیس مارشالکو در مجارستان و چهره‌های مشابه دیگری هم که با توطئه‌های صهیونیسم، بایکوت یا حذف شده‌اند، مطرح کرده‌اند. دیگر حقیقت عجیب، این است که تفکر نژادپرستانه صهیونیستی که خود را قربانی قدیمی تفکر نژادپرستانه نازی‌ها و دشمنان تاریخی قوم یهود می‌خواند، انسان‌ها را به دو گروه یهودی و غیر یهودی تقسیم می‌کند که یهودیان حق زندگی دارند و باقی انسان‌ها باید مانند حیوانات‌، کشته و حذف شوند. واقعیت مهم دیگری که در این گفتگو به آن اشاره شد، این بود که حدود ۵ سده پیش از آن‌که یهودیان صهیونیست، تفکر نژادپرستانه خود را آشکار کنند، مسیحیان صهیونیست در اروپا این عقیده را علنی کرده بودند. همچنین تفکر صهیونیستی، موفق شد هم آمریکا و هم فلسطین را به اشغال خود در بیاورد.

سومین و آخرین قسمت از گزارش میزگرد بحث و گفتگو نیز درباره حقایق تاریخی بین‌المللی و تشکیل اسرائیل است که در ایران و بسیاری از دیگر کشورهای جهان مغفول واقع می‌شوند. تجهیز حزب نازی توسط صهیونیست‌ها، قراردادی که بنا بود یهودیان با هیتلر درباره اخراج‌شان به فلسطین امضا کنند، طرح غیرانسانی و جنایت‌کارانه دالت و دیگر طرح‌های مشابهش در سرزمین اشغالی فلسطین، جنایت و ظلم سازمان ملل در حق مردم فلسطین و … از جمله موضوعات دیگری هستند که در این بخش میزگرد مورد اشاره به آن‌ها پرداختیم.

در این گفتگو، از جمله موارد مهمی که در بحث نفوذ صهیونیسم در ایران مورد توجه قرار گرفت، یکی ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای بود که به گفته محمدتقی تقی‌پور به نقل از حجت‌الاسلام فاکر، رد پای صهیونیست‌ها در آن دیده می‌شود و دیگری ماجرای خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز بود. نکته جالب دیگری هم که با توجه به فرازهای این میزگرد مطرح شد، تشابه شهادت حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و کنت فولک برنادوت به‌دست نیروهای تحت امر اسرائیل است.

کتاب «تا فراموش نکنیم»، اثر برگردان فارسی کتاب «All That Remains» با ترجمه امیرحسین بابالار در ۷۶۴ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۲۰ هزار تومان عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید