قاضی آمریکایی ممنوعیت تیک تاک را در ایالت مونتانا لغو کرد


دونالد مولوی، قاضی ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا، با بیان اینکه ممنوعیت تیک تاک در ایالت مونتانا از چندین جهت قانونی اساسی را نقض می‌کند، دستور به لغو آن داد. بایت‌دنس که مالکیت تیک تاک را بر عهده دارد، چندی پیش به دلیل نقض آزادی بیان کاربران از تصمیم ایالت مونتانا شکایت کرده بود.

به گزارش رویترز، قانون‌گذاران ایالت مونتانا به دلیلی نگرانی‌های به‌وجود آمده در قبال دسترسی دولت چین به اطلاعات شخصی کاربران، حکم به ممنوعیت تیک تاک در این ایالت داده بودند. با این حال کاربران از این تصمیم استقبال نکردند و آن را نقض آزادی بیان دانستند.

تیک تاک بعد از آگاه شدن از تصمیم قاضی ایالات متحده، ابراز رضایت کرد و گفت از اینکه کاربرانش در مونتانا می‌توانند به راحتی به تولید محتوا و کسب درآمد بپردازند خوشحال است.

آستین نادسن، سخنگوی دفتر دادستان کل ایالت مونتانا، در دفاع از این محدودیت به این نکته اشاره کرد که حکم صادر شده در مراحل اولیه قرار دارد و با ادامه‌ی پرونده ممکن است دستور به لغو آن داده شود. او در ادامه بیان کرد که آن‌ها با استدلال‌های کاملاً قانونی از حکم ممنوعیت تیک تاک دفاع خواهند کرد.

تیک تاک در دادگاه‌های قبلی مدعی شده بود که اطلاعات خصوصی کاربران ایالات متحده را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد. دونالد مولوی نیز ضمن تأیید گفته‌های تیک تاک به این نکته که در حکم ممنوعیت تیک تاک در مونتانا شواهدی بر احساسات ضد‌چینی وجود دارد اشاره کرد.

مولوی در ادامه بیان کرد که اقدام ایالت مونتانا فراتر از حد اختیاراتش بوده است زیرا چنین تصمیماتی بر عهده‌ی دولت فدرال آمریکا هستند. چنین اقداماتی قبل‌تر نیز در مواجهه با برنامه‌های خارجی رخ داده بود، اما تاکنون بیشتر آن‌ها متوقف شده‌اند.

دولت ایالات متحده در گذشته استفاده‌ از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرده بود، ولی ایالت مونتانا همانطور که مولوی اشاره کرد پا را از این هم فراتر گذاشت و به دنبال محدودیت کامل این برنامه‌ی چینی پر‌طرفدار بود.

دولت قبلی آمریکا نیز اقدام به ممنوعیت استفاده از برنامه‌هایی نظیر تیک تاک و وی‌چت کرده بود، اما به دلیل تصمیمات گرفته شده توسط دادگاه‌های ایالات متحده این اقدام هم ناکام ماند.

دیدگاهتان را بنویسید