اشغالگران ده‌ها غیرنظامی فلسطینی در شمال غزه را به شیوه داعش اسیر کردند


در آخرین اقدامات وحشیانه اشغالگران، ویدئو و عکس‌هایی روز پنجشنبه منتشر شده که صحنه‌هایی از دستگیری ده‌ها غیرنظامی فلسطینی غیرمسلح توسط نیروهای اشغالگر و درآوردن لباس‌هایشان در مناطق جبالیا و بیت لاهیا در شمال نوار غزه را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا،‌ در این تصاویر بدون اینکه مکانش مشخص باشد، تعدادی از بازداشت شدگان را با دستبند و بدون لباس در یکی از خیابان‌های غزه نشان می‌دهد. در عکسی دیگر، بازداشت شدگان تقریباً برهنه به نظر می‌رسند و پشت یک کامیون نظامی اسرائیلی سوارشان کرده‌اند.

اشغالگران ده‌ها غیرنظامی فلسطینی غیرمسلح در شمال غزه را به شیوه داعش اسیر کردند

فعالان در شبکه‌های اجتماعی اقدامات نیروهای اشغالگر علیه اسرای غیرنظامی غزه را به همان روشی که داعش در اعدام‌های جمعی در سوریه و عراق به کار می‌برد، تشبیه کردند.

اشغالگران در توجیه این اقدام غیرانسانی مدعی شدند که هدفشان از دستگیری ده‌ها مرد این بوده که می‌خواستند بفهمند که آیا برخی از آنها افراد مسلح یا فعالان حماس هستند یا نه.

به نقل از المیادین، در تلاش‌های اشغالگران برای جستجوی تصویری از یک پیروزی خیالی به هر طریقی، آنها مدعی شدند که این عکس‌های غیرنظامیانی که از شمال نوار غزه دستگیر کرده‌اند، مبارزان مقاومت و حماس هستند.

اشغالگران ده‌ها غیرنظامی فلسطینی غیرمسلح در شمال غزه را به شیوه داعش اسیر کردند

بعداً، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه تأیید کرد که دستگیری ده‌ها غیرنظامی فلسطینی از جمله روزنامه‌نگاران، پزشکان، دانشگاهیان و افراد مسن را توسط «ارتش اشغالگر اسرائیل» پس از اینکه روزها در دو پناهگاه در شهر بیت لاهیا در شمال نوار غزه تحت شکنجه و برهنه شدن در نتیجه محاصره شدن‌شان قرار گرفته بودند، مستند کرده‌است.

دیده بان مذکور در بیانیه‌ای گفت که گزارش‌هایی دریافت کرده‌است مبنی بر اینکه نیروهای اشغالگر کمپین‌های دستگیری تصادفی و خودسرانه را علیه آوارگان از جمله پزشکان، دانشگاهیان، روزنامه نگاران و سالمندان از داخل دو مدرسه «خلیفه بن زاید» و «حلب جدید» آغاز کرده‌اند. مدارسی که هر دو وابسته به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) هستند.

اشغالگران ده‌ها غیرنظامی فلسطینی غیرمسلح در شمال غزه را به شیوه داعش اسیر کردند

دیده‌بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه شهادت‌های وحشتناکی از آنچه اتفاق افتاده، مخابره کرد، به طوریکه خواهر روزنامه‌نگار العربی الجدید قطر ضیاء الکحلوت (که دستگیر شده) به این مرکز گفت که نیروهای اشغالگر او را مجبور به ترک فرزند معلول خود، ندی (۷ ساله) کردند و بعد او را به زور اسلحه دستگیر و مجبورش کردند لباس‌هایش را از تنش درآورد و همانند دیگر بازداشت شدگان او را نیز مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند.

همچنین دیده بان مذکور گفت که مواردی از تیراندازی و کشتار مستقیم توسط ارتش اشغالگر علیه آوارگان در اطراف دو مدرسه فوق‌الذکر و نیز هدف قرار دادن افرادی با وجود در دست داشتن پرچم‌های سفید که قصد خروج داشتند را مستند کرده‌است.

دیده بان حقوق بشر همچنین سخنان محمد الراعی مرد جوانی را گزارش کرد که گفته شاهد تیراندازی نیروهای اشغالگر به دست کم هفت مرد جوان و به شهادت رساندن آنها در حوادث جداگانه بود تنها به این دلیل که آنها تمایلی به درآوردن لباس‌های خود نداشتند و نمی‌خواستند دستورات ارتش که مبتنی بر ذلت و خواری بوده را اجرا کنند.

دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه همچنین خواستار آغاز تحقیقات فوری در مورد تجاوزات رژیم اشغالگر علیه این غیرنظامیان شد و بر لزوم انجام مسؤولیت‌های سازمان ملل در اقدام فوری برای نجات آوارگان و ایجاد گذرگاه امن برای خروج آنها تاکید کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل عصر پنجشنبه نگرانی خود را از تصاویری که پس از دستگیری خبرنگار العربی الجدید در غزه منتشر شد، ابراز کرد.

این بیانیه دوجاریک در جریان کنفرانس مطبوعاتی روزانه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و در پاسخ به سوال خبرنگار العربی الجدید درباره دستگیری الکحلوت و انتقال او به مقصد نامعلومی همراه با سایر اسرا بیان شد.

نماینده سازمان ملل گفت: تصاویری که امروز صبح دیدیم بسیار ناراحت کننده‌است، زیرا هر فردی حق اساسی کرامت انسانی را دارد، این تصاویر و نحوه برخورد با مردم بسیار ناراحت کننده است.

وی افزود: ما قبلاً بر مخاطراتی که خبرنگاران در پوشش خبری درگیری‌های جاری در معرض آن قرار داردن، تاکید کردیم و باز تاکید خواهیم کرد. بسیاری از همکاران شما بهای جان خود را در غزه پرداخته‌اند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار «انتشار اطلاعات مربوط به محل نگهداری خبرنگاران و دلایل بازداشت آنها در اسرع وقت» شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید