بین المللی سازی دانشگاه‌ها تعامل بردبرد در روابط بین المللی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست هم‌اندیشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای علمی دانشگاهی کشور با هدف فعال‌سازی ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در گفت و گو های فرهنگی صبح امروز در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

محمد علی ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفتگوهای فرهنگی و حقوق بشر، علی اکبر ضیایی رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و نمایندگان ۲۰ نهاد علمی و دانشگاهی در این نشست هم اندیشی حضور داشتند.

در ابتدای نشست مذکور ربانی گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی یک ضرورت برای دستگاه دیپلماسی فرهنگی است. همچنین بین المللی سازی دانشگاه‌ها یک تعامل برد برد و دوسویه در تعاملات بین المللی است و ما خواهان این هستیم که با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها اهداف خود را در دیپلماسی فرهنگی دنبال کنیم. آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که فرصتی را پدید بیاوریم تا از طریق گفت‌وگو به یک نتیجه مشترک برسیم.

وی ادامه داد: افزایش سهم و نقش نهادهای علمی و فرهنگی داخل و خارج در فهم و حل مسائل به صورت مشارکتی، ایجاد فضای تعاملات دوسویه و اعتماد برای شکل گیری مفاهمه و همکاری در حوزه‌های فرهنگی و علمی، شبکه سازی برای شکل دهی نظام پایدار در راستای تعاملات فرهنگی نهادهای مرجع، توسعه ظرفیت فرهنگی با جلب مشارکت نهادها و گروه‌های مرجع از اهداف گفت‌وگوهای فرهنگی است.

 بین المللی سازی دانشگاه‌ها تعامل بردبرد در روابط بین المللی است

رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان افزود: فضای پیچیده در روابط بین الملل و قواعد و سازوکارهای حاکم بر نظام دیپلماسی فرهنگی و کاستی‌های موجود در نظام سنتی و از طرفی مقابله با تلاش‌های سازمان یافته در تشدید واگرایی فرهنگ‌ها با ایران، ما را بر آن می‌دارد که به صورت جدی به موضوع گفت‌وگوهای فرهنگی با کشورهای دیگر بپردازیم.

ربانی گفت: تعیین سیاست‌ها رویکردهای مسائل و ترکیب اعضا شبکه‌های گفت‌وگوهای فرهنگی و همچنین تصمیم سازی برای شکل گیری ساختارهای مشترک و ارائه راهکارهای مشترک اجرایی باید مورد بررسی و اقدام قرار گیرد. تداوم گفت‌وگوها و اجرایی‌سازی همکاری‌های مشترک با تمرکز بر مسائل و موضوعات جدید از مواردی است که باید عملی شود.

وی ادامه داد: پرداختن به مسائل و چالش‌های فرهنگی در عرصه‌های دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی و همچنین عرصه‌های نوین و سبک زندگی تحت تأثیر فضای دیجیتال و از طرفی دیگر مبادله تجربه‌ها و فعال سازی ظرفیت‌ها و فرصت‌های مشترک همکاری در حوزه‌های فرهنگی و علمی از جمله‌ی محورها می‌باشند. در حال حاضر سی و دو مرکز علمی دانشگاهی و پژوهشی کشور و هفتاد و سه مرکز علمی دانشگاهی خارجی در این طرح مشارکت دارند. ما باید با هم افزایی و تجمیع ظرفیت‌های خود یک اتفاق بزرگ را در زمینه گفتگوهای فرهنگی رقم بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید