ارزش ۳ تریلیون دلاری اپل چگونه به‌دست آمده است؟


ارزش بازار (Market Cap) به مجموع ارزش سهام در حال گردش هر شرکت گفته می‌شود که به سهام‌داران آن، اعم از کارمندان و اعضای هیئت‌مدیره یا اشخاص حقیقی و حقوقی بیرون از کسب‌وکار تعلق دارد.

سهام دارایی‌ غیر‌فیزیکی هر شرکت است و اگر کسی به خرید آن مایل نباشد، فاقد ارزش خواهد بود؛ بنابراین، فزونی ارزش بازار هر شرکت نشان‌دهنده‌ی اعتماد سهام‌داران به کسب‌وکار آن شرکت است.

از این دیدگاه، می‌توان گفت که اپل براساس ارزش بازار خود، جزو شرکت‌های بسیار ارزشمند جهان قرار دارد و به‌نظر می‌رسد که روزهای بهتری نیز پیش رو خواهد داشت.

به‌نقل از بیزنس اینسایدر، در اواخر جولای ۲۰۲۳ (تیر و مرداد ۱۴۰۲)، اپل بیشترین ارزش بازار خود را به‌میزان ۳٫۱ تریلیون دلار به‌دست آورد که ۳۱۰ برابر مقدار لازم برای در‌نظر‌گرفته‌شدن به‌عنوان شرکتی بزرگ و بیشتر از کل تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ است.

ارزش بازار اپل در تابستان اخیر به اوج خودش رسید و سپس وارد شیب نزولی در سپتامبر (شهریور و مهر) شد و به ۲٫۸ تریلیون دلار کاهش یافت؛ اما دوباره توانست خودش را بازیابی کند و به ۳٫۰۳ تریلیون دلار برسد تا اپل به ارزشمند‌ترین برند جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود.

ارزش بازار به‌صورت حاصل‌ضرب قیمت هر سهم در تعداد کل سهام قابل‌معامله در بازار سرمایه محاسبه می‌شود. ارزش بازار شرکت خالق لپ تاپ مک بوک بسیار زیاد است؛ چون قیمت سهام آن زیاد است و با حدود ۱۵٫۵ میلیارد سهم درگردش، به ارزش بازار عظیمی برای غول فناوری کوپرتینو منجر شده است.

چرا قیمت سهام اپل همچون قیمت محصولات این شرکت ازجمله قیمت گوشی آیفون زیاد است؟ کوپرتینویی‌ها در طولانی‌مدت ثابت کرده‌اند که می‌توانند جزو شرکت‌های نوآور دنیا باشند و رشد درآمد مدنظر سرمایه‌گذاران را تأمین کنند.

با وجود حساسیت محصولات بخش فناوری به کاهش رشد اقتصادی، سهام‌داران کسب‌وکار اپل را به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن می‌شناسند. محصولات اپل فراگیر هستند و این برند توانسته است اعتماد مردم را در طول سال‌ها جلب کند.

در سال ۲۰۰۳، ارزش تقریبی بازار اپل ۷٫۸۸ میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۱۳، این عدد به ۵۰۰٫۷ میلیارد دلار و ۵ سال بعد، در سال ۲۰۱۸ به ۷۴۶٫۰۷ میلیارد دلار رسید. در پایان سال ۲۰۱۹، ارزش بازار اپل وارد کانال تریلیون دلاری شد و همین مسیر را تا رسیدن به وضع فعلی طی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید