راهنمای انتخاب قهوه مناسب اسپرسو؛ همه چیز در مورد قهوه اسپرسو


بیشتر ما روز خود را با نوشیدن قهوه‌ای دلچسب شروع کرده و حین لذت‌بردن از طعم و مزه آن، انرژی صبحگاهی خود را تامین می‌کنیم. اگر عطر قهوه تازه‌دم‌شده، همراه همیشگی صبح‌های شماست، باید بدانید که قهوه، به‌خصوص اسپرسو چیزی بیشتر از یک فنجان نوشیدنی است و دنیای گسترده‌ای دارد. برای رسیدن به اسپرسوی ایده‌آل خود، باید پیش از هر چیزی اطلاعات لازم را کسب کنید. شاید شما هم هنگام خرید قهوه اسپرسو، از تنوع و نام‌ و اصطلاحات ناآشنا سردرگم شده باشید. کافی است راهنمای کامل این صفحه را تا انتها بخوانید تا در نهایت بتوانید پودر یا دانه قهوه مطابق با ذائقه خود را خریداری کنید.

قهوه اسپرسو چیست؟

اسپرسو در واقع یک روش دم کردن قهوه است که به وسیله فشار آب داغ به دست می‌ آیدبا توجه به اینکه ترکیب قهوه اسپرسو چگونه باشد و عصاره‌ گیری آن به چه شکل انجام شود، در هر شات به مقدار ۲۹ تا ۱۰۰ میلی‌ گرم کافئین دارد.

رونیکس

طعم اسپرسو با توجه به نوع دانه قهوه، سطح برشته شدن آن، دمای آب، زمان دم و … می‌ تواند متفاوت باشد.

 

 

ویژگی ها و فواید قهوه اسپرسو

بسیاری از افراد به خرید قهوه اسپرسو و نوشیدن آن علاقه زیادی دارند. این افراد اسپرسو را به خاطر کافئین موجود در آن مصرف کرده تا انرژی لازم را در طول روز داشته باشند. اسپرسو ماده پایه انواع دیگر از قهوه‌ ها مانند امریکانو، لاته، کاپوچینو و … است. علاوه بر طعم دلچسب و کافئین زیاد اسپرسو ویژگی‌ های دیگری نیز دارد که موجب شده این نوشیدنی به یکی از نوشیدنی‌ های مفید روزانه تبدیل شود. اگر قصد خرید قهوه‌ اسپرسو را دارید بهتر است با ویژگی‌ های آن آشنا شده تا بهترین گزینه را انتخاب کنید:

کاهش وزن

بهترین خبری که می‌ توانید به علاقمندان به قهوه اسپرسو بدهید این است که این قهوه می‌ تواند به کاهش وزن سرعت ببخشد. کافئین موجود در قهوه اسپرسو می‌ تواند دو هورمون اپینفرین و نورپینفرین را تحریک کرده تا بدن را به سوزاندن چربی‌ ها ترغیب کند. خرید قهوه اسپرسو و مصرف آن موجب بهبود عملکرد گوارش شده و به کاهش وزن کمک می‌ کند. علاوه بر این کافئین به نوعی باعث کاهش اشتها شده و هنگامی که در بدن شما وجود دارد کم تر احساس گرسنگی می‌ کنید.

کاهش خطر دیابت

قهوه اسپرسو علاوه بر خواص و ویژگی‌ های بی‌ نظیری که دارد می تواند خاصیت درمانی نیز داشته باشد. کافئین موجود در قهوه احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ های مزمن مانند دیابت نوع ۲ را کاهش می‌ دهد. تحقیقات نشان داده است افرادی که به صورت مداوم و روزانه کافئین مصرف می‌ کنند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن ها تا ۴۰ درصد کاهش می‌ یابد.

بهبود عملکرد فیزیکی بدن

شاید تاکنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا ورزشکاران قبل از تمرین یک شات قهوه می‌ نوشند. نوشیدن قهوه مخصوصاً قهوه اسپرسو قبل از تمرین موجب بهبود عملکرد فیزیکی ورزشکاران می شود. کافئین موجب ترشح آدرنالین و نورادرنالین در بدن شده تا با افزایش ضربان قلب، افزایش هوشیاری و افزایش مقاومت بدنی موجب بهبود عملکرد فیزیکی شود. با خرید قهوه اسپرسو و نوشیدن آن می توانید تمرکز بیشتری روی کارهای خود داشته باشید.

کالری اندک

یکی از بهترین ویژگی‌ های قهوه اسپرسو کالری اندک آن است. بیشتر نوشیدنی‌ هایی که بر پایه قهوه درست می‌ شوند از شیر یا شکر استفاده می‌ کنند. همین موضوع باعث می‌ شود تا این نوشیدنی‌ ها کالری بیشتری نسبت به قهوه اسپرسو داشته باشند. اسپرسو به دلیل نداشتن شیر و شکر به یک قهوه خاص در میان افرادی که رژیم‌ های لاغری می‌ گیرند تبدیل شده است. هر چه شکر کمتری مصرف کنید کالری کمتری دریافت کرده و خطر ابتلا به دیابت در شما کاهش خواهد یافت. لازم است بدانید که هر ۳۰ میلی‌ گرم قهوه اسپرسو تنها دو کالری انرژی دارد.

افزایش عمر

بله درست است خرید قهوه اسپرسو و استفاده از آن موجب افزایش طول عمر شما می‌ شود. پژوهش های جدید نشان می‌ دهد افرادی که قهوه اسپرسو مصرف می‌ کنند معمولاً نسبت به افرادی که کافئین کمتری مصرف می‌ نمایند، طول عمر بیشتری دارند. دانشمندان معتقد هستند که مصرف روزانه قهوه اسپرسو می‌ تواند ۱۲ تا ۱۵ درصد عمر افراد را بیشتر کند. بنابراین بهتر است شما برای بهبود سلامتی و افزایش طول عمر خود هر روز خود را با اسپرسو آغاز کنید.

قیمت قهوه اسپرسو

عوامل متعددی در قیمت خرید قهوه اسپرسو تاثیرگذار است که مهم‌ ترین عامل نوع دانه و ترکیب آن می‌ باشد. وجود تفاوت در این دو فاکتور می‌ تواند موجب تفاوت در قیمت قهوه اسپرسو شود. قهوه اسپرسو هر چه با کیفیت‌ تر باشد، معمولاً قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

برای خرید قهوه اسپرسو لازم است به دانه‌ های به کار رفته در آن و درصد ترکیب دانه‌ ها دقت کنید تا بالاترین کیفیت را داشته باشید. اگر تخصص کافی برای خرید قهوه اسپرسو را ندارید، می‌ توانید از مشاوران و فروشندگان ما کمک گرفته تا با بررسی ویژگی‌ ها و قیمت آن بهترین گزینه را به شما معرفی کنند.

 

تفاوت قهوه اسپرسو با سایر قهوه ها

مهمترین ویژگی که سبب تمایز قهوه‌ اسپرسو با سایر قهوه‌ ها شده است، طرز تهیه آن می‌ باشد. دستگاه‌ های اسپرسو ساز آب جوش را از میان دانه های آسیاب شده و فشرده شده قهوه عبور داده و قهوه اسپرسو را در اختیار شما قرار می‌ دهند. این روش باعث می‌ شود که قهوه‌ ای معطر و سرشار از کافئین را در کمتر از ۳۰ ثانیه داشته باشید. اما تهیه انواع دیگر قهوه زمان بر بوده و باید صبر بیشتری داشته باشید. تفاوت دیگری که قهوه اسپرسو با سایر انواع قهوه‌ ها دارد، در ترکیب دانه‌ های روبوستا و عربیکا است.

در تهیه قهوه اسپرسو بر خلاف انواع دیگر قهوه از شیر و شکر استفاده نمی‌ شود. همین موضوع باعث شده است تا قهوه اسپرسو نسبت به دیگر قهوه‌ ها کالری کمتری دارد و سالم‌ تر باشد. آسیاب کردن دانه‌ ها برای تهیه قهوه اسپرسو مقداری متفاوت است و دانه‌ های آن نسبت به انواع دیگر قهوه زبرتر و درشت‌ تر می‌ باشد. زیرا اگر از آسیاب ریز استفاده کنید شات‌ هایی آبکی و بی طعم از اسپرسو خواهید داشت. قهوه اسپرسو تفاوت‌ های دیگری نیز با سایر انواع قهوه داشته که می‌ توان به روش‌ های دم کردن، زمان دم کردن، میزان کافئین و … اشاره کرد.

 

خرید دانه یا پودر؟ کدام مناسب من است؟

یکی از پر تکرارترین سوالات کسانی که قصد خرید قهوه اسپرسو را دارند، خرید دانه یا پودر آن است. بهترین پودر قهوه پودری است که به تازگی برشته شده باشد. یعنی بیشتر از دو هفته از برشته کاری دانه‌ های قهوه نگذشته باشد. خرید پودر قهوه باعث می‌ شود تا عطر و طعم قهوه اسپرسو زودتر از بین برود. نگهداری از پودر قهوه بیشتر از یک ماه باعث از بین رفتن طعم و عطر آن می‌ شود. بنابراین لازم است در نگهداری آن دقت داشته باشید تا دور از رطوبت و تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد. بهتر است قهوه را در ظرف‌ های فلزی یا شیشه‌ ای غیر شفاف که درب محکمی دارند نگهداری کنید.

اگر در منزل یا کافه خود آسیاب دارید بهتر است برای خرید قهوه اسپرسو از دانه‌ های آن استفاده کنید. با خرید دانه‌ های قهوه می‌ توانید قبل از تهیه قهوه آن ها را آسیاب کرده و در اسپرسو ساز قرار دهید. این کار موجب حفظ طعم و عطر اسپرسو شده و می‌ توانید قهوه بهتری را دم کنید. اگر به آسیاب دسترسی ندارید بهتر است به اندازه مصرف یک ماه خود پودر قهوه خریداری کنید تا کیفیت آن از دست نرود.

آشنایی با معروف‌ترین نژادهای قهوه و ترکیب آنها

هنگام خرید قهوه اسپرسو، می‌بینید که در دنیایی از تنوع قهوه‌ها، نژادهای روبوستا و عربیکا پیشرو هستند. بیشتر قهوه‌های موجود در بازار، ترکیبی یا بلِندی (Blend) از این دو نوع قهوه هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته و تأثیری مستقیم روی طعم و عطر قهوه می‌گذارند. در ادامه با روبوستا، عربیکا، ترکیب‌های معروف آنها و همچنین قهوه‌های تک‌ خاستگاه آشنا خواهید شد.

 

قهوه عربیکا

عربیکا به طعم ملایم، عطر یا همان آرومای مطبوع و اسیدیته معتدل معروف است. تفاوت طعم قهوه روبوستا و عربیکا به‌گونه‌ای است که بدون داشتن تخصصی در زمینه قهوه، متوجه طعم ملایم‌تر عربیکا نسبت به روبوستا خواهید شد. دانه‌های قهوه عربیکا از نواحی مرتفع با هوای خنک برداشت می‌شوند. طعم‌یاد عربیکا معمولا میوه‌ای، به‌‌خصوص مرکباتی است و چربی و قند بیشتری نسبت به روبوستا دارد. این تفاوت در چربی و قند، هیچ تأثیری روی کالری مصرفی آنها ندارد، اما دلیل طعم ملایم‌تر عربیکا محسوب می‌شود. اگر نمی‌توانید تلخی زیاد را تحمل کنید و طعمی ملیح‌تر نیاز دارید، سراغ قهوه ۱۰۰٪ عربیکا یا ترکیباتی بروید که درصد عربیکای آن بیشتر از روبوستاست. توجه داشته باشید که قیمت قهوه اسپرسو متشکل از عربیکا، بیشتر از روبوستاست.

 

قهوه روبوستا

قهوه روبوستا با طعم قوی و سنگین خود، هارمونی جذابی با عربیکا ایجاد می‌کند. این نوع از قهوه در نواحی کم‌ارتفاع با آب‌وهوای گرمتر کشت شده و ته‌مزه‌ای آجیلی یا شکلاتی دارد. کافئین روبوستا، تقریبا دو برابر عربیکاست و گزینه‌ای فوق‌العاده برای افرادی است که برای شروع روز خود، به انرژی زیاد احتیاج دارند. روبوستا معمولا نقش مهمی در ترکیب‌های قهوه دارد و علاوه بر تأمین کافئین بیشتر، تأثیر مستقیم روی کرمای اسپرسو می‌گذارد. اگر ترجیح می‌دهید قهوه شما ترشی کمتر و کافئین بیشتر داشته باشد، هنگام خرید قهوه اسپرسو سراغ ترکیب‌هایی بروید که درصد روبوستای آنها بالاست. به خاطر داشته باشید که درصد بالای روبوستا در ترکیب‌های قهوه، تلخی بیشتری به همراه دارد.

 

انواع درجه برشته کاری (روست) کدامند؟

بعد از چیدن گیلاس قهوه از درخت آن، گیلاس قهوه را با روش‌های خاصی فرآوری می‌کنند تا رطوبت گیلاس قهوه حذف می شود و تبدیل به دانه سبز قهوه می‌گردد.

سپس دانه سبز قهوه بسته بندی و آماده صادرات به کشورهای مختلف می‌گردد.

درنهایت در کارخانه‌های برشته‌کاری (روستری) قهوه نظیر دلکینی، فرآیند برشته‌کاری قهوه صورت می‌گیرد.

در هنگام برشته کردن دانه‌ های قهوه رنگ آن ها قهوه ای شده و مقداری از وزن خود را به دلیل تبخیر شدن آب آن از دست می‌ دهند.

برشته کاری قهوه یک فرایند مهم و پیچیده است که درجه بندی‌ های مختلفی نیز دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع درجه بندی برشته‌کاری نظیر: دارک روست، مدیوم روست و لایت روست پرداخته و تفاوت‌ های آن ها را بررسی کنیم.

دارک روست

قهوه‌ ای که در دمایی بین ۲۲۵ تا ۲۴۵ درجه ( توجه شود که شرایط دمایی و زمانی در هر کارخانه قهوه ممکن است متفاوت باشد و توسط مدیر تولید هر کارخانه روست قهوه تعیین می‌شود) حرارت ببیند به نام قهوه دارک روست شناخته می‌ شود. در این فرایند قهوه بیشترین حرارت ممکن را می‌ بیند تا به صورت کامل برشته شود. افرادی که طرفدار قهوه‌ های تلخ هستند این روش از فرایند برشته کاری را ترجیح می‌ دهند زیرا باعث می‌ شود قهوه تیره‌تر‌و تلخ‌‌تر شود. رنگ این قهوه‌ ها سوخته و متمایل به سیاه بوده و بسیاری از ویژگی‌ های طعمی و عطر خود را از دست می‌ دهد. درنهایت باید بگوییم قهوه دارک روست برخلاف تصور برخی افراد، کافئین کم‌تری نسبت به قهوه‌های لایت روست و مدیوم روست دارد. این نوع قهوه را ایتالین روست نیز می‌ نامند.

مدیوم روست

در فرآیند برشته‌کاری متوسط ( مدیوم روست) دانه سبز قهوه را در دمایی بین 200 تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد برشته می‌کنند( این دما در هر کارخانه روست ممکن است متفاوت باشد). در این فرایند رنگ دانه‌ های قهوه، قهوه‌ ای متوسط یا کمی تیره است. اگر قصد خرید قهوه با طعم متعادل را دارید، می توانید از این نوع قهوه‌ ها استفاده کنید که طعم‌یاد شکلات و کارامل دارند و تلخی آن‌ ها متعادل است. قهوه مدیوم روست یکی از انواع قهوه‌ های محبوب در میان مردم است که به سیتی روست نیز معروف است.

لایت روست

در این مدل از برشته کاری قهوه دانه‌ های قهوه سبز را در دمایی بین 180 تا 200 درجه سانتی گراد قرار می‌ دهند. در این فرایند دانه‌ های قهوه فقط حدود ۵ درصد از رطوبت و وزن خود را از دست می‌ دهند. این نوع دانه‌ های قهوه، رنگی مانند دارچین داشته و قهوه ای روشن هستند به همین دلیل به این مدل روست دارچینی نیز گفته می‌ شود.

طعم قهوه لایت روست تلخی کمی داشته و شیرین‌ تر است و میزان اسیدیته (ترشی) و همچنین کافئین آن بالاست.

میزان کافئین اسپرسو

مصرف قهوه اسپرسو یکی از بهترین راه‌ ها برای تامین کافئین بدن است. کافئین موجب ایجاد تمرکز و افزایش انرژی بدن شما می‌ شود. تعیین میزان کافئین موجود در قهوه کار راحتی نیست. عوامل مختلفی در تعیین میزان کافئین قهوه اسپرسو تاثیرگذار هستند. اما به طور کلی می‌ توان گفت که در هر شات از قهوه اسپرسو حدود ۲۹ تا ۱۰۰ میلی‌ گرم کافئین موجود است. مقدار توصیه شده کافئین برای بدن در طول روز ۳۰۰ میلی‌گرم می باشد بنابراین بهتر است در مصرف قهوه اسپرسو زیاده‌ روی نکنید. مصرف قهوه اسپرسو چند ساعت قبل از خواب توصیه نمی‌ شود زیرا کافئین موجود در آن موجب اختلال در خواب خواهد شد. برای خرید قهوه اسپرسو باید به میزان کافئین آن نیز دقت داشته باشید. همچنین عوامل دیگری نیز مانند فرایند روست قهوه، مقدار آسیاب کردن آن، درصد ترکیب انواع قهوه و … در میزان کافئین قهوه اسپرسو تاثیر دارند که مصرف کنندگان باید با آن ها آشنا باشند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید