چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، در حالی روز اول چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال سپری شدن است که آثار متعددی در بخش‌های مختلف جشنواره یا اجرای اول خود را سپری کرده‌اند یا در حال اجرا هستند. همزمان با این اجراها جشنواره مراسم افتتاحیه خود را در سالن ناظرزاده کرمانی برگزار می‌کند.

محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود فروتن، اسماعیل خلج، جلیل فرجاد، ازجمله حاضران در این مراسم هستند که اجرای آن بر عهده رسالت بوذری است.

در ابتدای این مراسم تصاویری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه پخش شد.

در ادامه مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: خدا را شکر استقبال از اجراها خوب بوده و امیدواریممردم در روزهای پیش‌ رو هم به سالن‌های تئاتر بیایند. 

وی در ادامه به ذکر نام بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: امسال بخش دانشجویی را داریم و امیدواریم سال آیندهجشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار شود.

سپس برگزیدگان بخش پژوهش به این شرح معرفی شدند:

رتبه سوم: سیدجواد روشن، رتبه دوم: سپیده ضیابی‌نژاد و بهروز محمودی‌بختیاری، رتبه اول: محمد رسولی.

 در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر، نشان درجه یک هنری به جلیل فرجاد، ابوالفضل میرزا احمدی، غلامحسین نوزی‌نکاح، داوود داداشی، قوام‌الدین قاسمی، مسلم فاسمی، منوچهر رحیمی، محمود فرهنگ، اهدا شد.

در این بخش محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارایه توضیحاتی درباره نحوه انتخاب و اهدای نشان هنری بههنرمندان پرداخت و گفت: شورایی از اساتید هر رشته شورای مقدماتی برای بررسی اسناد مرتبط برای درجات هنری سه، دو و یک راانجام می‌دهد. سپس گزینه‌ها به شورای بالادستی با حضور نمایندگان نهادهای مختلف اعم وزارت علوم، فرهنگستان فرهنگ وفرهنگستان هنر ارایه و تصمیم‌گیری در خصوص اهدای نشان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: از همه هنرمندان شهرستانی قدردانی می‌کنم که چراغ جشنواره را روشن نگه می‌دارند. این کشور متعلق به همه ایراناست.

در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش نمایش‌نامه‌نویسی به این شرح معرفی شدند:

قدردانی از علی رستمی برای «استخوان‌خوار» از خوزستان، رتبه سوم: محمدرضا امیرخانی، رتبه سوم: محسن رحمانی، رتبه اول: محمد میرعلی‌اکبری برای «باغ آلبالو»

سپس برگزیدگان بخش نمایش‌های تلویزیونی به این ترتیب معرفی شدند:

گریم: ماریا حاجیها

موسیقی: محمد ملکی‌اصل

طراحی صحنه: سینا ییلاق‌بیگی

بازیگری زن: قدردانی از پریسا مقتدی، و رستا رضوی، برگزیده: ساقی زینتی 

بازیگری مرد: قدردانی از محمدهادی عطایی، وحید آقاپور، برگزیده: اتابک نادری

نویسندگی: برگزیده: لیلی عاج

کارگردان هنری: برگزیده: ایوب آقاخانی

جایزه نگاه تازه: «جهنم سرد»، «بهترین حال»

کارگردانی تلویزیونی: قدردانی: محمدعلی رهبر، برگزیده: مسعود ساکت‌اف

تهیه‌کنندگی: برگزیده: حمید نیلی برای «رگ» و «کجایی ابراهیم»

جایزه هویت ملی: علی قربانی برای «اتوبان خاطره»

در این بخش از مراسم افتتاحیه جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر از مهدی شرفی از قدیمی‌ترین تهیه‌کنندگان رادیو و تهیه‌کننده «قصه راه شب» تجلیل شد. 

این گزارش تکمیل می‌شود …

دیدگاهتان را بنویسید