آیا محصولات لبنی کم چرب واقعا سالم تر هستند؟



داریوش مظفریان اضافه می کند، این توصیه مقامات بهداشتی به دهه 80 برمی گردد و اکثر مطالعات بعدی نتوانسته است نشان دهد که مزایای لبنیات کم چرب بیشتر از لبنیات پرچرب است.

به گفته مظفریان، تحقیقات نشان می دهد بین مصرف لبنیات بدون توجه به محتوای چربی و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 رابطه وجود دارد.

اگرچه لبنیات پرچرب کالری بیشتری دارند، اما محققان می گویند افرادی که این محصولات را مصرف می کنند وزن بیشتری نسبت به سایرین افزایش نمی دهند و احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر نیست. علاوه بر این، افرادی که چربی لبنیات بیشتری مصرف می کردند، 29 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

مظفریان می گوید این یافته ها نشان می دهد که شاید بهتر باشد از چربی لبنیات پرهیز شود.

چرا چربی شیر برای بدن مفید است؟

چندین توضیح احتمالی وجود دارد که چرا چربی لبنیات آنطور که قبلا تصور می شد مضر نیست و حتی ممکن است سالم تر باشد.

پروفسور دکتر رونالد کراوز گفت: از میان انواع مختلف چربی های اشباع شده موجود در غذاها، از جمله نوعی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد، چربی حاصل از محصولات لبنی مفیدترین آنهاست.

چربی شیر همچنین ساختاری دارد که به محدود کردن کلسترول در دستگاه گوارش کمک می کند و احتمالاً سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد.

مظفریان می گوید اکنون مشخص شده است که برخی از انواع لبنیات ممکن است مزایای بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، ماست و پنیر سالم تر هستند. این به این دلیل است که آنها غذاهای تخمیر شده ای هستند که باکتری های مفید روده را تغذیه می کنند و حاوی ویتامین K هستند که با سلامت قلب مرتبط است.

پنیرهای سفت‌تر مانند چدار و پارمزان باعث می‌شوند چربی کندتر جذب جریان خون شود و به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

چقدر لبنیات مصرف کنیم؟

بهتر است سه وعده لبنیات در یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود. اگر یک یا دو وعده شیر، ماست یا پنیر پرچرب مصرف شود، اشکالی ندارد که میزان کالری مصرفی زیاد شود.

پزشکان توصیه می کنند که فقط لبنیات پرچرب مصرف کنید زیرا وقتی چربی طبیعی از لبنیات حذف می شود، برخی از ویتامین ها مانند E و E در بدن از بین می روند.

البته توصیه می شود به جای شیر، کره و خامه از روغن های گیاهی مانند زیتون، کانولا و سویا استفاده شود که باعث افزایش کلسترول می شود.

دیدگاهتان را بنویسید