گزارشی مالی اینتل برای سه‌ماهه چهارم 2023 منتشر شد


اینتل گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال 2023 خود را منتشر کرد که بهتر از انتظارات تحلیلگران است. غول فناوری همچنین چشم‌انداز خود نسبت به سه ماهه اول سال 2024 را اعلام‌کرده که ارقام آن با پیش‌بینی وال‌استریت مطابقت ندارد.

براساس گزارش اینتل، عملکرد مالی این شرکت در مقابل انتظار تحلیلگران برای سه‌ماهه منتهی به دسامبر به شرح زیر بوده است:

  • سود هر سهم: 54 سنت، در مقابل 45 سنت مورد انتظار تحلیلگران
  • درآمد: 15.4 میلیارد دلار در مقابل 15.15 میلیارد دلار مورد انتظار تحلیلگران
  • سود: 2.7 میلیارد دلار یا 63 سنت به ازای هر سهم

علاوه بر ارقام بالا، اینتل در طول سال 2023 نیز موفق‌شده تا 54.2 میلیارد دلار درآمد داشته باشد که این میزان نسبت به سال قبل آن 14 درصد کاهش یافته است. برای سه ماهه اول سال مالی 2024، اینتل انتظار دارد که سود هر سهم آن به 13 سنت و درآمدش بین 12.2 تا 13.2 میلیارد دلار باشد. با این حال، ارقام موردانتظار تحلیلگران تفاوت زیادی با برآورد اینتل دارد و به‌ترتیب 33 سنت به ازای هر سهم و 14.15 میلیارد دلار درآمد است.

همچنین «دیوید زیننر»، مدیرمالی شرکت گفت که آن‌ها «به‌راحتی» موفق‌شده‌اند تا به هدف خود برای صرفه‌جویی 3 میلیارد دلاری در سال 2023 دست پیدا کنند.

عملکرد بخش هوش مصنوعی اینتل

عملکرد بخش مرکز داده و واحد هوش مصنوعی اینتل از نظر درآمد پایین‌تر از انتظارات بوده است و درآمد در سه ماهه چهارم سال 2023 به 4 میلیارد دلار رسیده است. تحلیلگران انتظار درآمد 4.1 میلیارد دلاری را داشته‌اند. همچنین این میزان نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. اینتل با این بخش با رقبای بزرگ خود، یعنی انویدیا و AMD رقابت می‌کند. این شرکت چند ماه قبل از تراشه هوش مصنوعی Gaudi3 رونمایی کرد که برای تامین انرژی موردنیاز نرم‌افزار و سرویس‌های هوش مصنوعی مولد طراحی شده است.

«پت گلسینگر»، مدیرعامل اینتل به تحلیلگران گفت که کسب‌و‌کارهای اصلی (چیپ‌های رایانه شخصی و سرور) در سه‌ماهه‌جاری پایین‌رده‌ترین سطح خود را تجربه خواهند کرد و فروش کلی آن به‌دلیل ضعف شرکت‌های زیرمجموعه، از جمله Mobileye و واحد تراشه قابل برنامه ریزی آن ضربه خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید