سرشماری زمستانی پرندگان در تالاب‌های نقده آغاز شد


به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده اظهار داشت: سرشماری زمستانی پرندگان در زیستگاه های آبی این شهرستان توسط یک تیم چهار نفره آغاز شد.

وی اظهار کرد: کارشناسان در این عملیات سرشماری زیستگاه های آبی این شهرستان شامل سد و تالاب حسنلو، سولدوز، «درگه‌سنگی» (سیران گلی)، شورگل حسنلو و حاشیه رودخانه گادر را به مدت چهار روز مورد بررسی قرار می دهند.

قایمی اضافه کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی با هدف دستیابی به آمار دقیق، تعداد و ترکیب جمعیتی گونه‌ها و مطالعه تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها از دیگر اهداف برگزاری سرشماری است، ادامه داد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره سال گذشته در طرح سرشماری زمستانی پرندگان، بیش از ۳۵ هزار بال پرنده بومی و مهاجر را در منابع آبی این شهرستان شمارش کردند.

قایمی اظهار کرد: کارشناسان در این سرشماری بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی از جمله خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، اردک سرسبز، غاز خاکستری، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید را شمارش کردند.

وی گفت: نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» جزو تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر است.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید