بزرگترین چالش محیط‌زیستی نوار شمالی خلیج فارس برطرف می‌شود


با راه‌اندازی طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس که در جریان دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به هرمزگان آماده بهره‌برداری می‌شود، شمال خلیج فارس از مشکلات آلودگی زیست محیطی نجات می‌یابد و این در حالی است که جنوب خلیج فارس به دلیل آنچه استفاده افراطی از آب‌شیرین‌کن‌ها اعلام شده است به کویر آبی مبدل شده و امکان رشد اکوسیستم موجودات دریایی در آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس و انتقال پساب بازیافت ‌شده از مردادماه ۱۴۰۰ در ۶ فاز آغاز شده است و اکنون تمامی این فازها در مسیر انجام عملیات اجرایی قرار دارند.

فاز یک این طرح به احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ پساب باکیفیت به منطقه ویژه اقتصادی و صنایع مربوط است که عملیات ساختمانی آن ۱۰۰ درصد تمام شده است.

فاز دوم، انتقال، نوسازی و بازسازی تصفیه فاضلاب بندرعباس و ایستگاه پمپاژ اصلی تصفیه است که در کل ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و بخش مایع مدول توسعه آن در سفر آخر هفته رئیس‌جمهور به استان راه‌اندازی می‌شود.

افتتاح این بخش از آن جهت اهمیت دارد که از لحاظ فنی راه‌اندازی مدار توسعه و بخش مایع، نیازمند شکل‌گیری باکتری‌ها در یک بازه زمانی دوماهه است که باید در این مدت میکروارگانیسم‌ها با تغذیه از لجن‌های درون‌فاضلاب، آبِ ورودی به آن را به کیفیت مطلوب‌تری برساند.

عملیات فاز ۳ به خط انتقال ۹۰۰ میلیمتری تصفیه‌خانه تا مخزن مربوط است که در منطقه ویژه قرار دارد. عملیات ساخت این خط انتقال با طول ۲۲ کیلومتر به پایان رسیده و این خط آماده بهره‌برداری است.

فاز ۴ پروژه نیز به اجرای تاسیسات تصفیه تکمیلی شیرین‌سازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب با روش EPC معطوف است. در اجرای این فاز حل دو مشکل اساسی در دستور کار است؛ اول اینکه با توجه به نامتعارف بودن فاضلاب بندرعباس و الزام صنایع به استفاده از آب نامتعارف از یک‌سو و با توجه به اینکه بندرعباس شهری ساحلی است و از عمر شبکه جمع‌آوری فاضلاب آن نیز سال‌ها گذشته و در حال حاضر جزر و مدد دریا باعث ورود شوری و ماسه به فاضلاب می‌شود از سوی دیگر، برای کاربرد داشتن پساب‌ بندرعباس در صنعت، لازم است فرآیند شیرین‌سازی در وسعت ۱۰۰ هزار مترمکعب طی شود که نمونه آن به گفته شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت «تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس» حتی در کشورهای خارجی نیز نمونه‌ای مشابه ندارد. این فاز ۱۵ درصد پیشرفت داشته است و تا شهریور ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

بزرگترین چالش محیط‌زیستی نوار شمالی خلیج فارس برطرف می‌شود

در فاز ۵ نیز به احداث مخزن ذخیره آب در سایت توسعه منطقه ویژه مربوط است که فعالیت آن از ابتدای سال آغاز شده و به ۷۰ درصد پیشرفت رسیده است تا ساخت مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی آن در پایان سال به اتمام برسد.

فاز ۶ و پایانی پروژه نیز اجرای شبکه توزیع پساب تصفیه‌شده است. صنایعی که در حال حاضر صاحب این پساب هستند با پیش‌فروش آن بخشی از هزینه‌های مالی مورد نیاز طرح را تامین کرده‌اند تا با لوله‌کشی پساب تصفیه‌شده را به کارخانه‌های مصرف‌کننده صنعتی برسانند.

مدیران پروژه، هزینه این طرح را با پیش‌بینی تورم ۲۸ درصدی در سال‌های 1۴۰۲ و 1۴۰۳ بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد ریال تخمین زده‌اند و معتقدند با راه‌اندازی طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس، شمال خلیج فارس از مشکلات آلودگی زیست محیطی نجات می‌یابد و این در حالی است که جنوب خلیج فارس به دلیل آنچه استفاده افراطی از آب‌شیرین‌کن‌ها اعلام شده که به کویر آبی تبدیل شده است و امکان رشد اکوسیستم موجودات دریایی در آن وجود ندارد.

سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ بهمن برای بهره‌برداری از ۱۰۳۲ پروژه به ارزش ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به استان هرمزگان سفر می‌کند. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید