افشای غیبت ناو هواپیمابر انگلیس در بزرگترین رزمایش ناتو


مقام‌های انگلیسی اعزام ناو هواپیمابر «اچ.ام.اس ملکه الیزابت» به بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد تاکنون را در دقیقه ۹۰ لغو کردند.

به گزارش ایسنا، مقام های انگلیسی می‌گویند اعزام ناو ملکه الیزابت به رزمایش ناتو به دلیل نقص فنی و بروز «مشکل در میل‌ پروانه‌ ناو در جریان آخرین بازرسی‌ها» انجام نشده است.

این اتفاق ۱۸ ماه بعد از آن می‌افتد که یک ناو هواپیمابر دیگر انگلیس موسوم به ناو «اچ.ام.اس شاهزاده ولز» نیز حین اعزام به رزمایش مشترکی با آمریکا و کانادا در نزدیکی جزیره وایت دچار نقص فنی در بخش اتصالات میل پروانه شد.

به نوشته پرس اسوسیشن، مقام‌های انگلیس اکنون ناو «اچ.ام.اس شاهزاده ولز» را آماده کرده تا به عنوان جایگزین ناو سه میلیارد دلاری ملکه الیزابت به این رزمایش که در آن بیش از ۴۰ شناور جنگی شرکت خواهند داشت، اعزام کنند.

دریادار «اندرو برنز» جانشین فرمانده ناوگان نیروی دریایی انگلیس گفت: «روز گذشته بازرسی‌های معمول قبل از ناوبری مشکلی را در اتصال میل پروانه طرف راست ناو اچ.ام.اس ملکه الیزابت شناسایی کرد. به همین دلیل این کشتی امروز یکشنبه حرکت نخواهد کرد.»

او خاطر نشان کرد: «ناو اچ.ام.اس شاهزاده ولز جایگزین آن در ماموریت‌های رزمایش ناتو خواهد شد و در سریع‌ترین زمان ممکن عازم شرکت در در رزمایش مدافع استوار ناتو خواهد شد.»

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت مشکل به وجود آمده برای ناو «اچ.ام.اس ملکه الیزابت» متفاوت با نقصی است که در ناو هواپیمابر دیگر ارتش انگلیس پیش آمد و نقص‌های فنی در این ۲ ناو ارتباطی با یکدیگر ندارند.

افشای غیبت ناو هواپیمابر انگلیس در بزرگترین رزمایش ناتو
ناو ملکه الیزابت
افشای غیبت ناو هواپیمابر انگلیس در بزرگترین رزمایش ناتو
ناو شاهزاده ولز

پرس اسوسیشن نوشت که از کار افتادن ناو ملکه الیزابت ممکن است قابلیت نیروهای دریایی ارتش انگلیس برای استفاده احتمالی از یک ناو هواپیمابر خود در دریای سرخ را با مشکل مواجه کند. اخیرا جیمز هیپی وزیر نیروهای مسلح دولت انگلیس صحبت از در نظر گرفتن احتمال استفاده از ناو هواپیمابر ارتش این کشور در دریای سرخ کرده بود.

ناو شاهزاده ولز اکنون قرار است رهبری رزمایش «مدافع استوار» ناتو، بزرگترین رزمایش برگزار شده از سوی این ائتلاف از زمان جنگ سرد تا کنون که ماه مارس در سواحل نروژ در منطقه قطب شمال برگزار خواهد شد را بگیرد.

این در حالی است که رسانه‌های انگلیسی امروز گزارش دادند کمیته دفاعی پارلمان این کشور در گزارشی که بعد از انجام یک تحقیقات منتشر کرد، نسبت به آماده نبودن ارتش برای جنگ احتمالی با روسیه هشدار داد.

کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس بعد از تحقیقات یک ساله نتیجه‌گیری کرد که لندن بدون دست زدن به اصلاحاتی فوری برای بر طرف کردن بحران جذب نیرو و تقویت چشمگیر انبار تسلیحات و مهماتش، «هرگز به آمادگی رزمی یا استراتژیک دست پیدا نخواهد کرد.»

قانونگذاران انگلیسی در این گزارش هشدارآمیز گفتند نیروهای مسلح انگلیس باید بودجه بیشتری برای آنکه بتوانند «در عملیات‌ها شرکت کرده و در عین حال آمادگی رزمی خود را توسعه دهند» دریافت کنند، در غیر این صورت مجبور به کاهش «فشار عملیاتی» بر ارتش خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید