حمایت قانونگذاران اتحادیه اروپا از انعقاد معاهده دفاعی اروپایی



روزنامه گاردین گزارش داد گروهی از قانونگذاران پارلمان اتحادیه اروپا خواستار تعیین مساله دفاع در این قاره به عنوان اولویت اصلی دستور کار پنج سال آینده شدند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین گزارش داد، «والری هایر»، رئیس جدید فراکسیون «احیا»، سومین فراکسیون بزرگ قانونگذاران در پارلمان اتحادیه اروپا که به عنوان گروه سیاسی وابسته به «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در بروکسل شناخته می‌شود با تاکید بر اینکه مساله دفاعی باید به عنوان اولویت اصلی پنج سال آینده این پارلمان باشد درخواست کرد طرح پیشنهادی ترزا می، نخست وزیر اسبق انگلیس برای انعقاد معاهده دفاعی در سطح اتحادیه اروپا مجددا بررسی شده و در دستور کار قرار بگیرد.

والری هایر، که اخیرا به عنوان رئیس جدید گروه «احیا»، سومین بلوک بزرگ قانونگذاران پارلمان اروپا انتخاب شد، گفت اگر موضوع فروپاشی آب‌وهوا در صدر دستور کار قبلی اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بود حالا مساله دفاع باید اولویت شماره یک برای سیاستگذاری پنج سال آینده اتحادیه اروپا باشد.

این قانونگذار پارلمان اتحادیه اروپا اظهار کرد: «می‌دانم در زمان ترزا می، یک معاهده دفاعی روی میز بود. از نظر من چنین معاهده‌ای بسیار بسیار مفید است. ما هم اکنون همکاری نزدیکی داریم اما بازگرداندن این موضوع به میز بسیار بسیار مفید خواهد بود. یکی از اولیت‌های ما تسریع مساله دفاع اروپایی است.»

همچنین به نوشته گاردین «دیوید لامی»، وزیر امور خارجه دولت در سایه حزب کارگر انگلیس هم وعده داد این حزب برای انعقاد یک معاهده امنیتی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا به دلیل جنگ اوکراین تلاش خواهد کرد.

او روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «حزب من دارد پیشنهاد یک پیمان امنیتی جدید بین اتحادیه اروپا و بریتانیا را می‌دهد. این پیمان عملا می‌تواند بر پایه این حقیقت که ما آشکارا جنگی را اینجا در اروپا داریم برقرار شود.»

گاردین همچنین نوشت، بسیاری از سیاستمداران اتحادیه اروپا از جمله هایر معتقدند که یک توافق امنیتی با انگلیس مطلوب بوده و معتقدند در صورتی که «کر استارمر»، رهبر حزب کارگر انگلیس اواخر سال جاری میلادی به نخست وزیری انگلیس برسد مذاکرات بر سر انعقاد این توافق امنیتی سریعا شروع خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید