ارائه ۳ میلیون خدمت در قالب شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در سال گذشته



معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، گفت: از رهگذر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی سال گذشته حدود سه میلیون خدمت، ارائه و هزار میلیارد تومان درآمد هم عاید آزمایشگاه‌های عضو شبکه شده است.

به گزارش ایسنا، رضا اسدی‌فرد در نخستین رویداد شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه کشور که به همت معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی در دانشگاه الزهرا برگزار شد، خاطرنشان کرد: طی یک دهه فعالیت در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی،  زیرساخت هایی برای توسعه فناوری و پژوهش ایجاد شده که می‌تواند کار تحقیق و توسعه را تسهیل‌ کند.

وی، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را از جمله این زیرساخت‌ها برشمرد و استفاده بهینه از سرمایه‌های علمی در حوزه زیرساخت آزمایشگاهی، تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی و ارتقای دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها را از  اهداف تاسیس این شبکه برشمرد.

به گفته معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، هزار و  ۶۷۹ مجموعه آزمایشگاه دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز تحقیقات، شرکت خصوصی و پارک علم و فناوری ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۶۳ شهر از همه استان‌های کشور در این آزمایشگاه عضو هستند و ۳۳ هزار و ۱۱ دستگاه پیشرفته خدمات خود را در این شبکه به اشتراک گذاشته‌اند و قریب به ۲۰ میلیون خدمت به دانشجویان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه داده شده است.

اسدی فرد همچنین تاکید کرد: از آن‌جا که شبکه آزمایشگاهی توسعه چشمگیری داشته است، برنامه‌های منطقه‌ای و استانی را هم در دستور کار خود قرار داده و شبکه‌های آزمایشگاهی کوچکتری در مناطق مختلف کشور ساماندهی شده تا دانش آزمایشگاهی در این شبکه به چرخش دربیاید و کار با تجهیزات را تکنسین‌ها به خوبی یاد بگیرند. از این رو، یکی از مزایای عضویت در این شبکه آزمایشگاهی، دستیابی به دانش کار با تجهیزات آزمایشگاهی است که مرتب در این شبکه گردش پیدا می‌کند. دوره‌های مختلف برگزار می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

وی افزود: این شبکه برای اساتید، دانشجویان و شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان هم گرنت‌هایی در نظر گرفته است که طی آن، یک فرد پژوهشگر می‌تواند با ارائه کارت ملی از آن مزیت در سراسر کشور استفاده کند؛ مثلا شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا ۲۰ میلیون تومان گرنت ۸۰ درصدی دارند و می‌توانند از هر یک از ۱۷۰۰ مجموعه عضو شبکه خدمات بگیرند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین خاطرنشان کرد: یکی از سرفصل‌های هزینه‌ای که صد در صد در شبکه آزمایشگاهی پذیرفته می‌شود، خدمات آزمایشگاهی است، از این رو، شرکت‌ها و بخش خصوصی می‌توانند صد درصد هزینه تست‌های طرح تحقیق و توسعه خود را از طریق شبکه آزمایشگاهی و در قالب اعتبار مالیاتی دریافت کنند.

اسدی فرد با بیان اینکه ذیل شبکه آزمایشگاهی، یکسری پلتفرم هم تعبیه شده است  که به پیشبرد طرح‌های تحقیق و توسعه کمک می‌کند، افزود: یک یاز این مجموعه‌ها، پلتفرمی ذیل شبکه است که نمونه مجموعه‌هایی که فرصت پیدا کردن خدمات را ندارند، از آنها تحویل گرفته و به بهترین آزمایشگاه‌های شبکه، ارجاع می‌دهد و پس از دریافت خدمت، نتیجه را بدون هیچ هزینه اضافه‌ای، به شرکت بر می‌گرداند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی ادامه داد: پلتفرم دیگری که ذیل شبکه آزمایشگاهی قرار دارد، بحث تعمیرات شبکه آزمایشگاهی را پوشش می‌دهد. این پلتفرم از شبکه‌ای از تعمیرکاران مجرب برخوردار است که اعضا می‌توانند بخشی از هزینه تعمیر را از خود شبکه به عنوان یارانه تعمیر دریافت کنند و نهایتا نمایشگاه ایران ساخت که هر سال برگزار می‌شود. البته در کل سال، سایت آن برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی باز است و تمام شرکت‌هایی که تجهیزات آزمایشگاهی می‌سازند (بالغ بر ۵۰۰ شرکت) که غالبا هم دانش‌بنیان هستند، محصولاتشان را در آن ارائه کرده‌اند. از این رو، شرکت‌های خصوصی می‌توانند این تجهیزات را با  لیزینگ ۷۰ درصدی خریداری‌کنند؛ یعنی ۳۰ درصد را به صورت نقدی و ۷۰ درصد را به صورت قسطی طی دو سال پرداخت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید