ماه‌نشین ژاپنی برخلاف انتظارها از خواب شبانه بیدار شد


ماه‌نشین ژاپنی اسلیم ظاهرا برای بار دوم مرگ را به چالش کشیده است. این فضاپیما در ۳۱ ژانویه با فرارسیدن یخبندان شبانگاه قمری خاموش شد و خوابی دو هفته‌ای را آغاز کرد که گمان نمی‌رفت دیگر از آن بیدار شود. اما اسلیم اکنون به‌طور غیرمنتظره‌ای از خواب برخاسته و به فرمان ارسالی از آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) در روز یکشنبه‌، ۲۵ فوریه پاسخ داده است.

جاکسا یکشنبه در ایکس نوشت: «شب گذشته، فرمانی به اسلیم ارسال و پاسخی دریافت شد که تایید می‌کرد فضاپیما شب‌هنگام قمری را پشت سر گذاشته و قابلیت‌های ارتباطی‌اش را حفظ کرده است.» بااین‌حال مقام‌های جاکسا افزوند که ارتباط با ماه‌نشین، اندکی بعد متوقف شد؛ زیرا شرایط فزاینده گرم در محل فرود در نزدیکی استوای ماه، گرم‌شدن بیش از حد ابزارهای اسلیم را به دنبال داشت.

بیدارشدن پس از شبانگاه ماه، دومین احیای غافلگیرکننده‌ی ماه‌نشین ژاپنی از زمان فرودش روی سطح ماه در ۱۹ ژانویه محسوب می‌شود. اسلیم (مخفف ماه‌نشین هوشمند برای بررسی ماه) با وجود انجام دقیق‌ترین فرود قمری، به‌طور تصادفی به شکل وارونه روی ماه نشست و مهندسان را مجبور کرد تا اندکی بعد، فضاپیما را به دلیل عدم دریافت نور کافی خورشید برای تولید انرژی، خاموش کنند. ۹ روز بعد، وقتی جهت نور خورشید به اندازه‌ای تغییر کرد که نیاز سلول‌های خورشیدی فضاپیما تامین شود، اسلیم جان کوتاهی گرفت.

بیشتر بخوانید

به‌گفته‌ی جاکسا، بقای اسلیم اتفاقی چشمگیر است؛ زیرا این ماه‌نشین برای تحمل شبانگاه ماه طراحی نشده است. به‌نقل از ناسا، شب قمری دوره‌ای ۱۴ روزه است که در طول آن، بخش اعظم سمت نزدیک ماه از نور خورشید محروم می‌شود و درنتیجه، دمای سطحی در استوا به منفی ۱۳۳ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

اکنون که روز ماه فرا رسیده است، اسلیم باید دمای بسیار شدید حداکثر ۱۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل کند. به‌گفته‌ی جاکسا، آمادگی برای تداوم ارتباط با ماه‌نشین، زمانی که ابزارها به اندازه‌ی کافی سرد شوند، انجام شده است.

با فرود موفقیت‌آمیز اسلیم، ژاپن پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق، ایالات متحده، چین و هند به پنجمین کشوری تبدیل شده است که به سطح ماه می‌رسد.

پیش از اسلیم، ماه‌نشین چاندرایان ۳ از هند در ۲۳ اوت ۲۰۲۳ موفق شد در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آید. این فضاپیما فرصت یافت تا به مدت تقریبا دو هفته منطقه‌ی اطراف خود را مطالعه کند و سپس مجبور شد با فرارسیدن شبانگاه ماه خاموش شود. برخلاف اسلیم، ماه‌نشین هندی از خواب شبانه‌ی خود بیدار نشد.



دیدگاهتان را بنویسید