اندروید ۱۵ احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند


اگرچه گوگل همواره سعی دارد با پایش مستمر و دقیق اپلیکیشن‌ها توسط سیستم گوگل‌ پلی Protect، از آلوده‌شدن دستگاه‌های اندرویدی جلوگیری کند، اما گاهاً این سیستم با خطا مواجه می‌شود و به برخی از بدافزارها اجزای نصب می‌دهد. اکنون به نظر می‌رسد که با افزوده‌شدن قابلیت امنیتی جدیدی به اندروید ۱۵، وضعیت امنیتی گوشی‌ها و تبلت‌های مبتنی بر اندروید به‌طور محسوسی ارتقا خواهد یافت.

قرنطینه اپ‌ها در اندروید ۱۵ چگونه صورت‌می‌گیرد؟

طبق گزارش جدید مبتنی بر گفته‌های یکی از کارشناسان پروژه متن‌باز اندروید، نسخه آتی این سیستم‌عامل احتمالاً پذیرای ویژگی نوینی خواهد بود که اپلیکیشن‌های دارای عملکرد غیرعادی را جهت بهبود امنیت، قرنطینه خواهد کرد. به نظر می‌رسد که امکان قرنطینه دستی برنامه‌ها توسط کاربر وجود نخواهد داشت و این قابلیت تنها به‌شکل خودکار برای اپ‌هایی که مشکوک تلقی شوند، اعمال می‌شود. در واقع این گزینه، حد واسطی میان حذف کامل برنامه و رویکرد فعلی است که حتی با وجود شواهد کافی، اقدام خاصی از سوی سیستم صورت نمی‌گیرد و کاربر باید به‌شکل دستی اقدام به حذف برنامه کند.

آیکن اپلیکیشن‌های قرنطینه شده در اندروید ۱۵ همچنان در هوم اسکرین قابل مشاهده خواهد بود و می‌توان تنظیمات مرتبط با آنها را از قسمت اپ‌ها تغییر داد. با این حال برخی محدودیت‌ها مانند عدم نمایش نوتیفیکیشن‌های مرتبط با اپ قرنطینه شده و توقف تمام اکتیویتی‌ها اعمال می‌شود. همچنین اگر پنجره فعالی از برنامه مشکوک باز باشد، به‌حالت مخفی تبدیل خواهد شد. از دیگر محدودیت‌های وضع شده می‌توان به جلوگیری از فعال‌سازی سرویس‌های مرتبط با اپ قرنطینه توسط دیگر برنامه‌ها و عدم دریافت برودکست از سیستم یا دیگر اپ‌ها اشاره نمود.

android 15

طبق بررسی‌های صورت گرفته روی کدهای اندروید، به نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌های قرنطینه شده رفتار مشابه با اپ‌های غیرفعال خواهند داشت. دو دسترسی متفاوت SUSPEND_APPS و QUARANTINE_APPS برای برنامه‌های دارای رفتار غیرعادی درنظر گرفته شده است که تنها در سطوح سیستمی قابل تنظیم خواهند بود؛ در نتیجه گوگل پلی تنها برنامه‌ای است که می‌تواند روی قرارگیری سایر اپ‌ها در لیست قرنطینه نظارت داشته‌باشد.

کد مرتبط با قرنطینه کردن اپلیکیشن‌ها برای اولین‌بار در نسخه آزمایشی QPR2 اندروید ۱۴ به چشم خورد؛ اما قابلیت مذکور فعلاً در دسترس کاربران قرار نگرفته‌است. شایان‌ذکر است که احتمال دارد قابلیت گفته شده در اندروید ۱۵ هم ارائه نشود و در نسخه‌های بعد از آن فعال شود.

دیدگاهتان را بنویسید