از سر و صدای ایرانیان در دنیای علم و فناوری تا آخرین مهلت ثبت‌نام در مسابقه ملی نانو



در روزی که گذشت شاهد اخبار و رویدادهای متفاوتی در علم و فناوری ایران و جهان بودیم که در این گزارش به مرور آن می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری اتفاقات مختلفی را به خود دید.

تعطیلی در اکثر کشورهای دنیا موجب نشد تا دنیای علم و فناوری خالی از خبر بماند و سرآمد آنها برای ما ایرانیان، توجه ویژه ایلان ماسک، یکی از ثروتمندترین و مشهورترین افراد دنیا به نوازندگی یک نوجوان ایرانی بود.

بازنشر پیانو نوازی نوجوان ایرانی توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک در جدیدترین پست خود در شبکه ایکس(توییتر سابق) اقدام به بازنشر یک قطعه موسیقی از یک نوجوان ایرانی به نام یاسین شفیعی کرده است که وی را در حال پیانو نوازی همراه با تصاویری از موشک استارشیپ و ماموریت‌های شرکت اسپیس‌ایکس نشان می‌دهد.

دانشمند ایرانی به دنبال ردپای ماهواره‌ها

«صنم مطلق‌زاده» دانشمند ایرانی «دانشگاه هلسینکی»، مدل‌های هواشناسی را برای نظارت بر حرکات ماهواره‌های حاضر در مدار زمین به کار می‌گیرد تا جابه‌جا شدن آنها را نشان دهد و بررسی‌های صورت‌گرفته با آنها را اصلاح کند.

پایان خرداد آخرین مهلت ثبت‌نام در مسابقه ملی نانو

مهلت ثبت‌نام در سیزدهمین دوره از مسابقه ملی فناوری نانو تا پایان خرداد ماه سال جاری تعیین شده و تاکنون تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در این رقابت ملی از ۵ هزار نفر عبور کرده است.

درگذشت فضانوردی که خاک دمشق را به فضا برد

محمد فاِرس اولین فرد اهل کشور سوریه که به فضا رفته بود و در حرکتی نمادین، مقداری از خاک شهر دمشق را همراه با خود به ایستگاه فضایی میر روسیه برد، در حالی که پس از پناهنده شدن به کشور ترکیه در غربت زندگی می‌کرد، در ۷۲ سالگی درگذشت.

شارژ پهپادها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو

سلول‌های خورشیدی فوق سبک متصل به یک پهپاد به اندازه یک کف دست می‌توانند چرخه‌های شارژ متوالی را بدون نیاز به شارژ سیمی فراهم و پرواز طولانی‌مدت ریزپهپادها را ممکن کنند.

هوش مصنوعی پیشگو می‌شود

مطالعه‌ای از موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک مدل هوش مصنوعی را نشان می‌دهد که می‌تواند اقدامات آینده انسان‌ها را پیش‌بینی کند.

مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند

به تازگی یک گلوله مداری با فاصله‌ای کمتر از آنچه تصور می‌کردیم از کنار گوش بشریت عبور کرده است. در ساعات پایانی روز ۲۸ فوریه، ماهواره جاسوسی خاموش روسی به نام Cosmos ۲۲۲۱ و فضاپیمای تایمد(TIMED) ناسا که از سال ۲۰۰۱ جو زمین را مطالعه می‌کند، به طرز ناخوشایندی نزدیک به هم در مدار قرار گرفتند و از فاصله ناباورانه‌ نزدیکی از کنار هم گذشتند.

ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود

سدیم که بسیار فراوان‌تر از لیتیوم است، برای سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی نسبت به سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی الکتروشیمیایی لیتیوم-یون سنتی جذاب‌تر است و اکنون پژوهشگران کره‌ای موفق به ساخت یک باتری سدیمی جدید شده‌اند که تنها در چند ثانیه شارژ می‌شود.

امکانپذیر شدن اعمال شوک قلبی بدون حضور متخصص با محصول ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه الکتروشوک خودکار (AED) شدند که چون دستگاه به‌طور خودکار الگوی سیگنال قلبی را تشخیص می‌دهد و در صورت لزوم شوک را اعمال می‌کند، برای کاربر با دانش حداقلی هم قابل استفاده است.

جزئیات حمایت از ایرانیان خارج از کشور برای تاسیس شرکت دانش‌بنیان

معاون سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، گفت: این سازمان از متخصصان خارج از کشور که قصد تاسیس شرکت دانش‌بنیان در ایران دارند حمایت مالی و زیرساختی می‌کند.

افزایش حدود ۵ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱

در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد حدود ۱۰۰ درصدی در هر سال از ۲۹۶ میلیون دلار به هزار و ۱۳۲ میلیون دلار افزایش یافته و در این مدت واردات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با رشد سالانه حدود ۵۰ درصد از هزار و ۶۳۳ میلیون دلار به ۳ هزار و ۸۵۵ میلیون دلار رسیده است.

ایجاد ۳ مرکز مشترک توسعه فناوری در حوزه مواد و ساخت پیشرفته

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری از دریافت ۲۳۰ طرح ارسالی به سامانه ستاد توسعه مواد و فناوری ساخت پیشرفته در ۸ ماه اخیر خبر داد و گفت: این ستاد، علاوه بر حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، به دنبال برگزاری فن‌تز با همکاری کانون مدیریت دارایی فکری، برگزاری و حمایت از مسابقات دانشجویی و رویدادهای ترویجی و پیگیری ایجاد نهادهای ترویجی تخصصی ستاد بوده است.

رتبه ایران در تولید علم حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی/کنسرسیومی که به‌زودی ایجاد می‌شود

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به رتبه ایران در تولید علم حوزه گیاهان دارویی، از ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی در آینده نزدیک خبر داد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، محمدرضا شمس اردکانی با اشاره به ایجاد این کنسرسیوم در آینده نزدیک، افزود: در حال حاضر در حوزه تولید علم در رتبه چهارم قرار داریم و بازار پنج هزار میلیارد دلاری حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌ های طب سنتی را پیش رو داریم که دریغ است از آن استفاده نشود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید