وینونا رایدر؛ بیوگرافی و فیلم‌های ستاره ادوارد دست‌قیچی


وینونا رایدر بازیگری آمریکایی است که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی با بازی در فیلم‌هایی مانند «بیتل‌جویس»، «دراکولای برام استوکر» و «عصر معصومیت» به شهرت رسید. او در ابتدا به‌ ایفای نقش‌های نامتعارف معروف بود، اما بعدها بابت برعهده‌گرفتن نقش‌های اصلی تحسین منتقدان را برانگیخت. در دهه ۲۰۰۰، رایدر روی پرده نقره‌ای ظاهر نشد اما پس از چند سال با بازی در فیلم و سریال‌هایی مانند «چیزهای عجیب» به دنیای بازیگری بازگشت. این بازیگر سرشناس آمریکایی نقش‌های متفاوت را به‌خوبی بازی می‌کند و همین ویژگی باعث محبوبیت او شده است. در این مقاله، درباره زندگی‌ و بهترین فیلم‌ها و سریال‌های وینونا رایدر می‌خوانید. با ما همراه باشید.

بیوگرافی وینونا رایدر

تولد و دوران کودکی

وینونا لورا هوروویتز مشهور به وینونا رایدر ۲۹ اکتبر ۱۹۷۱ در شهر وینونای ایالت مینه‌سوتا متولد شد. والدین او سینتیا پالمر و مایکل هورویتز هر دو نویسنده و ویراستار بودند. پدر وینونا یک کتاب‌فروشی هم داشت. رایدر در ۷سالگی همراه خانواده‌اش به کالیفرنیای شمالی مهاجرت کرد. در آنجا، وینونا وقت خود را صرف مدرسه‌رفتن، کتاب‌خواندن و بازی‌کردن در فضای باز می‌کرد. زمانی که وینونا به ۱۰سالگی رسید، خانواده‌اش به پتالوما در کالیفرنیا نقل‌مکان کردند. وینونا به‌محض رسیدن به این شهر، در کلاس‌های بازیگری هنرستانی در نزدیکی سان‌فرانسیسکو ثبت‌نام کرد.

رونیکس

شروع بازیگری و دوران اوج در سینما

وینونا رایدر برای اولین بار در فیلم «لوکاس» ایفای نقش کرد. او پس از بازی در این فیلم، «رایدر» را به‌عنوان نام‌ خانوادگی خود انتخاب کرد. رایدر اولین موفقیت خود در گیشه سینما را مدیون بازی در فیلم «بیتل‌جویس» به کارگردانی تیم برتون بود. پس از آن، دوران اوج بازیگری وینونا شروع شد و کارگردانان بزرگی همچون فرانسیس فورد کاپولا و مارتین اسکورسیزی به او نقش‌های مهم فیلم‌هایشان را پیشنهاد دادند. رایدر برای بازی در فیلم «عصر معصومیت» اسکورسیزی جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. پس از آن هم با بازی دیدنی خود در فیلم «زنان کوچک» تحسین منتقدان را برانگیخت. بااین‌حال همه‌چیز مطابق میل خانم بازیگر پیش نمی‌رفت.

دوران غیبت از سینما

سال ۲۰۰۱، وینونا رایدر به اتهام دزدی از فروشگاهی در بورلی هلیز دستگیر شد. از آن به‌بعد، زندگی حرفه‌ای این بازیگر رو به افول گذاشت. بازیگری که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ روی پرده نقره‌ای خوش درخشیده بود، حالا با اضطراب و افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. او پس از دستگیری تصمیم گرفت مدتی از دنیای بازیگری کناره‌گیری کند. وینونا به سان‌فرانسیسکو رفت تا مدتی کنار والدینش استراحت کند.

بازگشت رایدر به دنیای بازیگری

سال ۲۰۰۶، وینونا رایدر با بازی در فیلم «جایزه داروین» به سینما بازگشت. ایفای نقش رایدر در سریال «چیزهای عجیب» هم باری دیگر تحسین منتقدان را در پی داشت. پس از آن، او در مینی‌سریالی به‌نام «توطئه علیه آمریکا» بازی کرد تا نشان بدهد هنوز هم می‌تواند مثل گذشته بدرخشد.

فیلم های وینونا رایدر

۱۷. بیگانه؛ رستاخیز (Alien: Resurrection)

بیگانه: رستاخیز

ژانر: اکشن، ترسناک، علمی‌تخیلی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۷
کارگردان: ژان پیر ژونه
سایر بازیگران اصلی: سیگورنی ویور، ران پرلمن
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۲

در چهارمین فیلم از مجموعه فیلم‌های «بیگانه»، رایدر نقش آنالی کال را بازی می‌کند. او مأموری است که وظیفه دارد الن ریپلی، قهرمان فیلم، را بکشد.

۱۶. واقعیت تلخه (Reality Bites)

واقعیت تلخه

ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۴
کارگردان: بن استیلر
سایر بازیگران اصلی: ایثن هاک، جنین گرافلو
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۶

قصیده‌ استیلر درباره آرزوها و ناامید‌ی‌های نسل ایکس به رایدر این فرصت را داد تا در فیلمی درباره دوران خود بازی کند. او در «واقعیت تلخه» نقش دختری از نسل ایکس را بازی می‌کند که همراه دوستانش و یک فیلم‌ساز با زندگی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و واقعیات آن روبه‌رو می‌شود.

۱۵. آزمایشگر (Experimenter)

وینونا رایدر در آزمایشگر

ژانر: زندگی‌نامه، درام، تاریخی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۵
کارگردان: مایکل آلمریدا
سایر بازیگران اصلی: پیتر سارسگارد، جیم گافیگان
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۶

این درام ماجرای واقعی آزمایش میلگرام را روایت می‌کند. پیتر سارسگارد در نقش شخصیت اصلی ظاهر شده و وینونا رایدر نقش ساشا میلگرام را بازی می‌کند. این فیلم به دلیل نمایش واقعیت بسیار تحسین شد.

۱۴. پری‌های دریایی (Mermaids)

شارلوت پری‌های دریایی

ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۰
کارگردان: ریچارد بنجامین
سایر بازیگران اصلی: شرلین سرکیسیان، باب هاسکینز
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۷

در این فیلم، ماجرای یک مادر مجرد غیرعادی را می‌بینیم که همراه دخترانش برای هجدهمین بار به شهری جدید نقل مکان می‌کند. نقش دختران او کیت و شارلوت را هم کریستینا ریچی و وینونا رایدر بازی می‌کنند. اولی به شنا‌کردن علاقه دارد و دومی جذب راهبه‌های کاتولیک شده است، اما با سبک عجیب مادر برای زندگی همه‌چیز مطابق میل دخترها پیش نمی‌رود.

۱۳. بوته آزمایش (The Crucible)

بوته آزمایش

ژانر: درام، تاریخی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۶
کارگردان: نیکلاس هایتنر
سایر بازیگران اصلی: دنیل دی‌لوئیس، پل اسکوفیلد
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۸

داستان این فیلم در شهر سِیلم از ایالت ماساچوست آمریکا روایت می‌شود. «بوته آزمایش» ماجرای محاکمه جادوگران در سال ۱۶۹۲ را روایت می‌کند و بر اساس فیلم‌نامه‌ای ساخته شده که آرتور میلر آن را نوشته است. در این فیلم، دختری به‌نام ابیگیل با بازی رایدر خروسی را می‌کشد و خون آن را می‌نوشد تا طلسم عشق جادوگری را به کار بیندازد. بااین‌حال اوضاع آن‌طور که دختر می‌خواهد پیش نمی‌رود.

۱۲. فرنکن‌وینی (Frankenweenie)

فرنکن‌وینی

ژانر: انیمیشن، کمدی، درام
کشور سازنده: آمریکا، انگلیس
سال پخش: ۲۰۱۲
کارگردان: تیم برتون
سایر صداپیشگان اصلی: چارلی تاهان، کاترین اوهارا
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

این فیلم ادای احترامی به کتاب «فرانکنشتاین» اثر مری شلی است. در «فرنکن‌وینی»، ماجرای ویکتور فرانکنشتاین جوان را دنبال می‌کنیم. او سگ مرده خود اسپارکی را دوباره زنده می‌کند. این اتفاق باعث ایجاد آشوبی در شهر می‌شود. رایدر در این انیمیشن زیبا صداپیشه السا ون هلسینگ، همسایه مهربان ویکتور، است که به او در جمع‌آوری حیوانات خانگی مرده کمک می‌کند.

۱۱. لوکاس (Lucas)

لوکاس اولین فیلم وینونا رایدر

ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۸۶
کارگردان: دیوید سلتزر
بازیگران اصلی: کوری هایم، کری گرین
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

«لوکاس» اولین تجربه بازیگری وینونا رایدر بود. او در این فیلم نقش رینا، دوست شخصیت اصلی، را بازی می‌کند. در «لوکاس»، ماجرای پسری با این نام را دنبال می‌کنیم. او تلاش می‌کند تا قلب دختری زیبا را به دست بیاورد، اما موفق نمی‌شود.

۱۰. کاوشگری مرموز (A Scanner Darkly)

رایدر در انیمیشن کاوشگری مرموز

ژانر: انیمیشن، کمدی، جنایی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۰۶
کارگردان: ریچارد لینکلیتر
سایر بازیگران اصلی: کیانو ریوز، رابرت داونی جونیور
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷

ماجرای این انیمیشن مخصوص بزرگ‌سالان در آینده‌ای نزدیک روایت می‌شود. قهرمان «کاوشگری مرموز» یک پلیس مخفی است که می‌خواهد در دنیای زیرزمینی مواد مخدر نفوذ کند. بااین‌حال خودش معتاد می‌شود و با فروشنده مواد مخدری که قرار است از او جاسوسی کند، صمیمی می‌شود. وینونا رایدر نقش این دلال مواد مخدر را بازی می‌کند.

۹. دختران همه‌چیز تمام (Heathers)

دختران همه‌چیز تمام

ژانر: کمدی، جنایی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۸۸
کارگردان: مایکل لمان
سایر بازیگران اصلی: کریستین اسلیتر، گلن شادیکس
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

ورونیکا سایر ۱۷ساله دوست دارد عضو گروهی از دختران ثروتمند و جذاب دبیرستان باشد، اما موفق نمی‌شود. تلاش‌های او با ورود جیسون به دبیرستان شکل دیگری به خود می‌گیرند. جیسون به ورونیکا راهکارهایی را می‌آموزد که می‌تواند به‌کمک آنها نظر دختران ثروتمند دبیرستان را جلب کند. بااین‌حال همه‌چیز به این سادگی پیش نمی‌رود.

۸. عصر معصومیت (The Age of Innocence)

عصر معصومیت اسکورسیزی

ژانر: درام، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۳
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران اصلی: دنیل دی‌ لوئیس، میشل فایفر
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

مارتین اسکورسیزی به کارگردانی درام‌های عاشقانه معروف نیست، اما «عصر معصومیت» یکی از بهترین فیلم‌های او از نظر منتقدان است. در این فیلم، ماجرای وکیلی به‌نام نیولند ارچر با بازی دنیل دی‌ لوئیس را دنبال می‌کنیم. او نامزد دختری به‌نام می ولند با بازی رایدر است، اما عاشق زنی دیگر می‌شود. بازی در این فیلم برای وینونا رایدر اولین نامزدی اسکار را در پی داشت.

۷. زنان کوچک (Little Women)

زنان کوچک

ژانر: درام، خانوادگی، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا، کانادا
سال پخش: ۱۹۹۴
کارگردان: گیلیان آرمسترانگ
سایر بازیگران اصلی: سوزان ساراندون، کریستین دانست
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

اگر به رمان «زنان کوچک» لوئیزا می الکات علاقه داشته باشید، احتمالا از تماشای فیلم گیلیان آرمسترانگ هم لذت خواهید برد. در این فیلم، رایدر نقش جو مارچ را بازی کرد و بابت این نقش‌آفرینی دیدنی نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد. بازیگران مشهور دیگری که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند کریستین دانست و کریستین بیل هستند. قطعا تماشای این دو بازیگر در نقش‌های ایمی و لاری برای طرف‌داران آنها جالب خواهد بود.

۶. دختر، ازهم‌گسیخته (Girl, Interrupted)

دختر، ازهم‌گسیخته

ژانر: زندگی‌نامه، درام
کشور سازنده: آمریکا، آلمان
سال پخش: ۱۹۹۹
کارگردان: جیمز منگولد
سایر بازیگران اصلی: آنجلینا جولی، بریتانی مورفی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

«دختر، ازهم‌گسیخته» ماجرای دختری به‌نام سوزانا کایسن را روایت می‌کند که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا شده است. زندگی این دختر در بیمارستان روانی پس از ورود یک جامعه‌ستیز دگرگون می‌شود. دختر جامعه‌ستیز بارها از بیمارستان فرار کرده، اما همیشه درنهایت گرفتار شده است. رایدر در این فیلم نقش سوزانا را بازی می‌کند.

۵. دراکولای برام استوکر (Bram Stoker’s Dracula)

دراکولای برام استوکر

ژانر: درام، فانتزی، ترسناک
کشور سازنده: انگلیس، آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۲
کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
سایر بازیگران اصلی: گری اولدمن، آنتونی هاپکینز
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

در این فیلم، ماجرای دراکولای خون‌آشام را دنبال می‌کنیم. او پس از مدت‌ها به انگلستان بازگشته تا نامزد وکیل خود را اغوا کند و سرزمینی را ویران کند که دیگر نمی‌شناسدش. رایدر در «دراکولای برام استوکر» نقش مینا موری نامزد وکیل دراکولا را بازی می‌کند.

۴. بیتل‌جوس (Beetlejuice)

وینونا رایدر در فیلم بیتل‌جوس

ژانر: کمدی، فانتزی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۸۸
کارگردان: تیم برتون
بازیگران اصلی: مایکل کیتن، الک بالدوین
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

این فیلم کمدی ترسناک درباره زن و شوهری است که در یک تصادف جان خود را از دست می‌دهند. پس از مرگ، آنها خانه محبوب خود را که حالا یک دلال آن را تصرف کرده، تسخیر می‌کنند. دختر نوجوان این دلال، لیدیا، با ارواح خانه دوست می‌شود و تصمیم می‌گیرد به آنها کمک کند. برای این کار هم موجودی ماورایی به‌نام بیتل‌جوس را احضار می‌کند.

۳. پیشتازان فضا (Star Trek)

رایدر در صحنه ای از فیلم پیشتازان فضا

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی‌تخیلی
کشور سازنده: آمریکا، آلمان
سال پخش: ۲۰۰۹
کارگردان: جی. جی. آبرامز
بازیگران اصلی: کریس پاین، زکری کینتو
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

رایدر در «پیشتازان فضا» نقشی مکمل را بازی می‌کند. او در این فیلم تماشایی، نقش آماندا گریسون، مادر انسانی ولکان اسپاک را بر عهده دارد. اسپاک موجودی نیمه‌انسان و نیمه‌ولکان است و با مرگ مادر تلاش می‌کند تا با جنبه انسانی خود کنار بیاید.

۲. ادوارد دست‌قیچی (Edward Scissorhands)

جانی دپ و وینونا رایدر در فیلم ادوارد دست‌قیچی

ژانر: درام، فانتزی، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۰
کارگردان: تیم برتون
سایر بازیگران اصلی: جانی دپ، دایان ویست
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

رایدر یکی از نمادین‌ترین بازیگران زن دهه ۹۰ است و در نقش‌های نمادین آن دوران خوش درخشید. یکی از این نقش‌ها نقش دختری به‌نام کیم بود که در شهری کوچک عاشق موجودی عجیب‌وغریب می‌شد. این موجود عجیب و دوست‌داشتنی ادوارد دست‌قیچی نام دارد. ادوارد تنها به خانواده کیم پناه آورده است. او پس از مدتی عاشق کیم می‌شود تا یکی از غم‌انگیزترین ماجراهای عاشقانه سینمایی رقم بخورد. بازی تماشایی وینونا رایدر و جانی دپ در این فیلم تحسین بینندگان و منتقدان را برانگیخت. شما هم احتمالا اگر جانی دپ و وینونا رایدر را در نقش ادوارد دست‌قیچی و کیم ببینید تا مدت‌ها ماجرای موجودی متفاوت و دوست‌داشتنی به‌نام ادوارد را فراموش نخواهید کرد.

۱. قوی سیاه (Black Swan)

وینونا رایدر در فیلم قوی سیاه

ژانر: درام، هیجانی
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۰
کارگردان: دارن آرونوفسکی
بازیگران اصلی: ناتالی پورتمن، ونسان کسل
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۸

در این فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی، ناتالی پورتمن را در نقش دختری به‌نام نینا سیرز می‌بینیم. او بالرینی است که کم‌کم در تشخیص واقعیت دچار مشکل می‌شود. نینا برای به‌دست‌آوردن نقش اصلی در یک رقص باله تلاش می‌کند رقبا را کنار بزند. وینونا رایدر در نقش بث مک اینتایر ظاهر شده، بالرینی که نینا درنهایت جای او را می‌گیرد.

سریال‌های وینونا رایدر

۳. توطئه علیه آمریکا (The Plot Against America)

سریال توطئه علیه آمریکا

ژانر: درام، هیجانی
شروع پخش: ۲۰۲۰
خالقان: دیوید سایمون، اد برنز
سایر بازیگران اصلی: آنتونی بویل، زویی کازان
محصول کشور: آمریکا
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل تاکنون: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

در این مینی‌سریال آمریکایی، ماجراهای تاریخی به شکلی متفاوت روایت می‌شوند. فرانکلین دی. روزولت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۴۰ از چارلز لیندبرگ شکست می‌خورد تا همه‌چیز در آمریکا طوری دیگر پیش برود.

۲. به من یک قهرمان نشان بده (Show Me a Hero)

سریال به من یک قهرمان نشان بده

ژانر: درام، تاریخی
شروع پخش: ۲۰۱۵
خالق: پل هگیس
بازیگران اصلی: اسکار ایزاک، پیتر ریجرت
محصول کشور: آمریکا
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل تاکنون: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

نیک واسیکسکو در سال ۱۹۸۷ شهردار یونکرز می‌شود. یونکرز شهری با اقتصاد نابسامان و درگیر مسائل نژادی است. نیک در چنین شهری مأمور می‌شود که خانه‌هایی در محله سفیدپوستان و محل زندگی طبقه متوسط جامعه بسازد. تماشای این مینی‌سریال جذاب را به کسانی که دیدن سریال‌های تاریخی را دوست دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

۱. چیزهای عجیب (Stranger Things)

چیزهای عجیب؛ سریال وینونا رایدر

ژانر: درام، فانتزی، ترسناک
شروع پخش: ۲۰۱۶
خالقان: برادران دافر
سایر بازیگران اصلی: میلی بابی براون، دیوید هاربر
محصول کشور: آمریکا
وضعیت پخش: در حال پخش
تعداد فصل تاکنون: ۴
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

تا پیش از «چیزهای عجیب»، معمولا رایدر را در نقش‌های کوتاهی از سریال‌های تلویزیونی می‌دیدیم. سریال‌بین‌های حرفه‌ای احتمالا حضور وینونا رایدر در سریال فرندز را به خاطر می‌آورند. او در «چیزهای عجیب» برای اولین بار یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده گرفت. رایدر در این سریال نقش جویس بایرز را بازی می‌کند. جویس تلاش می‌کند تا از خانواده‌اش در شهر خطرناک هاوکینز محافظت کند.

شما بگویید

وینونا رایدر بازیگری محبوب است که همیشه با ایفای نقش‌های دوست‌داشتنی نظر بیننده را به خود جلب می‌کند. او در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ زیباترین نقش‌های سینمایی خود را بازی کرد و پس از وقفه‌ای چندساله، دوباره به سینما و تلویزیون بازگشت. در این مقاله، بهترین فیلم های وینونا رایدر و جذاب‌ترین سریال‌های او را معرفی کردیم. به‌نظر شما رایدر در کدام‌یک از نقش‌های سینمایی و تلویزیونی خود ماندگارتر شده است؟

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید