کاندوم زنانه؛ انواع، مزایا، معایب و روش استفاده


کاندوم زنانه یک سد محافظتی عالی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته و حفاظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی است. این وسیله با کارکردی مشابه کاندوم مردانه جلوی ورود اسپرم و هرگونه مایع و ترشح به رحم را می‌گیرد تا رابطه جنسی سالم و امن باشد. اگر مشتاقید بدانید کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری استفاده میشود تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه یکی از جدیدترین ابزارهای پیشگیری از بارداری با ویژگی‌های مشابه کاندوم مردانه است؛ لوله‌ای ظریف و نازک از جنس پلی‌اورتان یا لاستیک نیتریل (لاتکس آزمایشگاهی) که درون واژن قرار می‌گیرد و فرد را از خطر عفونت‌های مقاربتی در امان نگه می‌ دارد. نام دیگر این کاندوم «فمیدوم» یا «کاندوم داخلی» است. اسپرم قدرت عبور از این سد فیزیکی را ندارد، بنابراین به تخمک نمی‌رسد، آن را بارور نمی‌کند و بارداری اتفاق نمی‌افتد. این ابزار پیشگیری در رابطه جنسی مقعدی نیز قابل‌استفاده است.

کاندوم زنانه چه شکلی است؟

شکل بازشده کاندوم زنانه

کاندوم زنانه شبیه کاندوم مردانه است؛ یک لوله پلاستکی بلند و نازک که از کاندوم مردانه پهن‌تر به نظر می‌رسد. یک سر این لوله باز و سر دیگر آن که درون واژن قرار می‌گیرد بسته است. این کاندوم دو حلقه در دو سر لوله دارد: حلقه ضخیم‌تر داخل واژن و حلقه نازک‌تر بیرون واژن ثابت می‌ماند تا از انتقال مایع و ترشح بین زن و مرد جلوگیری شود.

چند نوع کاندوم زنانه وجود دارد؟

در حال‌ حاضر این محصول تنوع چندانی ندارد و انواع مختلف آن ویژگی‌های ظاهری مشابه دارند، اما می‌توان بر اساس مواد اولیه‌ای که برای ساخت آنها به‌ کار رفته، انواع کاندوم زنانه را در دو دسته‌ لاتکس و بدون لاتکس گنجاند.

۱. کاندوم لاتکس

نوع لاتکسی از پرطرف‌دارترین کاندوم‌های بازار است که در تمام داروخانه‌ها به‌فراوانی یافت می‌شود. جنس این کاندوم‌ از لاتکس طبیعی است و مقاومت خوبی در برابر پارگی و سوراخ‌شدن دارد. این کاندوم‌ها جلوی انتقال عفونت‌های مقاربتی و ابتلا به بیماری‌های جنسی را به‌خوبی می‌گیرند.

۲. کاندوم پلی‌اورتان (بدون لاتکس)

این نوع کاندوم کمی ظریف‌تر و حساس‌تر از کاندوم‌ لاتکسی است و از‌آنجا‌که انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد، لذت رابطه را به‌خصوص برای زنان چند برابر می‌کند. این کاندوم‌ها با لاتکس طبیعی محصول درخت کائوچو تولید می‌شوند و برای آن‌ دسته از افرادی که به لاتکس واکنش آلرژیک نشان می‌دهند، بسیار مناسب‌اند.

تفاوت کاندوم زنانه و مردانه

تفاوت کاندوم زنانه و مردانه

مهم‌ترین تفاوت‌های کاندوم مردانه و زنانه عبارت‌‌اند از:

  • اولین و مهم‌ترین تفاوت کاندوم‌های زنانه و مردانه این است که کاندوم زنانه داخل واژن قرار می‌گیرد و کاربرد داخلی دارد، اما کاندوم مردانه روی آلت قرار می‌گیرد و کاربرد خارجی دارد.
  • کاندوم زنانه فقط در یک سایز تولید می‌شود و کمی گشادتر از کاندوم مردانه است، در‌حالی‌که کاندوم مردانه را در سایزهای متنوع تولید می‌کنند.
  • کاندوم مردانه یک حلقه در یک سمت و کاندوم زنانه دو حلقه در دو سمت دارد. حلقه کاندوم مردانه روی آلت قرار می‌گیرد، اما یکی از حلقه‌های کاندوم زنانه داخل واژن و دیگری بیرون واژن قرار می‌گیرد.
  • طبق آمار، احتمال بارداری ناخواسته با کاندوم زنانه ۲۱درصد و با کاندوم مردانه ۱۵درصد است.
  • احتمال فشردگی و جمع‌شدن کاندوم زنانه داخل واژن وجود دارد و در این شرایط کارایی کاندوم در جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی از بین می‌رود.
  • کاندوم زنانه مشکلات مربوط به حساسیت اندام تناسلی مردان و تحریک کمتر را از میان برمی‌دارد. همچنین حلقه خارجی این کاندوم‌ها با تحریک کلیتوریس موجب لذت جنسی بیشتر زنان می‌شود.
  • کاندوم زنانه را می‌توان ۸ ساعت قبل از رابطه در واژن قرار داد، اما کاندوم مردانه درست قبل از برقراری رابطه جنسی و فقط در حالت نعوظ قابل‌استفاده است.

کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه؟

عملکرد کاندوم زنانه در پیشگیری از بارداری تقریبا به‌خوبی کاندوم مردانه است. حتی برای رفع خطرات رابطه جنسی دهانی، مقعدی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی با تماس پوستی عملکرد قابل‌قبولی دارد. البته به شرطی که از آن درست و اصولی استفاده کنید. طبق آمار، از هر ۱۰۰ نفری که از کاندوم زنانه درست استفاده می‌کنند فقط ۵ نفر باردار می‌شوند. این عدد برای زوج‌هایی که طریقه استفاده درست از این ابزار پیشگیری را نمی‌دانند، به ۲۱ بارداری ناخواسته می‌رسد، بنابراین آشنایی با نحوه استفاده درست از کاندوم بسیار مهم است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کاندوم زنانه جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز یا HIV است. این کاندوم‌ها جلوی انتقال هر نوع مایع و ترشح را می‌گیرند و از تماس بدن با مایعات یا بافت‌های عفونی کاملا جلوگیری می‌کنند. اگرچه استفاده از کاندوم به‌اندازه سایر روش‌های پیشگیری از بارداری مؤثر نیست، اما برای اثربخشی بیشتر می‌توان از آن در کنار داروهای ضدبارداری يا IUD استفاده کرد.

چطور از کاندوم زنانه استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

برای آنکه خطرات احتمالی رابطه جنسی پرخطر به حداقل برسد، باید نحوه استفاده درست از این ابزار پیشگیری را بدانید. برای استفاده از این ابزار نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • بعد از خرید کاندوم زنانه از داروخانه‌های معتبر جعبه را به‌آرامی و بااحتیاط باز کنید، به‌طوری که لایه پلاستیکی نازک کاندوم پاره یا سوراخ نشود.
  • به‌کمک دو انگشت حلقه ضخیم‌تر کاندوم را با فشار وارد واژن کنید و تا حد امکان فشار دهید تا روی قسمت دهانه رحم ثابت شود.
  • حلقه نازک‌تر را بیرون واژن، درست در قسمت دهانه واژن، ثابت نگه دارید.
  • با انگشت داخل کاندوم را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیچ نخورده یا جمع نشده باشد.
  • با اطمینان از ثابت‌بودن حلقه نازک کاندوم در دهانه واژن، رابطه جنسی را آغاز کنید.
  • برای خارج کردن کاندوم زنانه از داخل واژن از همان حلقه نازک بیرونی استفاده کنید. با دو انگشت حلقه را نگه دارید، آرام بچرخانید و کاندوم را بیرون بیاورید.

حلقه بیرونی را طوری بکشید که محتویات کاندوم داخل واژن نریزد. بااحتیاط کاندوم را بیرون بیاورید و در سطل زباله بیندازید. همچنین برای جلوگیری از احتمال پارگی کاندوم، به‌هیچ‌وجه هم‌زمان از کاندوم زنانه و مردانه استفاده نکنید.

مزیت‌های کاندوم زنانه چیست؟

اگر برای استفاده از کاندوم زنانه به چند دلیل محکم نیاز دارید، این بخش را تا انتها بخوانید:

  • استفاده از کاندوم زنانه یک تصمیم هوشمندانه برای پیشگیری از بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است. این کاندوم‌ها نسبت به کاندوم مردانه حلقه بیرونی پهن‌تری دارند و سطح بیشتری را پوشش می‌دهند، بنابراین محافظت قوی‌تری فراهم می‌کنند.
  • استفاده از این کاندوم دست طرفین را برای تصمیم‌گیری درمورد بارداری باز می‌گذارد. برخلاف داروهای ضدبارداری که در صورت مصرف برای اقدام به بارداری باید کمی صبر کنید.
  • کاندوم زنانه هیچ تأثیری روی هورمون‌های زن و مرد نمی‌گذارد و موجب تغییر خلق‌و‌خو نمی‌شود.
  • برخی از انواع کاندوم‌های زنانه لاتکس ندارند و افراد حساس به لاتکس به‌راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند.
  • کاندوم نوع زنانه پهنای بیشتری دارد تا نگران سایز آلت تناسلی و مناسب بودن یا نبودن کاندوم نباشید.
  • استفاده از کاندوم زنانه برای پریودی مجاز است. می‌توانید از این محصول با خیال راحت در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی استفاده کنید.
  • می‌توانید این نوع کاندوم را ۸ ساعت قبل از رابطه جنسی در واژن بگذارید بی‌آنکه ذره‌ای نگران اختلال در عملکرد آن باشید. این کاندوم‌ها تحت‌تأثیر گرما و رطوبت آسیب نمی‌بینند.
  • امکان استفاده از آن در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری وجود دارد.
  • نوع زنانه کاندوم لذت رابطه را برای هر دو طرف بیشتر می‌کند. اگر مرد تمایلی به پوشاندن آلت تناسلی خود ندارد یا زن برای ارگاسم به تحریک کلیتوریس نیاز دارد، کاندوم زنانه مناسب‌تر از مردانه است.
  • نیازی به برداشتن کاندوم زنانه بلافاصله بعد از انزال مرد نیست.

عوارض کاندوم زنانه چیست؟

معایب و عوارض کاندوم زنانه عبارت‌اند از:

  • اثربخشی کاندوم زنانه نسبت به سایر روش‌های کنترل بارداری تقریبا کمتر است و در صورت استفاده ناصحیح، از هر ۱۰۰ نفری که از کاندوم زنانه استفاده می‌کند معمولا ۲۱ نفر باردار می‌شوند. این عدد برای کاندوم مردان به ۱۵ بارداری ناخواسته می‌رسد.
  • دسترسی به کاندوم زنانه دشوارتر از کاندوم مردانه است. بسیاری از داروخانه‌ها فقط کاندوم مردانه برای فروش دارند.
  • قیمت کاندوم زنانه چند برابر کاندوم مردانه است.
  • ابعاد جعبه کاندوم زنانه بزرگ‌تر از مدل مردانه و جابه‌جایی آن سخت‌تر است.
  • قراردهی این کاندوم درون واژن دشوار و بعضا آزاردهنده است.
  • اگرچه دیگر به مشکل جا ماندن کاندوم در واژن برنمی‌خورید، احتمال جابه‌جایی، جمع‌شدن یا خارج‌شدن کاندوم زنانه حین رابطه جنسی وجود دارد.
  • گاهی اوقات در اثر اصطکاک با آلت مردانه صدای جیرجیرگونه تولید می‌کند که آزاردهنده است.
  • در صورت حساسیت زن یا مرد به لاتکس، نیتریل یا پلی‌اورتان آزمایشگاهی موجب مشکلات جدی‌تر می‌شود.

قیمت کاندوم زنانه چقدر است؟

کاندوم زنانه در بازار ایران هنوز به‌اندازه کاندوم مردانه شناخته‌شده و محبوب نیست. خیلی‌ها طرز استفاده از آن را نمی‌دانند یا می‌ترسند اثربخشی آن کمتر از کاندوم مردانه باشد و میلی به استفاده از آن ندارند. درحال‌حاضر وفور بیشتر کاندوم مردانه در بازار باعث شده تا این ابزار پیشگیری از نوع زنانه آن ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر باشد.

کلام آخر

به‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر در تولید ابزار پیشگیری از بارداری، کاندوم همچنان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین وسیله برای ایمن‌سازی رابطه جنسی و کنترل بارداری است. کاندوم زنانه شکل تازه‌ای از کاندوم‌های قدیمی است که به‌جای آنکه روی آلت تناسلی مرد کشیده شود، درون واژن زن قرار می‌گیرد و به‌خاطر مواد مرطوب‌کننده و پهنای بیشتری که دارد، رابطه جنسی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری برای هر دو نفر رقم می‌زند.

شما تجربه استفاده از کاندوم زنانه را دارید؟ برای کنترل بارداری کاندوم مردانه را ترجیح می‌دهید یا زنانه را؟ مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید