مرتضی الدینی: یارانه اعتباری به کارت های بانکی مردم واریز می شود/ نان گران نمی شود



نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با این تغییر در نظام پرداخت یارانه نان گران نمی شود.

حجت الاسلام سید محمدرضا مرتجد الدینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تشریح لزوم تغییر نظام پرداخت یارانه ها، گفت: با روند فعلی پرداخت یارانه ها، یک سری موارد فساد و آسیب به کشور از جمله ضایعات زیاد، سوء استفاده و رانت وارد خواهد شد.» به عنوان مثال آرد یارانه ای 40 کیلویی 38 هزار و 200 تومان در بازار با قیمت آزاد 600 هزار تومان و در مرز بین 800 تا 900 هزار تومان به فروش می رسد. این تفاوت قیمت آرد یارانه ای و آزاد نشان دهنده رانت هایی است که بسیاری از رانت ها از آن استفاده می کنند و مشکل دیگر بحث قاچاق و تبدیل گندم یارانه ای به خوراک دام است.

برای توضیح است: وقتی گندم و آرد یارانه ای ارزان است، برخی آن را به خوراک دام تبدیل می کنند. این امر تخصیص ارز ترجیحی به گندم را افزایش می دهد. به‌طور دقیق‌تر، در طول سال، تقاضای گندم در کشور 11.5 میلیون تن بوده که از این میزان 9 میلیون تن برای نان و 2.5 میلیون تن برای آرد صنعتی بوده، اما 14 میلیون تن گندم وارد شده است. سوال اینجاست که 2.5 میلیون تن گندم مازاد کجا می رود؟ پاسخ این است که باید در زباله، ضایعات، قاچاق و تبدیل به علوفه جستجو کرد. این نمونه ای از چگونگی بهبود فرآیند سفارشی سازی پشتیبانی است.

یارانه نان از طریق بانک مرکزی در اختیار نانوایان قرار می گیرد

این معاونت تصریح کرد: یک بار در دولت نهم و دهم روند تخصیص یارانه ها درست شد و در آن زمان مردم راضی بودند چون یارانه را نقدی می گرفتند و خودشان می خریدند. اما این بار نان گران نمی شود و یارانه از طریق بانک مرکزی در اختیار نانوایان قرار می گیرد.

مرطه الدینی با تاکید بر اینکه تغییر نظام پرداخت یارانه نیازمند پنج الزام است، تصریح کرد: این پنج مورد شامل اطلاعات کافی، تمهیدات فراوانی کالا، نظارت بر قیمت ها از قسمت اول تا آخر و پرداخت مابه التفاوت است. به ارز پشتیبانی ترجیحی.” پایان آن یارانه اعتباری به نام کالای الکترونیکی داده می شود یعنی همان سود نقدی نیست بلکه یارانه اعتباری به کارت های مردم اضافه می شود و می توانند با آن کالا خریداری کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: برای این کار ابتدا دولت باید اعتبارات لازم را در کارت های افراد قرار دهد و سپس اصلاحات لازم را در زمینه حذف یارانه ها اعمال کند. البته تا زمانی که پشتیبانی حذف نشود، موجودی شارژ شده قابل برداشت نیست. زمانی که مردم با حذف ارز ترجیحی می توانند از این اعتبار استفاده کنند، آنگاه می توان کالا را از طریق اعتبار یارانه ای خریداری کرد.

برای توضیح است: مبلغ بدهکار در کارت بانکی یا کارت پشتیبانی معادل مابه التفاوت قیمت شهریور ماه سال گذشته با قیمت جدید است. به عنوان مثال اگر محصول 30000 تومان باشد و با حذف ارز ترجیحی به 50000 تومان برسد، 20000 تومان معادل مابه التفاوت است، محصول به صورت پشتیبانی به حساب فرد واریز می شود و این فرد 30000 تومان می پردازد. از جیب و 20000 تومان تفاوت است. از موجودی آن پرداخت می شود. البته تاکید می شود که ابتدا موجودی کارت باید برداشت شود و سپس ارز ترجیحی حذف شود.

کارت جدیدی برای کاربرگ الکترونیکی انتخاب نشده است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کارت بانکی که مردم از آن استفاده می کنند، گفت: کارت الکترونیکی همان پشتیبانی اعتباری است. بر اساس قانون کشور، بانک مرکزی از طریق کارت بانکی یا کارت پشتیبان به افراد اعتبار واریز می‌کند و مردم می‌توانند از طریق یارانه اعتباری یا اوراق کار الکترونیکی کالا را خریداری کنند.

وی افزود: از همه خواربارفروشی هایی که دستگاه کارتخوان دارند می توان اجناس را خریداری کرد اما این کارت خوان باید در بانک مرکزی شناسایی شود یعنی مردم نمی توانند این اعتبار را در فروشگاه پوشاک خرج کنند اما این اعتبار برای آن محفوظ است. فروشگاه هایی که مواد غذایی می فروشند.» این تضمین امنیت غذایی است.

در همین حال مرتضی الدینی گفت: در مرحله اول مردم می توانند هر محصولی را خریداری کنند و در مرحله دوم ممکن است بنا به درخواست دولت کالاها به اقلامی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ محدود شود. البته در این باره دو دیدگاه متفاوت وجود دارد; برخی می گویند مردم باید اجازه داشته باشند از این اعتبار برای خرید هر محصولی استفاده کنند. برخی دیگر معتقدند که این اعتبار باید برای کالاهایی که ارز ترجیحی برای آنها داده شده است، رزرو شود.

قیمت آرد نان آزاد شد

نایب رئیس کمیته برنامه و بودجه در خصوص وضعیت قیمت نان گفت: برای نان آردی داده نمی شود و قیمت آرد به نانوا واگذار می شود اما نانوا به میزانی که فروخته از دولت یارانه می گیرد. نان و مردم یکی هستند نان را به قیمت قبلی می خرند و مابه التفاوت قیمت شهریور 1400 و قیمت حمایت از مردم را دولت پرداخت می کند و قیمت ها آزاد می شود.

این را مرتاج الدینی تایید کرد شرط انجام درست آن مشاهده استکالا باید به قیمتی که درج شده فروخته شود و با قیمت دیگری به مردم تحویل داده نشود.

پرداخت یارانه نقدی و معیشتی ادامه خواهد داشت

این نماینده مجلس درباره وضعیت حمایت نقدی و معیشتی 45 هزار تومانی گفت: حمایت 45 هزار تومانی و حمایت معیشتی 55 هزار تومانی، حمایت نقدی یک چیز است، حمایت اعتباری یک چیز دیگر. مردم در جریان اصلاح نظام پرداخت یارانه ها همچنان از مزایای نقدی برخوردار می شوند و در عین حال از حمایت های اعتباری برخوردار می شوند با این تفاوت که آنها نمی توانند به صورت نقدی پشتیبانی اعتباری دریافت کنند، یعنی نمی توانند با پول نقد از دستگاه های خودپرداز اعتبار دریافت کنند و فقط می توانند کالا را خریداری کنند. مثلاً اگر شخصی 20000 تومان در کارت بانکی خود داشته باشد و 80000 تومان به او واریز شود، آن شخص فقط می تواند 80000 تومان برای خرید کالا استفاده کند یا مثلاً فردی 800000 تومان از فروشگاه بخرد و از My credit score پشتیبانی کند. است 500000. دو تومان. 300 هزار تومان از جیبش می دهد و 500 هزار تومان از یارانه اعتباری اش خرج می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید