شروع به پرداخت یارانه های 300 و 400 هزار تومانی کنید



وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز پرداخت کمک معیشت 300 و 400 هزار تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، احسان خاندوزي در يك برنامه تلويزيوني گفت: فرآيند پرداخت كمك معيشت 300 و 400 هزار توماني آغاز شده و تا ساعاتي ديگر به پايان مي رسد.

وی ادامه داد: 77 میلیون نفر در کشور که در دولت های گذشته از حمایت های مختلف برخوردار بودند این مبلغ را دریافت می کنند که 30 درصد جمعیت 400 هزار تومان و 60 درصد جمعیت 300 هزار تومان حمایت خواهند شد. البته 10 درصد نیازی به دریافت پشتیبانی ندارند.
خاندوزی افزود: این مبلغ یارانه یا کمک معیشتی است که واریز آن آغاز شده و کل حمایت ها 45 هزار و 500 تومان و یارانه جدید است و انشاالله روند پرداخت یارانه به این صورت خواهد بود و مبلغ از ماه آینده تا ماه آینده در پایان سال.”

وزیر اقتصاد در پاسخ به: آیا این حمایت 400 هزار تومانی علاوه بر حمایت قبلی 45 هزار و 500 تومانی است؟ وی گفت: خیر، کل حمایت های جدید دریافتی با احتساب 45 هزار و 500 تومان، 400 هزار تومان است.

قندوزی تصریح کرد: بسته اقدامات حمایتی دولت در حوزه راه، شهرسازی، اجاره مسکن، بهداشت و درمان و پرداخت یارانه نقدی است. از خرداد ماه تمامی پرداختی های مزایا و معیشت به صورت تک پرداخت انجام می شود.

وی افزود: منابع تسهیلات محدود است، در قانون بودجه 1401 حجم زیادی از تسهیلات بر عهده بانک ها است، دولت باید از گروه هایی که نیاز بیشتری دارند حمایت بیشتری می کرد.

وزیر اقتصاد گفت: به عنوان مثال تسهیلات مربوط به مسکن بر اساس سامانه وزارت رفاه در پایین ترین رده های اعشاری متمرکز است. اعشاری که سرانه کمتر از یک کیلوگرم گوشت مصرف می کنند و دولت را ملزم به حمایت بیشتر از فقرا می کنند.

خاندوزی گفت: دولت راه سخت را انتخاب کرده است تا یک قدم به توزیع عادلانه نزدیک شود. از ما خواسته شده است که از همه دهک‌ها حمایت یکسانی داشته باشیم، اما سعی کرده‌ایم به انصاف نزدیک‌تر باشیم، شکاف طبقاتی در سال‌های 1999 و 1400 بیشتر بود و امیدوارم در سال آینده با اندازه‌گیری شاخص نابرابری کوتاه‌تر باشیم. .

خاندوزی گفت: خیلی ها به دولت گفتند چرا در ماه های اول دولت تصمیم به اصلاح نظام یارانه و لغو 4200 تومان گرفت، به نظر ما اقتصاد ایران دیگر نمی تواند با برخی سیاست های غلط ادامه پیدا کند و ما دولت هستیم. با فکر رسمی در مورد شهرت خود، ما به دنبال برخی اصلاحات اقتصادی عاقلانه هستیم.

وی افزود: ادامه سکه 4200 تومانی را مطلوب ندانستیم و پس از ماه رمضان وارد اصلاح نظام حمایتی شدیم و ارز ترجیحی را لغو کردیم. امیدواریم با این اقدامات در فصل زراعی آینده سفره مردم به روغن وارداتی وابسته نباشد و بتوانیم دانه های روغنی را در داخل تولید کنیم. همچنین امیدواریم با این اصلاحات صف های کاذب 4200 تومانی و میزان هدر رفت منابع در کشور تشکیل شود تا شاهد برکات این اقدامات در سال های دوم و سوم دولت باشیم.

افزایش قیمت به دلیل تورم وارداتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی از فروردین ماه امسال کمتر از روند قیمتی این کالاها در منطقه بوده و به تورم وارداتی نسبت داده می شود. پس از جنگ در اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی تورم بی سابقه ای را تجربه کردند. بنابراین در این شرایط جهانی تصمیم گرفته ایم سفره مردم به شدت تحت تاثیر سیاست های ارزی و وارداتی قرار نگیرد.

ما از آزادسازی نرخ ارز حمایت نمی کنیم

وی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی دولت با سیاست مبارزه با رانت ارزی متفاوت است، گفت: حذف ارز ترجیحی به معنای آزادسازی اقتصاد و آزادسازی نرخ ارز نیست و دولت حمایت نمی کند. آزادسازی نرخ ارز.» دولت نه تنها برای تامین کسری بودجه، بلکه برای تامین هزینه های دیگر خود به دنبال لغو 4200 تومان نبود و ما به دنبال کسب درآمد در این حوزه نیستیم.

و وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر سکه 4200 تومانی دو سه سال پیش حذف شد، این حذف با هزینه کمتری انجام می شود.

حمایت مالی مداوم

خاندوزی در پاسخ به این سوال که دولت تا چه زمانی به پرداخت یارانه ها و حمایت های مالی ادامه می دهد، گفت: ما به پیشرفت تدریجی اصلاح نظام یارانه ای کشور اعتقاد داریم. بنابراین در صورت اجرای تدریجی این اصلاحات، حمایت های مالی در راستای سیاست های اصلاحی یارانه های دولتی ادامه خواهد یافت. البته اگر بتوانیم روند پرداخت یارانه را مانند نان با تخصیص نان سنتی به سایر کالاها ادامه دهیم، پرداخت یارانه به منظور حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه ای خواهد بود، در غیر این صورت یارانه در سال جاری پرداخت خواهد شد. پول نقد

وی افزود: اصلاح یارانه ها ادامه خواهد داشت و ما نمی خواهیم حمایت های دولتی یک یا دو ماهه باشد. از طرفی ما به بودجه خود پایبند هستیم و از طریق کالابرج معیشت مردم را جبران می کنیم. مسئولیت آرد پخت و نان سنتی بر عهده وزارت اقتصاد است و ما به سراغ بشقاب نان می رویم و آن را در میان کالاهای دیگر می چرخانیم.

تکمیل پرداخت حمایت 300 و 400 هزار تومانی فردا

وزیر اقتصاد با اشاره به پرداخت نقدی امشب گفت: این پرداخت صبح فردا تکمیل می شود. 81 درصد از کل گندم مصرفی کشور برای نان سنتی و سنتی، 6 تا 7 درصد برای نان صنعتی و لوکس و مابقی برای سایر کالاها مصرف می شود. البته در تهران سهم نان صنعتی 19 تا 20 درصد و نان سنتی 80 درصد است، اما در برخی استان ها نان سنتی 96 درصد و نان صنعتی حدود 4 درصد و میانگین کشوری 6 تا 7 درصد است. .

وی گفت: دولت موظف است از سفره ایرانیان حمایت کند و قدرت خرید مردمی که 81 درصد نان سنتی مصرف می کنند حفظ کند، رئیس جمهور تاکید کرد که قیمت نان نباید افزایش یابد و این نظر مقام معظم رهبری است. “

جزئیات خرید نان با کارت بانکی

وزیر اقتصاد گفت: خرید نان با کارت بانکی و در سامانه جدید به قیمت قبلی انجام می شود. به عنوان مثال مانند گذشته 2 یا 3 هزار تومان از کارت بانکی خریدار برداشت می شود، اما تعداد نان ها ثبت می شود تا بدانیم چه مقدار آرد در نان پخته شده و مابقی قیمت به نانوا پرداخت می شود.

به گفته خوندوزی، پس از گرانی آرد، انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد و دولت برای تامین هزینه نانوا به نانوای ماقبل آخر یارانه می دهد. یعنی بخشی از پول نان از کارت مردم و بخشی از دولت پرداخت می شود.

وی افزود: تمامی کارت های بانکی برای همه اعضای خانواده امکان خرید نان را دارد و ما نهایت سهولت و ذهنیت را داشته ایم اما به صورت آزمایشی در یک استانداری اجرا می شود و پس از آن به کل کشور تعمیم می یابد. ”

وزیر اقتصاد در خصوص تاثیر سیاست اصلاح یارانه نان بر ضایعات گفت: بی شک در کاهش ضایعات موثر بوده و نوع مصرف نیز بهبود می یابد. البته همه چیزهای خوب و همه رویاها با یک سیاست محقق نمی شود، بلکه باید زیرساخت ها را ترمیم کرد وگرنه اگر سیاست قیمت گذاری کوتاه مدت با زیرساخت همراه نباشد به حالت عادی برمی گردد.

خوندوزی گفت: در برخی دولت ها قیمت برخی حامل های انرژی افزایش یافت و گفته شد مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند اما زیرساخت های حمل و نقل عمومی فراهم نبود و پس از مدتی مردم به خودروهای شخصی روی آوردند. حمایت ارزی ممتاز باید به نفر یا حلقه ماقبل آخر برسد و شیرینی فساد و قاچاق آرد را کم کند.

به گفته وزیر اقتصاد قیمت نان، داروی بیمه و بنزین تغییر نمی کند و باید سیاست ها به ترتیب دنبال شود.

بازماندگان 400 هزار تومان چه باید بکنند؟

خاندوزی از باقیمانده های حمایتی گفت: در ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد شده که قانون رفاه ایرانیان در وزارت کار وضع شود و یک دهم پردرآمدها یا 10 درصد جمعیت را تشکیل دهند. کسانی که از اعطای منفعت مستثنی شده‌اند، دلیل است و می‌تواند جزو گیرندگان باشد.» می توانید به سایت وزارت رفاه اجتماعی مراجعه کنید.

وی افزود: از فردا در خصوص میزان حمایت معیشتی و زمان برداشت آن اعلام رسمی می شود و به چه ترتیبی امکان اعتراض به لغو یارانه پایگاه بهزیستی ایران اعلام می شود. او غرامت خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید