خبرگزاری مهر | راوی کتاب «تلخ رهایی» قربانی نفاق است اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، جواد کامور بخشچیچه نویسنده کتاب «تلخ رهایی» یکی از شخصیت هایی بود که امروز ۲۳ اردیبهشت در کیوسک سوره مهر حاضر شد.

وی در این نشست داستان تولد آخرین کتاب خود را بیان کرد و در بخشی دیگر از برنامه به سوالات حاضران و خبرنگاران پاسخ داد.

«رهایی تلخ» روایتی از زندگی علی بیگلری از رزمندگان دفاع مقدس است که در سال 1365 توسط رژیم بعث عراق اسیر و زندانی شد. وی در سال 1368 برای نجات خود با وعده هایی که سال ها بعد ترک کرد به سازمان مجاهدین خلق پیوست. این کتاب شرح روزهای سخت اسارت، مبارزه برای رهایی و فراتر از آن است.

شروع این نمایشگاه دو سال پس از بیان موضوعاتی بود که کامور بخشچیچه در جمع اصحاب رسانه و مخاطبان این نشست عنوان کرد: «نمایشگاه به عنوان یک رویداد فرهنگی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در سال، نیاز به تکرار در سال دارد. این اتفاق سالی یک بار در ایران رخ می دهد و با تاخیر چندین ساله آن آسیب جدی به عرصه فرهنگ، اقتصاد و نشر وارد کرده است. در این چند روزی که نمایشگاه شروع شده احساس می کنم شرایط خوب است و استقبال خوبی از سوی مردم، ناشران و نویسندگان شده است.

ناشران امسال چند کتاب آوردند. امیدوارم این استقبال با پایان نمایشگاه همراه باشد و فضای بهتری در نمایشگاه کتاب ایجاد شود. این شور و شوق قطعاً در توسعه فرهنگی کشور تأثیر دارد. یعنی هر چه کتاب بیشتر به دست مخاطب برسد، اشتیاق ناشر، نویسنده و فعالان این حوزه بیشتر می شود که اتفاق مبارک و خوبی است.

وی با اشاره به اینکه «تلخ رهایی» یکی از متنوع ترین آثار ادبیات پایداری است، افزود: این تفاوت به این دلیل است که تا به حال چنین فردی را نداشته ایم. فردی که سال ها توسط بعثی ها دستگیر و چهارده سال در اردوگاه اشرف و یک سال زندانی شدن ابوغریب بود و پس از آزادی و ورود به ایران تلخی تاریخ خود را تحمل کرد. این شخص تمام عمرش تلخ بود. دلیل عنوان کتاب هم همین است. او به امید رهایی تلاش کرد، اما پس از آزادی همچنان با تلخی مواجه شد. من این شخص را واسطه می کنم

جستجوی من در ادبیات خانوادگی اطلاعاتی در مورد او داشت، اما دسترسی به آن دشوار بود. سال 2014 اولین برخورد من با شخصیت اصلی داستان بود. او از گفتن سالگرد خودداری کرد. سه سال طول کشید تا آنها را قبول کنند. در نهایت محصول تلاش ما کتاب «تلخ رهایی» است.

پایانی باز برای داستانی که ادامه دارد

عنوان کتاب یکی دیگر از مطالبی بود که کامور بخشچیچه گفت: درست است که نام کتاب «رهایی تلخ» است، اما پایان کتاب را به نیت راوی یک نتیجه باز گذاشتیم. . و مخاطب همچنان به رویدادهای جدید امیدوار است. امیدوارم مسئولان ذی صلاح توجه ویژه ای به این فرد داشته باشند و تلخی های گذشته را فراموش کند. این سرنوشتی بود که سرنوشت آنها بود و برای جمهوری اسلامی هم به نفع است که یک نفر را از دل سازمان مجاهدین خلق کنند و شعار این سازمان حقوق بشری را زیر سوال ببرند. اتفاقات داخل سازمان و قرارگاه را مستقیم، دقیق و بدون اغراق می گوید. او قربانی نفاق است.

کامور بخشچیچه همچنین درباره نظراتی که تاکنون از مردم دریافت کرده است، بیان کرد: این کتاب دو ماه منتشر شد و در آن دو ماه هم تاثیر داشت و چند نفر با آقای بیگلری صحبت کردند و قول هایی دادند. عده ای از ما دعوت کرده اند که یکی از آنها برنامه «دعوت» است. استقبال خوانندگان این آثار به حدی بود که حتی یک صفحه اینستاگرام با نام کتاب باز کردیم.

وی درباره تبدیل این اثر به فیلم یا سریال گفت: بسته به سبک روایتی که در کتاب به کار بردم می تواند تبدیل به فیلم یا سریال شود. با توجه به شرایط جامعه ما که هنوز از نظر سیاسی با مجاهدین خلق در جنگ است، این فرد می تواند قربانی ریا شود. حتی در همین بحث جهاد برای تفسیر که مقام معظم رهبری فرمودند، این جهاد برای تفسیر است. از جامعه هنری می خواهم این کتاب را بخوانند و در صورت مهیا بودن شرایط، نمایشنامه ای از آن بسازند. درست است که کتاب تاثیرگذار است، اما تاثیر فیلم و رسانه بر ذهن مخاطب ممکن است کتاب را نداشته باشد. دوست دارم در زندگی شخصی آقای بیگلری اتفاق مثبتی بیفتد، چرا که تلخی این رهایی هنوز با اوست و تا به حال اتفاق خوشایندی برایشان نیفتاده است. ما باید تلاش کنیم تا آنها را به زندگی عادی برگردانیم.

ترس از تحریف رمان

نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد، بیم ها و امیدها در ادبیات دفاع مقدس بود که وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران گفت: به نظر من ادبیات دفاع مقدس به مرحله ارتقای کمی و کیفی رسیده است، اما ترس در این زمینه از تحریف این روایات است.به عنوان نویسنده باید در مستندسازی رمان ها تلاش کنیم.زیرا می تواند مبنای نوشتن رمان یا اثر نمایشی باشد.بنابراین نوشتن چنین کتاب هایی مستلزم توانایی تحقیق و پژوهش است. سند.من تا جایی که ممکن است برای روایت با آقای بیگلری سفر کرده ام و زندگی کرده ام. مدتی با رمانم زندگی می کنم تا با آنها آشنا شوم و کتاب را به گونه ای تنظیم کنم که به شخصیت بیگلری نزدیک باشد. راوی. دیدگاه دوم مستند است، زیرا سعی می‌کنم با افراد مرتبط با راوی ارتباط برقرار کنم تا آنها را بشناسم و صحت روایت‌های خاص را بسنجیم. چون تاریخ شفاهی و خاطرات را با هم ترکیب می‌کنیم، دو شباهت این است که آنها هر دو هستند. شاخه های علوم اجتماعی و همین مسیر را دارند اما تفاوت هایی وجود دارد برخی از دوستان سعی می کنند مرز تاریخ شفاهی و خاطره نویسی را کمرنگ کنند. یک رویداد یا فرآیند مورد بحث قرار می گیرد، اما ذکر اغلب در مورد مردم است.

وی افزود: حسن خاطره این است که با زبان ادبی خود تأثیر ماندگارتر و مؤثرتری دارد. همچنین ارتباط با راویان در شکل گیری این گونه آثار بسیار مهم است، موضوعی که نویسنده درباره آن گفته است: باید با مردم ارتباط برقرار کنم و به همین دلیل سفارشی نمی نویسم چون در سفارشی نویسی کار محسوب می شود. اجباری. زیرا در صورت عدم تماس اثر خوب از آب در نمی آید و کار نمی کند. آثار سفارشی اغلب هدر می روند و مدتی پس از انتشار دیگر اثری ندارند.

کامور بخشچی در پایان از راه اندازی کار جدیدش خبر داد و گفت که کار جدیدی دارد که متفاوت از حال و هوای کارهای قبلی اش است.

دیدگاهتان را بنویسید