وزیر علوم: هزینه غذا و خوابگاه در دانشگاه ها افزایش نمی یابد



ایسنا/ خراسان رضوی وزیر علوم گفت: افزایش قیمت ها ناشی از جراحی های اقتصادی است که عواقبی در دانشگاه ها خواهد داشت اما با کمک دولت تصمیمی برای افزایش تعرفه، غذا و مسکن نخواهیم داشت.

محمدعلی ذوالفیگل در ادامه سفر خود به مشهد امروز 25 اردیبهشت ماه در نشست خبری در پارک علم و فناوری خراسان در پاسخ به اسنا در خصوص سیاست آموزش عالی برای کاهش یا افزایش تعداد دانشجویان، اظهار کرد: دانشگاه ها مستقل هستند. جمهوری اسلامی به بلوغ رسیده اند و توانایی ها را خود دانشگاه ها تعیین می کنند. البته وزارت علوم یک سری معیارهایی برای ایجاد رشته های جدید و تأسیس دانشکده های جدید دارد که هر دانشگاهی با رعایت این معیارها می تواند دانشجو جذب کند. دانشگاه های بزرگ به جایی رسیده اند که خودشان تصمیم می گیرند چقدر دانشجو جذب کنند. ملاک کسب استانداردهای آموزشی، رفاه، محل اقامت و ورزش فرد است. ما به محدودیت فکر نمی کنیم و می خواهیم دانشجو را طبق استانداردهای وزارت علوم پرورش دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه وزارت علوم چگونه از مسکن دانشجویان با توجه به افزایش مواد غذایی حمایت می کند، گفت: افزایش قیمت ها به دلیل جراحی اقتصادی است که عواقبی در دانشگاه ها خواهد داشت؛ در دانشگاه ها با کمک دولت تصمیمی برای افزایش تعرفه، غذا و مسکن نخواهیم داشت.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که با توجه به ایرادات مقام معظم رهبری به تعدد کتب درسی چه تغییراتی باید در کتب دانشگاهی ایجاد شود، گفت: بخش مهمی از محتوای دانشگاه ها کتاب های لاتین است. اولین کاری که با ورود به وزارت علوم انجام دادیم این بود که پروژه تالیف کتب درسی در دانشگاه ها را به موسسه آموزش عالی، پژوهش و برنامه ریزی واگذار کردیم. البته کتاب تالیفی بومی باید دارای بسته فرهنگی و هویت ساز باشد تا دانش پژوهانی که با موضوعی خاص در ابعاد ملی و فراملی آشنا هستند در حین تدریس در عکس ها و بیوگرافی آنها گنجانده شود.

ذوالفیگل در خصوص وضعیت تحصیلی خراسان رضوی افزود: خوشبختانه خراسان رضوی از نظر تعداد مراکز دانشگاهی و نوع رشته های تخصصی که در آن فعالیت می کند از جایگاه خوبی برخوردار است و یکی از استان های پیشرو در کشور است. ” توجه. ما سعی می کنیم آموزش عالی را در زمینه هایی که کیفیت آموزش عالی را ارتقا می دهد در اولویت قرار دهیم. اینکه بخواهیم دانشگاه ها را محدود کنیم یا حذف کنیم در دستور کار نیست. ما پارک علم و فناوری را هم تعریف نمی کنیم. هر باغی که تولید مورد نیاز کشور را داشته باشد قطعا مورد حمایت قرار می گیرد.

وی افزود: با برخی از کشورهای همسایه درباره دیپلماسی علمی و فناوری گفت‌وگو کردیم. مقرر شد پارک علم و فناوری بین المللی در ایران به مساحت 1000 هکتار در استان تهران احداث شود.

وزیر علوم در خصوص حمایت از دانشجویان در مناطق محروم گفت: امسال پذیرش دانشجوی پزشکی 20 درصد افزایش یافته و این میزان را به مناطق محروم اختصاص داده ایم. دانشگاه های مناطق محروم مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت. همچنین شرایط رشد آنها را فراهم خواهیم کرد تا استقلال بیشتری داشته باشند.

ذوالفقول با اشاره به جذب هیات علمی در دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: پیشنهاداتی را برای نوع جدیدی از جذب هیات علمی به کنسرسیوم دانشگاه های غیرانتفاعی ارائه کرده ایم. ما در تلاش هستیم تا نوع جدیدی از نیروی کار را به گونه ای ایجاد کنیم که به آنها در ایجاد مجوز برای تخصص ها کمک کند.

خبر کامل شد…

دیدگاهتان را بنویسید