پیشنهاد رئیس فرهنگستان هنر در خصوص حراج آثار تاریخی در مجلس نمایندگان



رئیس حوزه هنری برای تکمیل اعتراضات به طرح مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء و گنجینه های باستانی» نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، بهمن نیم‌فرمطلق در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نوشت: طرح «استفاده بهینه از گنجینه‌ها و گنجینه‌های باستانی» از فرهنگ کشور تبعیت کرده و آثار باستانی مضر و مخرب محسوب می‌شود. این در حالی است که حتی نهادهای دولتی ذیربط نیز از گستردگی این پروژه اطلاعی ندارند، در حالی که در شرایط کنونی این گونه مسائل به جز افزایش نگرانی اساتید باستان شناسی و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ، نیازمند ارجاع به کارشناسان و اساتید ذیربط است. ، ایران اسلامی نتیجه دیگری ندارد.

وضعیت موجود در خصوص کشف و مالکیت آثار باستانی و همچنین حفظ این آثار قابل بازنگری و اصلاح است، اما برای یک تصمیم راهبردی علمی و تخصصی در خصوص عناصر میراث فرهنگی که مشمول قوانین و مقررات خاص در کشور هستند و در دنیا، کارگروه های تخصصی باید به دقت بررسی شوند. فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به ویژه گروه تخصصی معماری و شهرسازی و کمیته میراث فرهنگی آماده همکاری با کمیته های ذیربط و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع است. . . امید است با همفکری کارشناسان، نظرات علمی و تخصصی بیشتری بدون عواقب منفی به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه شود.»

چهل و شش نماینده مجلس لایحه ای با عنوان «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنجینه ها» ارائه کردند که اعتراض و واکنش جامعه باستان شناسی و افکار عمومی را در پی داشت. نمایندگان انگیزه خود را از ارائه این طرح برای تبدیل ایران به مرکز خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور و ایجاد ردیف درآمدی جدید برای وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای خرید و حفظ آثار باستانی بیان کردند. و ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان تاریخ. این طرح مسیر تجار و تاریخی است و حفاران غیرمجاز را هموار و قانونی می کند. ایراد اصلی این طرح استفاده از واژه گنج به جای میراث فرهنگی و اشیاء تاریخی متعلق به مردم ایران است که خرید و فروش آنها از نظر قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید