گفتارهای حداد عادل در رابطه بین زبان های فارسی و اقوام



غلامعلی حدادعادل با اشاره به لزوم شور و نشاط برای زبان فارسی می گوید: زبان فارسی بسیار شیرین است و بنابراین در دل و ذهن همه ایرانیان چه زبان مادری آنها فارسی باشد چه نباشد هیچ توطئه ای آن را نمی گیرد. . جایی بین مردم ایران و زبان فارسی.. دست از سرش بردار.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت وگو با ایسنا، درباره میزان مجاز بودن حساسیت به زبان فارسی و همچنین زبان های قومی و محلی، اظهار کرد: به طور کلی تعصب کار خوبی نیست؛ بلکه باید به این موضوع توجه کرد. اما تعصب نسبت به زبان فارسی مطلوب است. من به جای تعصب و تعصب از کلمه اشتیاق استفاده می کنم، توصیه ماست و امیدوارم همه ایرانیان به زبان فارسی غبطه بخورند و هر وقت در معرض این زبان قرار گرفتند با آن تعامل داشته باشند و از آن محافظت کنند.

او گفت: در گذشته بوده، امروز هم هست. دلیل تداوم، تقویت و گسترش زبان فارسی در ایران، عشق، علاقه، اشتیاق و تعصب مردم ایران نسبت به زبان فارسی است و امروز باید تقویت شود.

حداد عادل همچنین به روش این موضوع اشاره کرد و گفت: راهش این است که از مدارس شروع شود تا دانش آموزان طعم شیرینی زبان فارسی را بچشند و در واقع فرهنگ خود را از طریق این زبان بشناسند.

وی همچنین درباره حساسیت و تعصب نسبت به زبان‌های قومی و محلی گفت: زبان‌های بومی نیز بخشی از واقعیت‌های فرهنگی و سرمایه فرهنگی کشور ما هستند و همانطور که مردمی که به این زبان‌ها صحبت می‌کنند برای ما عزیز هستند. زبان برای ما عزیز است و ما عمدتاً در ایران هستیم.» موردی به نام آزمون زبان فارسی با زبان های مختلف قومی، محلی و مادری نداریم. این بدان معناست که مردم در همه جا آزادانه به زبان محلی، زبان مادری و زبان قومی خود صحبت می کنند و زبان ملی آنها فارسی است. آنها دو هزار سال است که در اکوسیستم فرهنگی ما به صورت مسالمت آمیز همزیستی داشته اند و همچنان خواهند بود.

غلامعلی حدادعادل درباره تاثیر حوادث سیاسی دهه های اخیر مانند دوران استعمار انگلیس در ایران گفت: می دانید که بحث زبان یکی از بهانه هایی است که استعمار همواره از آن برای مداخله در کشورها استفاده کرده است.

وی افزود: یک بار در دهه 1920 در کشورمان، پس از جنگ جهانی دوم، دیدیم که نیروهای اشغالگر شوروی در ایران، آذربایجان را از ایران جدا کردند، از جمله همان اختلافات زبانی و بحث زبان، اما همانطور که مردم آذربایجان و همه مردم ایران در آن سالها فریب این توطئه را نخوردند، امروز هم به برکت انقلاب اسلامی و رشد سیاسی و آگاهی مردم، این توطئه راه به جایی نمی برد و این زبان آنقدر شیرین و در دل و ذهن است. همه ایرانیان، چه زبان مادری شان فارسی باشد و چه نباشد، هیچ توطئه ای نمی تواند بین مردم ایران و زبان فارسی فاصله بیندازد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید