تجمع بازیگران در تماشاخانه المدینه / به نام تئاتر موسیقی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت هفدهمین سالگرد روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» عصر امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه عصر امروز پنجشنبه با دبیری شهریا سلطانی و کارگردانی ایرج راد در سالن اجتماعات سینما برگزار شد. سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر. .

در این کنسرت که اولین گردهمایی هنرمندان تئاتر پس از دو سال سخت کورونا بود، ۴ تن از پیشکسوتان بازیگری ایران؛ همچنین از تانیا جوهری، محمد ساربان، بدر سادات برنگانی و سلمان فارسی صالح زهی قدردانی شد.

در این مراسم شخصیت هایی چون علی نصاریان، اکبر زنجبور، تانیا جوهری، محمود دولت آبادی، محمود عزیزی، اسماعیل خلج، گلاب آدینا، فرزانه کابلی، منیژه محمدی، اکبر رحمتی، رضا بابک، جلیل فرج، مهفش فقاری، هایدا حائری، سیاوا حضور داشتند. ، ناصر آقایی، اصغر همت، احمدرضا اسدی، سعید امیرسلیمانی، بهرام ابراهیمی، مجید قند، افشین هاشمی، ندا مقصودی، خسرو حکیم رباط، آزیتا حاجیان، نیگار عابدی، سروناز نانکلی و 3 هنرمند.

مراسم با یک ساعت تاخیر آغاز شد و ابتدا رضا بابک و گلاب آدینا با فانوس هایی روی صحنه حاضر شدند و به اصطلاح چراغ های صحنه را روشن کردند.

این کنسرت با اجرای امیر گورمنش اجرا شد که ابتدا از اساتید حاضر در سالن درخواست مرخصی کرد، سپس روی صحنه رفت و از تاثیر این دو سال کرونا در تئاتر گفت و سپس از موسیقی و جریان آذربایجان برای اجرا دعوت کرد. .

در ادامه محمود انوشه نویسنده و پژوهشگر به بیان وضعیت تئاتر کشور و هنرمندان پیشکسوتی پرداخت که هر کدام به عنوان گوهری ناب در این عرصه ایفای نقش کردند.

در قسمت بعدی شهرام شکوهی قطعاتی را ارائه کرد که با تشویق حضار همراه شد.

قسمت بعدی مراسم به مشکی بازی محمدرضا آزادورد و مهدی صفری نژاد اختصاص داشت.

ایرج راد سرپرست این کنسرت به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانی گفت: در همه کشورهای دنیا القاب بزرگی به هنرمندانشان داده می شود. به هنرمندانی که در این دو سال ریسک کرده اند و در هر فرصتی چه روی صحنه و چه در فضای مجازی اجرا داشته اند، درود می فرستم، متاسفانه بسیاری از آنها را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: هنرمندان ما در فقر هستند اما فقیر نیستند. هنرمندان ما سخت تلاش می کنند تا برای صحنه آماده شوند، اما آیا از حمایت و با حداقل هزینه برای دکوراسیون و سفر برخوردار هستند؟ نه متاسفم که هنرمندان ما بسته های حمایتی دریافت می کنند. چرا همه حمایت ها از هنرمندان قطع می شود و آنها باید مالیات و همه هزینه ها را خودشان بپردازند. با تمام این مشکلات درود بر شما که فقط به عشق تئاتر کار می کنید.

وی تصریح کرد: در این دو سال خیلی غصه خوردیم و در غم از دست دادن عزیزانمان عزادار شدیم اما گفتیم دو سال دیگر دور هم جمع می شویم و روز جهانی تئاتر را جشن می گیریم. به نظر من فهرست هنرمندانی که در این مدت کار کرده اند باید تهیه و قدردانی شود، بنابراین قصد داریم از هنرمندانی که در این مدت کار کرده اند به نمایندگی از سایر هنرمندان تشکر کنیم.

پس از سخنان ایرج راد، هوچمند هنرکار بیانیه انجمن بازیگران تئاتر مبنی بر برگزاری جشن نماینده به نمایندگی از هیئت مدیره را قرائت کرد.

و سلطانی، دبیر حزب، در یادداشتی آن را معروف به تاثیر روزهای کرونا بر صحنه و از دست دادن هنرمندان اعلام کرد و یادآور شد که همه هنرمندانی که با همه مشکلات روبرو هستند از یک قبیله هستند و باید برای صلح تلاش کرد. همبستگی و خانه ای که پس از آنها باقی خواهد ماند.

پس از سخنان سلطانی از تانیا جوهری و محمد ساربان با حضور ایرج راد، علی نصریان، محمود دولت آبادی، سیاوش تمور، اسماعیل خلج، اکبر زنجبور و اصغر همت قدردانی شد.

ساربان که سال ها عضویت در هیات مدیره تئاتر را در کارنامه خود داشت، با گلایه از این که بیشتر پیام های این سال ها برای تئاتر تاسف بار بود، ابراز امیدواری کرد که هفدهمین جشنواره بازیگر به هزارمین جشنواره این هنرمند تبدیل شود.

همانطور که اکبر زنگبار در سخنان خود اظهار داشت: امیدوارم برنامه ریزی و مسئولیت تئاتر به خانه تئاتر واگذار شود تا غفلت ها برطرف شود.

در ادامه با اضافه شدن نصیر آقایی، محمود عزیزی و جلاب آدینا از هنرمندان بدرالسادات برجانی و سلمان فارسی صالح زیحی از خوزستان، سیستان و بلوچستان تجلیل شد.

علی نصریان نیز در سخنانی گفت: شرکت من در این گونه مجالس از جان و دل و صبر من در این روزگار نه تنها برای من بلکه برای مردم است، بنابراین معتقدم در این شرایط نباید جشن گرفت. وقتی مردم مشکلات خودشان را دارند، می‌توانیم درباره بازیگری صحبت کنیم که امشب آنجاست، نه مهمانی و حداقل نمایش‌های موسیقی. چرا می گویند بازیگری اینقدر سخت است چون بازیگر نویسنده، خالق و خالق است. بازیگر بارور و زاده است، بازیگر خالق زیبایی است و این کار کوچکی نیست که جسارت زیادی می خواهد و اصلا کار سختی نیست.

وی افزود: در این شرایط که مردم گرفتار شده‌اند، می‌توان درباره این مسائل صحبت کرد، نمی‌خواهم انتقاد کنم و می‌دانم که زحمت زیادی کشیده شده است، اما به جای رقص و موسیقی که جایی در تئاتر، می‌توانیم درباره مشکلات تئاتر صحبت کنیم.»

راد همچنین تصریح کرد که ما اصلاً در مورد مهمانی صحبت نکردیم و فقط گفتیم که روز جهانی تئاتر و “شب بازیگر” را جشن می گیریم زیرا در این مدت خیلی بد شده ایم و بهتر است فرصتی برای دور هم جمع شدن و با هم حرف میزنیم

زنگبور همچنین از وضعیت موجود جامعه گلایه کرد و گفت: در روزها و شب های گذشته همه ما شب زنده داری می کردیم.

همچنین از غلامرضا بودینه بازیگری که در نمایش «دکتر نون همسرش را بیشتر از مصدق دوست دارد» از ناحیه کمر و پا دچار آسیب دیدگی شد، قدردانی شد.

در قسمت بعدی برنامه، حسین زریزی تصنیف هایی را برای حضار خواند که البته آماده سازی گروه برای اجرا کمی زمان برد و تعداد زیادی از هنرمندان ترجیح دادند سالن را برای استراحت ترک کنند. تا زمان آماده شدن گروه، امیر گوورمانچ سعی کرد با یادی از درگذشتگان صحنه در دو سال گذشته، یاد و خاطره این هنرمندان را زنده نگه دارد، در حالی که پیش بینی می شد حداقل کنسرتی کوتاه برای بزرگداشت درگذشتگان صحنه برگزار شود. و نام آنها روی صحنه خواهد بود اما ذکر مجری و نام این هنرمندان در بولتن کنسرت کافی است.

برنامه طنز امیر کربلا زاده از دیگر بخش های مهمانی «شب بازیگر» بود.

در زیر نمایش موسیقی و رقص کردی توسط گروهی از هنرمندان را مشاهده می کنید.

مراسم دیشب را می‌توان به‌جای «شب بازیگر» «شب موسیقی» نامید، زیرا به‌جای برنامه‌های مرتبط با بازیگران و هنر تئاتر، برنامه‌های موسیقی برای این مراسم در نظر گرفته شده بود.

عبدالجبار کاکایی نویسنده و شاعر شعر کوتاهی در وصف حال و روز جامعه قرائت کرد و سپس مهدی موسوی و صابر قدیمی به قرائت اشعار پرداختند.

شهرا سلطانی قبل از خواندن شعر قدیمی پشت میکروفن ایستاد و با گلایه از تماشاگرانی که سالن را ترک کردند، گفت: اهالی تئاتر به چیدمان خود افتخار می کنند، اما هنوز تعداد زیادی از برنامه های ما باقی مانده است در حالی که بسیاری از عزیزان. “سالن را ترک کرده اند.” همه فرصت عکس گرفتن دارند، بنابراین از دوستانم می خواهم که به داخل سالن برگردند.

سلطانی در قسمت بعدی از آزیتا حاجیان، هایدا حائری، جلیل فرج، محمود انوشا، ایرج راد و افسر اسدی خواست تا با حضور افشین هاشمی و مونا فرج این هنرمندان روی صحنه بروند تا گروه «بانوها» را تولید کنند. . تک گویی بر اساس حروف. الفبا قدردانی شد.

آخرین قسمت های این مهمانی اجرای موسیقی بوشهری و بجنوردی بود که آماده سازی هر کدام زمان می برد و در ساعات پایانی شب موضوع را خسته می کرد.

شهره سلطانی و گروهش علیرغم همه تلاش‌هایی که مشهود بود، این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کردند، اما حضور 5 گروه موسیقی و شعرخوانی شاعران غیرمرتبط با تئاتر، برنامه را بسیار طولانی کرد. خسته کننده اجرای برنامه های غیرضروری و بی ربط در تئاتر باعث شد هنرمندان به شکلی آشفته و با حداکثر سرعت جشن بگیرند، هرچند پیشکسوتان زیادی روی صحنه بودند و حتی طنزی که برای یادبود درگذشتگان در نظر گرفته شده بود پخش نشد. .

هنرمندان قدیمی و قدیمی در سالن حضور داشتند که به دلیل بی نظمی و بی برنامگی تعدادی از آنها نتوانستند تا انتها در سالن بمانند و از صحنه خارج شدند.

دیدگاهتان را بنویسید