رئیس جمهور فنلاند درخواست عضویت در ناتو را پذیرفت



رئیس جمهور فنلاند امروز (یکشنبه) از تغییر تاریخی در سیاست کشورش خبر داد و تایید کرد که کشورش قصد دارد به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندد.

به گزارش رویترز، روسیه که 1300 کیلومتر مرز مشترک با فنلاند دارد، عضویت فنلاند در ناتو را اشتباهی خواند که به روابط دوجانبه بین مسکو و هلسینکی آسیب می رساند.

همچنین انتظار می رود سوئد با افزایش حمایت عمومی از عضویت در ناتو برای عضویت در ائتلاف نظامی درخواست دهد.

رئیس جمهور فنلاند سائولی نینیست اشته و نخست وزیر سانا مارین روز پنجشنبه اعلام کردند که طرفدار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و در واقع به این کشور چراغ سبز برای درخواست عضویت در ناتو نشان داده اند.

نینستی به خبرنگاران در کاخ ریاست جمهوری فنلاند گفت: امروز ما رئیس جمهور و کمیته سیاست خارجی دولت فنلاند تصمیم گرفتیم که کشورمان برای عضویت در ناتو درخواست دهد.

روز شنبه، نینستی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تماس گرفت تا همتای روس خود را از قصد خود برای پیوستن به ناتو مطلع کند که پوتین در پاسخ گفت که این اقدام به روابط بین دو کشور آسیب می زند.

در این تماس، نینستی گفت که او و کشورش ترجیح می‌دهند مستقیماً به طرف مقابل بگویند که چه بگوید، نه اینکه مخفیانه عمل کند و در گوشه‌ای پنهان شود، که او در این تماس انجام داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید